Bohman1 0 Postad 5 Januari , 2015 Efter förra sommarens bravader med saltvatten i hela motorn efter sönderrostade limpor fick vi isatt ett helt nytt block. Frågan är ju nu om man ska kosta på 15000:- för att få motorn sötvattenkyld. Skulle jag ha kvar båten i 10 år hade jag inte ens funderat. Dock tror jag att vi inte kommer ha den längre än 1-2 säsongen till så i mitt fall kommer motorn hålla i vilket fall. Finns det nån som betalar 15000:- extra om man står och väger mellan 2 båtar för att den ena har sötvattenkylning? Rätt kluven, måste ju bestämma mig innan sjösättning då den än så länge inte sett röken av saltvatten, eller bräckt vatten som det är i sthlms skärgård. Sea ray 260 sundancer Mercruiser 350 mag mpi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 5 Januari , 2015 15k låter lite väl mkt. Skulle tippa på att du får ihop ett halvsystem för 6-7 k. Sötvattenkylningen kommer göra båten lättare att sälja alla dagar i veckan och tro mig det kommer du behöva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bohman1 0 Postad 8 Januari , 2015 15.000:- var det pris jag fick av varvet som även bytte blocket i höstas. Har bara svårt att se att jag får tillbaka dom pengarna, känns som jag pröjsar 15.000:- för att nån annan ska få ett bekymmersfritt ägande, vilket jag givetvis vill att dom ska få, dock inte på min bekostnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 Januari , 2015 Om limporna rostar sönder så fyller du ju motorn oavsett sjö-, halv- eller helsystem – om vattnet du fyller med innehåller salt eller glykol har ju ingen större akademisk betydelse. Och om limpor brukar man väl säga att de håller cirka 10 år, oavsett kylsystem. Men givetvis ska du satsa på sötvattenkylning. De pengarna tror jag faktiskt att du har igen, mer eller mindre. Om inte annat så breddar du kundkretsen när du ska sälja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 12 Januari , 2015 15.000:- var det pris jag fick av varvet som även bytte blocket i höstas. Har bara svårt att se att jag får tillbaka dom pengarna, känns som jag pröjsar 15.000:- för att nån annan ska få ett bekymmersfritt ägande, vilket jag givetvis vill att dom ska få, dock inte på min bekostnad Frågan är nog inte om du får tillbaka dina 15 k utan om du får sålt båten överhuvudtaget. Sedan kan ju saker ändra på sig som gör att du behåller båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 12 Januari , 2015 15.000:- var det pris jag fick av varvet som även bytte blocket i höstas. Har bara svårt att se att jag får tillbaka dom pengarna, känns som jag pröjsar 15.000:- för att nån annan ska få ett bekymmersfritt ägande, vilket jag givetvis vill att dom ska få, dock inte på min bekostnad Frågan är nog inte om du får tillbaka dina 15 k utan om du får sålt båten överhuvudtaget. Sedan kan ju saker ändra på sig som gör att du behåller båten. O varför skulle han inte få sålt båten??! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 16 Januari , 2015 15.000:- var det pris jag fick av varvet som även bytte blocket i höstas. Har bara svårt att se att jag får tillbaka dom pengarna, känns som jag pröjsar 15.000:- för att nån annan ska få ett bekymmersfritt ägande, vilket jag givetvis vill att dom ska få, dock inte på min bekostnad Frågan är nog inte om du får tillbaka dina 15 k utan om du får sålt båten överhuvudtaget. Sedan kan ju saker ändra på sig som gör att du behåller båten. O varför skulle han inte få sålt båten??! Vad jag menar är att man skall göra sin båt så attraktiv som absolut möjligt. Det finns så många båtar och så få köpare att båtar med saker som "stör" ofta går bort. Därför menar jag att det är helt klart värt att investera i detta då båten blir mer lättsåld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vitec 0 Postad 16 Januari , 2015 Efter förra sommarens bravader med saltvatten i hela motorn efter sönderrostade limpor fick vi isatt ett helt nytt block. Frågan är ju nu om man ska kosta på 15000:- för att få motorn sötvattenkyld. Skulle jag ha kvar båten i 10 år hade jag inte ens funderat. Dock tror jag att vi inte kommer ha den längre än 1-2 säsongen till så i mitt fall kommer motorn hålla i vilket fall. Finns det nån som betalar 15000:- extra om man står och väger mellan 2 båtar för att den ena har sötvattenkylning? Rätt kluven, måste ju bestämma mig innan sjösättning då den än så länge inte sett röken av saltvatten, eller bräckt vatten som det är i sthlms skärgård. Sea ray 260 sundancer Mercruiser 350 mag mpi. Du kan få problem om du eftermonterar slutet kylsystem. Motorer som har gått några år med sjövattenkylning samlar ofta på sig massor med skräp i kylsystemet. Om du sedan konverterar till slutet system så får du göra rent filtret stup i kvarten. Hade själv tankar på att konvertera kylsystemet på min -08 mercruiser 5.0L men vart kraftigt avrådd av en erfaren båtmekaniker som hade mycket dåliga erfarenheter av att konvertera kylsystem. Vad jag kan läsa så går din båt på ostkusten vilket innebär att om du sköljer ur kylsystemet vid upptagning och vinterförvarar med glykol i (även vid inomhusföravring) så kommer det att hålla länge trots sjövattenkylning. Är ju bara en bråkdel med salt på ostkusten jämfört med västkusten. Mycket av rostande sker på vintern i felaktigt vinterkonserverade motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 16 Januari , 2015 15.000:- var det pris jag fick av varvet som även bytte blocket i höstas. Har bara svårt att se att jag får tillbaka dom pengarna, känns som jag pröjsar 15.000:- för att nån annan ska få ett bekymmersfritt ägande, vilket jag givetvis vill att dom ska få, dock inte på min bekostnadFrågan är nog inte om du får tillbaka dina 15 k utan om du får sålt båten överhuvudtaget. Sedan kan ju saker ändra på sig som gör att du behåller båten.O varför skulle han inte få sålt båten??! Vad jag menar är att man skall göra sin båt så attraktiv som absolut möjligt. Det finns så många båtar och så få köpare att båtar med saker som "stör" ofta går bort. Därför menar jag att det är helt klart värt att investera i detta då båten blir mer lättsåld. Ok då är jag med! Men att båten inte skulle gå att sälja med sjövattenkylning är jag inte med på. Sålde själv en 260 sundancer förra året med sjövattenkylning efter ett par dagar på blocket. Allt går att sälja till rätt pris! Men självklart är ju sötvattenkylning att föredra men frågan är om det ger så mycket som 15000:- mer vid en försäljning,helst mer om man ska gå plus också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser