Riro 115 Postad 5 Januari , 2015 Har en stålbåt som jag ska isolera och sätta innertak i. I taket går stålreglar som jag lagt 50mm stenull mellan. I stålreglarna tänkte jag fästa träreglar som jag sedan skruvar plywood klätt med konstläder i. Jag får då ett utrymme mellan innertak isolering på 1-2cm (träregelns tjocklek). Funderar på vilket som är bäst för att slippa kondens. Täta så att utrymmet blir inneslutet eller göra luftspalter så utrymmet blir ventilerat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 5 Januari , 2015 Jag hade nog lagt isolering där med, faktiskt. Rent spontant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Januari , 2015 I taket på min styrhytt har jag utrymmet mellan ytter och innertak helt fyllt med isolering (frigolit) har inte märkt någon tendens till kondens. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Januari , 2015 Jag använde porös plast typ "liggunderlag". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 Januari , 2015 Problemet är ju egentligen stålbalkarna som är helt oisolerade. Den kondensen kommer jag inte ifrån vare sig jag har träregel mellan innertak och stålbalk eller fäster innertaket direkt i stålbalken. Om jag ventilerar utrymmet så blir inte fukten innesluten, nackdelen kan ju bli att jag förlorar den extra isolering son innertaket ger. Under isoleringen borde det inte kunna bli någon kondens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Januari , 2015 Jag kan när det är kallt ute se var reglarna i taket finns, på utsidan blir ingen dagg där reglarna finns, då de leder ut värmen bättre. Luftspalt och eventuell diffusionsspärr tror jag är att sikta över målet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Januari , 2015 Kondens uppstår när varm (inner-) luft träffar kalla reglar. Det ideala är att helt klä alla balkar mm med isolering typ Armatec (rörisolering) eller att helt fylla utrymmet med skum. Sen ska innertaket vara diffusionstätt och det får inte finnas någon luftspalt där varm, fuktig luft kan röra sig om den tar sig igenom diffustionsspärren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 5 Januari , 2015 Jag hade lagt träreglarna på andra ledden mot stålreglarna och lagt isolering där emellan, absolut bäst mot köldbryggor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 Januari , 2015 Jag vet att det optimala är isolering i hela utrymmet med diffusionsspärr (byggde ett mindre hus för några år sedan). Då resten av båten inte är isolerad på detta sätt och den inte kommer var uppvärmd vintertid ser jag ingen anledning att kosta på en bättre isolering bara på en del. Mina funderingar var bara vilket av mina alternativ som var bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 Januari , 2015 Jag hade lagt träreglarna på andra ledden mot stålreglarna och lagt isolering där emellan, absolut bäst mot köldbryggor. Jag tänkte lägga längsgående träreglar då taket är välvt mot sidorna. Stålreglarna är tvärgående längst fram och bak och längsgående i mitten så i mitten kommer träreglarna att täcka stålreglarna men inte fram och bak. Taket har tidigare varit fäst direkt i stålbalkarna utan problem och jag tror min konstruktion blir en förbättring oavsett om utrymmet är ventilerat eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 Januari , 2015 Jag hade lagt träreglarna på andra ledden mot stålreglarna och lagt isolering där emellan, absolut bäst mot köldbryggor. Jag tänkte lägga längsgående träreglar då taket är välvt mot sidorna. Stålreglarna är tvärgående längst fram och bak och längsgående i mitten så i mitten kommer träreglarna att täcka stålreglarna men inte fram och bak. Taket har tidigare varit fäst direkt i stålbalkarna utan problem och jag tror min konstruktion blir en förbättring oavsett om utrymmet är ventilerat eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 23 Januari , 2015 Inga luftspalter eller fuktspärrar, man spärrar även in fukten med sådan, så Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 12 Maj , 2015 Funderar på att använda 3mm skummad PVC som innertak och skruva fast i träreglarna. Behöver inte kläs utan har en matt yta som är lätt att göra ren. Dessutom relativt billigt. Någon som har provat det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 Maj , 2015 Jag ska byta innertaket i min ruff och funderar på samma sak men kommer nog limma vinyl på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser