PingePolar 1 Postad 5 Januari , 2015 Har haft lite problem ... Motorn, en Volvo Penta MD2B gick bara på en cylinder och startade inte. Lyfte på Ventilkåporna och såg att alla vipparmar utom en rörde sig när jag vevade med handstarten. Såg att den ena (den längst akterut) stötstången till vipparmen var krökt. Tittade ner i håligheten till kamaxeln och såg att även att den lilla koppen som stötstången står i (ser ut som en var spräckt. Min slutsats utan någon som helst erfarenhet var att ventilen kärvat och orsakat detta. Tänkte därför plocka bort toppen och lämna bort den till någon som förstår sig på. Hur toppen togs av diskuterades i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/topic/75627-lyfta-cylinderhuvudet-av-en-vp-md2b-sm%C3%B6rjr%C3%B6rsproblem/ Nu är toppen av och det ser ut så här: Toppen Packningen Stötstången med en rak som referens Koppen där stötstången står på kamaxeln. Som ni ser är hade topplockpackningen spruckit vid den ventil som kärvade. Eftersom jag aldrig gjort någon liknande förr vet jag inte om det ser katastrofalt ut eller om det går att fixa. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Januari , 2015 Japp som jag befarade, aqvalås, dvs vatten i cylinder vid startförsök,med följd att stötstången krökts, och även tryckt sönder lyftaren. Kärvade ventiler har nog inte så mycket att göra med dessa skador. Toppen ser heller inte särskilt trevlig ut. Packningsplanet vid vattenkanalen brukar bli väldigt smalt efter rostangrepp. Det går att svarva av packningsplanet, för att få lite bättre yta men lika mycket ska tas på den runda delen som står ner i cylindern. Men din topp ser ut att ha varit svarvad redan, det blir ju mindre och mindre material att arbeta i. På din första bild ser man en eventyell skada på culindern även denn går att svarva, men då har vi nog avverkat så mycket material att även kolven måste svarvas av i motsvarande grad. Vidare måste komprssionen ställas in så du får samma komp på båda cylindrarna, finns beskrivit i några trådar här på forummet. Begangnade delar finns ju, men priserna är hutlösa. Slutsats: Arbete och delar drar iväg, blir snart 10000tals kronor, kanske ska man använda dom till en ny maskin. Ledsen men det är den bistra verkligheten/ Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 Januari , 2015 Det är väl risk att även vevstaken har skadats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Januari , 2015 Det är väl risk att även vevstaken har skadats. Ja helt riktigt, men dom brukar klara sig. Glömde skriva som allmän info, att stötstången inte går att räta, ja det går, men den återgår till sin nya form snabbt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 5 Januari , 2015 Jag är inte säker på att jag förstår när under kompressionstakterna trycket på ventilen kan bli så högt att stötstången kan krökas även med vatten i cylindern. Det vore bra att veta när på säsongen problemet uppstod och även om motorn hade stått länge sedan föregående körning. Jag tycker nämligen ventilerna ser väldigt rostiga ut och undrar naturligtvis hur ventilskaften ser ut och om dom glider lätt i topparna. Kärvar ventilen är det ju lätt hänt att stötstången blir överbelastad och kroknar. Har Du lossat ventilerna och kollat? Nyfiken för jag har en likadan motor. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 6 Januari , 2015 Det förstår inte jag heller Rascal. Kröka vevstakar har jag hört talas om och även sett p.g.a. vatteninträngning men inte ventiler. Blir intressant att få en förklaring så man lär sig något nytt. Inte en dag utan framsteg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Januari , 2015 En avgasventil ska öppnas när kolven går uppåt för att blåsa ut avgaserna. Det blir ett tungt jobb när avgaserna ersatts av vatten. Vatten går inte att trycka ihop och kolven är dessutom på väg åt fel håll, dvs trycket blir vad startmotorn mäktar med. Nåt måste gå sönder eller startmotorn kurka. Eller tänker jag fel? Är lekman så det är min teori. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 6 Januari , 2015 Låter logiskt, har man dessutom ett tungt svänghjul så blir det än värre, det blir en stor kraft bara av det innan det stannar upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 6 Januari , 2015 Så som ni beskriver ovan är helt rätt om stötstången bockas vid start. Bockas stötstången när motorn är igång är det oftast ventilstyrningen (eller kass fjäder) som kärvar när ventilen håller på att stäng, när fjädern ej hinner stänga ventilen lika fort som nocken går tillbaka. Då blir där ett stort ventil spel och lätt stötstången ramlar ur sitt läge med följd av att den kommer i kläm nästa gång nocken på kammen går upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Januari , 2015 Rosten skvallrar väl om vatten i cylindern? På stora dieslar är det inte alls ovanligt att det samlas vatten någon cylinder när motorn står stilla. Har motorn varit stoppad några timmar så blåser man runt innan man ger bränsle. På en liten motor bör man veva något varv. På en stor diesel som varit stopp i dagar så öppnar man indikatorkranarna och baxar runt maskinen, då kan det komma en stråle ur indikatorkranen. När maskinen kommit igång upphör vattenintrngningen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 6 Januari , 2015 Klary där har varit vatten i cylindrarna, det råder ingen tvivel om det. Frågan var varför stötstången krökts. Antingen vatten kompression om skadan skedde vid start eller vid gång. Sen är det inte alls normalt att ens ha lite vatten i en cylinder eller några cylindrar Felinstalerat eller något fel som uppkommit på grind av korrosion eller något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 6 Januari , 2015 En avgasventil ska öppnas när kolven går uppåt för att blåsa ut avgaserna. Det blir ett tungt jobb när avgaserna ersatts av vatten. Vatten går inte att trycka ihop och kolven är dessutom på väg åt fel håll, dvs trycket blir vad startmotorn mäktar med. Nåt måste gå sönder eller startmotorn kurka. Eller tänker jag fel? Är lekman så det är min teori. Om cylinder är så full av vatten att ventilen inte orkar öppna p.g.a. den hydrauliska kompressionen utan stötstången kroknar och ventilen inte öppnar lär vevstaken också ryka. Intressant spörsmål detta. Funderar på om det kan vara så att ventilen öppnat men att utloppsarean blir för liten för vatten och därför trycks ventilen igen. Men även det fallet borde staken ha tagit stryk. Kompressionsutrymmet är inte stort på en diesel. Att det varit vatten i cylindern kan vi vara överens om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Januari , 2015 Ganska kraftiga vevstakar på dom där maskinerna, brukar klara sig, som jag skrev tidigare. I TS fall är det ju vatteninträngningen som är det primära, att det sedan blivit följdskador av detta får man räkna med. När jag läser här kommer jag att tänka på ett företag jag var på jobb hos; Vd, förman och jag var ute på verkstaden, det läckte från taket så det var en stor pöl med vatten där, Vd säger till förmannen, här måste vi ordna med en golvbrunn, förmannen håller med. Jag föreslår då att dom ska laga taket i stället. Vd blänger ilsket på mig och snäser "hur ska vi då bli av med vattnet" Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PingePolar 1 Postad 6 Januari , 2015 Hej! Nu blir jag väl idiotförklarad men till mitt försvar har jag aldrig varit i närheten av en diesel förr. Båten hade stått på land oanvänd sedan midsommarhelgen. Jag sjösatte och provade att starta i slutet av september. Trots nyladdat batteri och dekomp-handtag upp orkade inte startmotorn (den glödde nästan) dra runt utan jag fick hjälpa till med veven. Den tjoffade lite på ena cylindern men det hände inget mer. Det var efter det jag tittade under ventilkåporna och såg att stötstången var sned och ventillyftaren spräckt. Jag ska ta topp och kanske cylle till någon mek och få en dom, känns ju inte alltför hoppfullt utifrån era svar. Lovar att posta hur det gick. /Per-Ingvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Januari , 2015 Låter mer som om motorn var lite hoprostad pga vattnet. Ventilen kanske hade rostat fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 6 Januari , 2015 Har varit med om vatteninträngning i cylinder av olika orsaker både på bil (bensin) och båt (diesel). På bilen (BMW) så berodde det på trasig topplockspackning. På båten VP MD21 berodde det på att motorn satt lågt och det blev häverteffekt genom kylvattenintaget som fyllde kyllimpa och sedan rann ned i de cylindrar som hade öppna ventiler. Det var samma symptom i bägge fallen, motorn ville inte gå runt första varvet men när den väl snurrat några varav startade den och gick utan problem. Startade många gånger på detta viset utan att kröka vevstakar eller stötstänger så det är nog lite överdimensionerat, men har man otur så... Körde flera år både med bil och båt efter att jag fixat felen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 6 Januari , 2015 Om dekompen var uppe lär ju ev. vatten bara spruta ut. Mitt tips är snarare att ventilen rostat fast de månaderna motorn stod still och därför orsakade den krokiga stötstången. Om den teorin verkar för långsökt kan jag till det även anföra det troliga i att ev. vatten i cylindern skulle ha sipprat ned i vevhuset under stilleståndet. Fast lika tvärsäker som andra kan jag förstås inte vara... mvh 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 6 Januari , 2015 Detta är ju en motor med Dynastart. Dynastarten är ju mycket klenare än en riktig startmotor men om man hjälper till med veven kanske det går att få så mycket kraft att stötstången kroknar. Jag tror fortfarande på fastrostad avgasventil. Har Du provat att trycka ner ventilen nu när Du har toppen lös. Var dekompresionshandtaget uppfällt under hela startförsöket? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Januari , 2015 Teorier igen: om vatten trängt in via hävert eller på annat sätt fyllt cylindrarna så de är fulla med vatten går det trögt för startmotorn redan från början. Svänghjulet hinner inte lagra nån större energi och startmotorn kan trycka ut vattnet utan större risk att slå sönder grejer. Man kan ju jämföra svänghjulet med en riktigt tung slägga. I detta fall med vatten i alla cylindrar blir det kort eller ingen anslagslängd med släggan/svänghjulet och mao ingen lagrad anslagsnergi. Med vatten i en cylinder och med sämsta läge i de fyra takterna kan svänghjulet få upp mycket större energi och det blir som att slå med en slägga med bra anslaglängd. Man har lättare att förstå vad en slägga kan åstadkomma än vad svänghjulet kan ställa till med men det blir samma upplagrade rörelseenergi. Släggan kräver att energi lagras upp för att fungera som tänkt. Annars blir det som att pressa på rälsspiken som ska slås i slipern. Vådlig skillnad inser man. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 6 Januari , 2015 Om dekompen var uppe lär ju ev. vatten bara spruta ut. Mitt tips är snarare att ventilen rostat fast de månaderna motorn stod still och därför orsakade den krokiga stötstången. Om den teorin verkar för långsökt kan jag till det även anföra det troliga i att ev. vatten i cylindern skulle ha sipprat ned i vevhuset under stilleståndet. Fast lika tvärsäker som andra kan jag förstås inte vara... mvh När jag fick vatten i cylindrarna i MD21'an, sipprade det efter ett tag ner förbi kolvarna till vevhuset och blandade sig med oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Januari , 2015 Vad tycker ni att TS ska göra med sin maskin, lite konkreta råd, inte massa tyckande, ska han smörja upp ventilerna och lägga på en ny packning och skruva ihop maskinen? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Januari , 2015 Leta delar. Lägg inte för mycket pengar på renovering. Är motorn lättmekad där den sitter eller lätt kan lyftas ur/i, byt då toppar, stötstång och tryckare. Kanske du kan få toppar på öppet köp och testa. Går maskinen inte bra kan du bryta utan alltför dryga kostnader. Gick det bra har du användbar kunskap som bonus för framtida bruk och en motor några år till. Kolla med Davids mekaniska i Göteborg eller liknande motorskrotare. Kanske kan du låna en skaplig topp och övriga grejer du behöver. Jag har lånat grejer av David utan några problem och det har funkat bra video flertal tillfällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 7 Januari , 2015 (redigerade) Leta delar. Lägg inte för mycket pengar på renovering. Är motorn lättmekad där den sitter eller lätt kan lyftas ur/i, byt då toppar, stötstång och tryckare. Kanske du kan få toppar på öppet köp och testa. Går maskinen inte bra kan du bryta utan alltför dryga kostnader. Gick det bra har du användbar kunskap som bonus för framtida bruk och en motor några år till. Kolla med Davids mekaniska i Göteborg eller liknande motorskrotare. Kanske kan du låna en skaplig topp och övriga grejer du behöver. Jag har lånat grejer av David utan några problem och det har funkat bra video flertal tillfällen. Finns nog en risk TS måste lyfta ur maskinen iallafall. Om han inte hittat alla delar av den spräckta lyftaren skall han nog plocka ner så mycket att han gör det. Annars finns risk att dessa gör sig påminda när cylinder och topp är fixat med risk för tråkiga konsekvenser. Redigerad 7 Januari , 2015 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 7 Januari , 2015 Leta delar. Lägg inte för mycket pengar på renovering. Är motorn lättmekad där den sitter eller lätt kan lyftas ur/i, byt då toppar, stötstång och tryckare. Kanske du kan få toppar på öppet köp och testa. Går maskinen inte bra kan du bryta utan alltför dryga kostnader. Gick det bra har du användbar kunskap som bonus för framtida bruk och en motor några år till. Kolla med Davids mekaniska i Göteborg eller liknande motorskrotare. Kanske kan du låna en skaplig topp och övriga grejer du behöver. Jag har lånat grejer av David utan några problem och det har funkat bra video flertal tillfällen. Finns nog en risk TS måste lyfta ur maskinen iallafall. Om han inte hittat alla delar av den spräckta lyftaren skall han nog plocka ner så mycket att han gör det. Annars finns risk att dessa gör sig påminda när cylinder och topp är fixat med risk för tråkiga konsekvenser. Motorn har 2 inspektionsluckor på styrbordssidan av motorblocket som gör att man kan komma in i oljetråget (med handen ) och torka rent. Det vanliga är dock att motorbädden sitter i vägen så att motorn ändå måste lyftas. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 7 Januari , 2015 Leta delar. Lägg inte för mycket pengar på renovering. Är motorn lättmekad där den sitter eller lätt kan lyftas ur/i, byt då toppar, stötstång och tryckare. Kanske du kan få toppar på öppet köp och testa. Går maskinen inte bra kan du bryta utan alltför dryga kostnader. Gick det bra har du användbar kunskap som bonus för framtida bruk och en motor några år till. Kolla med Davids mekaniska i Göteborg eller liknande motorskrotare. Kanske kan du låna en skaplig topp och övriga grejer du behöver. Jag har lånat grejer av David utan några problem och det har funkat bra video flertal tillfällen. Finns nog en risk TS måste lyfta ur maskinen iallafall. Om han inte hittat alla delar av den spräckta lyftaren skall han nog plocka ner så mycket att han gör det. Annars finns risk att dessa gör sig påminda när cylinder och topp är fixat med risk för tråkiga konsekvenser. Motorn har 2 inspektionsluckor på styrbordssidan av motorblocket som gör att man kan komma in i oljetråget (med handen ) och torka rent. Det vanliga är dock att motorbädden sitter i vägen så att motorn ändå måste lyftas. /Claes De gjorde grejor ordentligt förr och tänkte till! Fast den är ju inte precis stor som en fartygsdiesel, så man får nog inte ha för stora hander för att leta i alla skrymslen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Januari , 2015 Har du fått upp alla flisorna från den trasiga tryckaren? Vad jag vet så sitter den i sitt hål och jag har svårt att tänka mig att man får upp den utan att få med alla flisorna upp ur hålet. Då får man ha otur om man spiller nån bit. Bilden visar bara en av bitarna visserligen men jag skulle tro att de andra ligger under motorn. Ett smalt rör och en stark dammsugare kanske annars kan suga upp delar. Eller har även tryckarens undersida splittrats? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 7 Januari , 2015 Har du fått upp alla flisorna från den trasiga tryckaren? Vad jag vet så sitter den i sitt hål och jag har svårt att tänka mig att man får upp den utan att få med alla flisorna upp ur hålet. Då får man ha otur om man spiller nån bit. Bilden visar bara en av bitarna visserligen men jag skulle tro att de andra ligger under motorn. Ett smalt rör och en stark dammsugare kanske annars kan suga upp delar. Eller har även tryckarens undersida splittrats? Ventillyftaren sitter i ett hål dock inte i sin hela längd, den sticker upp 5-6 mm i sitt nedersta läge /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 7 Januari , 2015 Leta delar. Lägg inte för mycket pengar på renovering. Är motorn lättmekad där den sitter eller lätt kan lyftas ur/i, byt då toppar, stötstång och tryckare. Kanske du kan få toppar på öppet köp och testa. Går maskinen inte bra kan du bryta utan alltför dryga kostnader. Gick det bra har du användbar kunskap som bonus för framtida bruk och en motor några år till. Kolla med Davids mekaniska i Göteborg eller liknande motorskrotare. Kanske kan du låna en skaplig topp och övriga grejer du behöver. Jag har lånat grejer av David utan några problem och det har funkat bra video flertal tillfällen. Finns nog en risk TS måste lyfta ur maskinen iallafall. Om han inte hittat alla delar av den spräckta lyftaren skall han nog plocka ner så mycket att han gör det. Annars finns risk att dessa gör sig påminda när cylinder och topp är fixat med risk för tråkiga konsekvenser. Motorn har 2 inspektionsluckor på styrbordssidan av motorblocket som gör att man kan komma in i oljetråget (med handen ) och torka rent. Det vanliga är dock att motorbädden sitter i vägen så att motorn ändå måste lyftas. /Claes De gjorde grejor ordentligt förr och tänkte till! Fast den är ju inte precis stor som en fartygsdiesel, så man får nog inte ha för stora hander för att leta i alla skrymslen Luckorna lämnar ett hål som är 95mm gånger 150mm så det går bra att få in en normal gubbhand och torka ur med en trasa. Just testat på en MD-1 i garaget! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PingePolar 1 Postad 7 Januari , 2015 Tyvärr fick jag bara upp den del av lyftaren som syns i bild. Det saknas alltså en lika stor som förmodligen skramlar där nere. Delen jag hittade låg inträngd i ett hörn. Tyvärr finns det ett annat hål där biten/bitarna kan ha trillat ner. Bra tips med inspektionsluckorna. Ska kolla det när jag varit iväg med toppen och fått reda på hur det står till och om det är värt att göra något eller om jag måste låta båten stå på land ett par år och spara till en ny motor ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 7 Januari , 2015 magnet på en pinne? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser