Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
TommySvensson

för stort batteri?

Rekommendera Poster

Hej.

Jag planerar en långsegling i min nyinköpta vega under hösten /vintern 2015. nu håller jag på med (utöver alla andra förberedelser o reparationer) att planera mitt elsystem. Jag har nu 200w monocristalin solceller men funderar på att komplettera med ett litet vindkraftverk oxo. Idag köpte en batteribank på 3X155AH. nu till själva frågan:

Kan jag ladda min batteribank men hur lite effekt som helst? med 200w kommer det ta mycket lång tid att ladda upp 465AH, men går det?

eller försvinner lite av effekten pga batteribankens storlek som svinn, och om en har för liten effekt och för stor batteribank så orkar inte solcellerna ladda alls?

tacksam för alla svar och tankar då jag har mycket att lära inför min resa.

MVH

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt. "Svinnet" är att du får ladda med ca 15% mer Ah än du kan ta ut. Övrigt svinn är försumbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svinnet blir också mindre ju större batteri du har i förhållande till ström duladdar/laddar ur. Därför - maxa batteribank.

Solceller är billiga. Därför maxa även där.

Vindkraft går bara sönder när det blåser alt laddar dåligt i svag vind och är dyrt.

Några stuvade 100w solisar plockas fram vid strömbehov. Snöra fast i bästa vinkel och låt ett par smidiga tvåledare mata batterierna. När man hittat bra placering kan de hänga kvar och tas in vid fulväder.

Själva hade vi i somras 85W framför sprayhood fäst med några snören som ibland lossades och panelen vinklades mot solen. Tid för sånt förkortar resan med lika lång tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack,

Hur mycket solceller har ni? Jag har bara lite LED, AIS, VHF, PC och stereo, ingen kyl och planerar att använda pumparna ganska sparsamt. Men jag skall navigera med PC så den ska va på hela tiden. Hur många watt solceller är rimligt? kan jag klara mej på 200W?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pc drar ju en del men behöver inte vara på när du är ute på havet. Då duger en gps med slutdestinationen.

Vi har 250W och det räcker bra när solen vid normalt väder. Regnmoln tar bort nästan all laddning men molnigt med nån blå flik av himmel ger 30 % ungefär när solen är bakom molnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns en skaplig KALKULATOR där man enkelt kan labba litet med olika landområden, tid på året mm. Blir exempelvis påtaglig skillnad mellan månaderna april och juni.

Framgår inte riktigt i texten men jag gissar att nedersta radens "solpanelens effekt" gäller dess nominella märkning och att den är fastskruvad mot söder och lutar typ 45 grader uppåt eftersom det gäller en sommarstuga? Förmodligen är detta inte rakt av jämförbart med platt montage på en båt, men men.

Ps. Bilstereo kan väl ofta dra ganska mycket ström. Läs gärna dess bruksanvisning.
Edit: exemplets månader

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde ett litet överslag på hur mycket du konsumerar med din användning av dessa prylar i ett dygn:

post-56266-0-46200500-1420454142.jpg

Så här tänkte jag. En stereo får gå 3 timmar/dygn och drar ca 4A ger ca 12 Ah/dygn osv. Förbrukningen är grovt uppskattad men ger en uppfattning av vad som krävs i laddning per dygn. Tänk också på att du inte bör ladda ur batterierna mer än 50%.

238 Ah/dygn är ganska mycket och tar i princip, med ovanstående användning, hela din tillgängliga batterikapacitet. Håller därför med ovanstående om att ju större batterikapacitet du har desto bättre och ju mer paneler du har desto bättre.

Jag vet ju inte var du tänker dig att segla och hur mycket sol du kommer ha men du bör ha en kapacitet som gör att du har utrymme för några solfria dagar. Sen tror jag du bör ha en landströmsladdare för de dagar du ligger i hamn och tror också att din förbrukning är något hög så du får räkna med att reducera användandet av tex stereo.

Det är ju många långseglare som har vind eller släpgeneratorer och tror därför att det kan vara ett bra alternativ även för dig även om dessa tydligen har en tendens att gå sönder.

Lycka till!

Edit: att klistra in från kalkylbladet blev inte bra

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser bra ut med tabellen tycker jag. Enda felet är ett h i energiberäkningen försvann (Wh).

Och PC som kan räcka med 5 timmar per dygn. När vi går längre sträckor sätter vi GPS av den gamla sorten med lcd display. Den drar 100mA tippar jag. En väldig skillnad i energiberäkningen blir det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, tabellen blev bra när jag satte in den som en bild. Innan dess var den oläsbar!

Och ja, när jag krympte kolumnen ramlade timangivelsen bort i Tot Wh-kolumnen. Vaket!

Men principen är ju det jag var ute efter. Man räknar på vad man ska göra av med och så tar man fram hur mycket laddning och kapacitet som behövs.

Jag har själv två 45-wattare på taket och en vikbar 85-wattare som jag tar fram om jag ligger stilla mer än en dag. Och då har jag motorbåt! Och har 5x90 Ah AGM som förbrukare.

(Jag gillar inte att ta ur mer än nödvändigt ur min förbrukarbank för att det är tungt, dyrt och besvärligt att byta batterier ofta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testade nedan ChristerN:s siffror ovan på min tidigare länkade "24Volt-kalkylator" i succesiva kalkyleringar där jag bara lät detta med "antal dygn i stugan" minska emellan varje kalkylering. Klippte o klistrade sen ihop min översiktsbild nedan.
Den blev inte alls vad min "maggrop" förväntade, min motvilja steg för varje succesiv halvering av parametern "antal dygn i stugan" - en enda dags strömbehov sägs i slutet motivera 350 Ah batteribank plus samtidigt och fantasimässigt utmanande hela 885 Watt solpaneleffekt !??
[Notera att dygns-energiförbrukning hela tiden är densamma i bildens fem delar - alltså 2975 Wh vilket nog f.ö. kan vara litet i överkant i TS fall (?) - men viktigast här är överensstämmelsen med Christers manuellt räknade, och framför allt att exempelsiffran inte ändras vid de fem enskilda kalkylerna!]
Nånting verkar alltså skumt med sajt-kalkylatorns funktion kan jag tycka, men tar gärna emot hjälp med att utröna exakt vad i så fall!?
[Mejlade f.ö. 24Volt för ett par år sedan, önskade då bl.a. en solpanelkalkylator anpassad för mobilt flatmonterat (båt)bruk samt bättre förklaring av detta med "antal dygn i stugan". (Fick då en positiv mejldialog med sajtansvariga, och upptäcker nu dessbättre att några av mina invändningar/frågetecken kan ha gjort verkan, för sajtens inledande textförklaring angående betydelsen av "antal dygn i stugan" har förtydligat sedan dess.]
Men kalkylatorns output-siffror verkar likväl besynnerliga, eller vad säger ni andra? Kanske dags att mejla igen och då i mejlet måhända kunna länka till denna tråd (som vid det laget förhoppningsvis även innehåller önskemål/positiv feedback vad gäller just båtlivets speciella villkor?). Blev litet långrandigt, ursäkta.
[Tänker mig en snarlik men speciell kalkylator för just plant orienterade solpaneler, gärna då också särskild baserad på kust- till skillnad mot inlands-väderstatistik?
Kort sagt, vore väl mums att i fortsättningen kunna länka merparten av alla båtägares frågor om solpanelers effektivitet till en enda praktiskt trovärdig o båtanpassad svenskspråkig kalkylatorsajt i en sorts första vända!?]
post-86835-0-84729400-1420480402_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tittar man på javaskriptet så ser man ju att batterikapaciteten beräknas så att den räcker även om det är mulet i x antal dagar.
batteri = (dygn*effekt*1.4)/volt;

Paneleffekten sätts utifrån antal ampere/dygn multiplicerat med 100 och sen delar man det på ett tabellvärde(1-36 beroende på månad och var man bor).
paneleffekt = 100*ahdygn/tabellvärde;

function computeForm(form)
{
   var dygn = form.dygn.value;
   var tv = form.tv.value;
   var tvx = form.tvx.value;
   var tvh = form.tvh.value;
   var kyl = form.kyl.value;
   var kylx = form.kylx.value;
   var kylh = form.kylh.value;
   var lampa1 = form.lampa1.value;
   var lampa1x = form.lampa1x.value;
   var lampa1h = form.lampa1h.value;
   var lampa2 = form.lampa2.value;
   var lampa2x = form.lampa2x.value;
   var lampa2h = form.lampa2h.value;
   var lampa3 = form.lampa3.value;
   var lampa3x = form.lampa3x.value;
   var lampa3h = form.lampa3h.value;
   var lys1 = form.lysror1.value;
   var lys1x = form.lysror1x.value;
   var lys1h = form.lysror1h.value;
   var annat = form.annat.value;
   var annatx = form.annatx.value;
   var annath = form.annath.value;

var i = 0;
   var v = 0;
   var s = 1;
   var m = 1;
   var volt = 0;
   var tvt = 0;
   var kylt = 0;
   var lampa1t = 0;
   var lampa2t = 0;
   var lampa3t = 0;
   var lys1t = 0;
   var annatt = 0;
   var effekt = 0;
   var ahdygn = 0;

for (i=0;i<form.batterispanning.length;i++) {
     if (form.batterispanning.checked == true)
       volt=12*(i+1);
   }

tvt = tv*tvx*tvh;
   kylt = kyl*kylx*kylh;
   lampa1t = lampa1*lampa1x*lampa1h;
   lampa2t = lampa2*lampa2x*lampa2h;
   lampa3t = lampa3*lampa3x*lampa3h;
   lys1t = lys1*lys1x*lys1h;
   annatt = annat*annatx*annath;

effekt = tvt+kylt+lampa1t+lampa2t+lampa3t+lys1t+annatt;

batteri = (dygn*effekt*1.4)/volt;

for (i=0;i<form.bor.length;i++) {
     if (form.bor.checked == true)
       s=i+1;
   }

for (i=0;i<form.manad.options.length;i++) {
    if (form.manad.options.selected)
      m=i;
  }

if (s == 1 && m == 1) v = 4
   else if (s == 1 && m == 2) v = 10
   else if (s == 1 && m == 3) v = 20
   else if (s == 1 && m == 4) v = 26
   else if (s == 1 && m == 5) v = 28
   else if (s == 1 && m == 6) v = 32
   else if (s == 1 && m == 7) v = 28
   else if (s == 1 && m == 8) v = 28
   else if (s == 1 && m == 9) v = 22
   else if (s == 1 && m == 10) v = 14
   else if (s == 1 && m == 11) v = 8
   else if (s == 1 && m == 12) v = 6
   else if (s == 2 && m == 1) v = 6
   else if (s == 2 && m == 2) v = 12
   else if (s == 2 && m == 3) v = 20
   else if (s == 2 && m == 4) v = 26
   else if (s == 2 && m == 5) v = 32
   else if (s == 2 && m == 6) v = 36
   else if (s == 2 && m == 7) v = 32
   else if (s == 2 && m == 8) v = 30
   else if (s == 2 && m == 9) v = 22
   else if (s == 2 && m == 10) v = 14
   else if (s == 2 && m == 11) v = 6
   else if (s == 2 && m == 12) v = 4
   else if (s == 3 && m == 1) v = 2
   else if (s == 3 && m == 2) v = 10
   else if (s == 3 && m == 3) v = 22
   else if (s == 3 && m == 4) v = 26
   else if (s == 3 && m == 5) v = 30
   else if (s == 3 && m == 6) v = 32
   else if (s == 3 && m == 7) v = 30
   else if (s == 3 && m == 8) v = 24
   else if (s == 3 && m == 9) v = 16
   else if (s == 3 && m == 10) v = 8
   else if (s == 3 && m == 11) v = 4
   else if (s == 3 && m == 12) v = 1;

ahdygn = effekt/volt;

form.effektforbrukning.value = parseInt(effekt);
   form.batteri.value = Math.round(batteri);
   form.paneleffekt.value = Math.round(100*ahdygn/v);
}

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde ett litet överslag på hur mycket du konsumerar med din användning av dessa prylar i ett dygn:

Elförbrukning.JPG

Så här tänkte jag. En stereo får gå 3 timmar/dygn och drar ca 4A ger ca 12 Ah/dygn osv. Förbrukningen är grovt uppskattad men ger en uppfattning av vad som krävs i laddning per dygn. Tänk också på att du inte bör ladda ur batterierna mer än 50%.

238 Ah/dygn är ganska mycket och tar i princip, med ovanstående användning, hela din tillgängliga batterikapacitet. Håller därför med ovanstående om att ju större batterikapacitet du har desto bättre och ju mer paneler du har desto bättre.

Jag vet ju inte var du tänker dig att segla och hur mycket sol du kommer ha men du bör ha en kapacitet som gör att du har utrymme för några solfria dagar. Sen tror jag du bör ha en landströmsladdare för de dagar du ligger i hamn och tror också att din förbrukning är något hög så du får räkna med att reducera användandet av tex stereo.

Det är ju många långseglare som har vind eller släpgeneratorer och tror därför att det kan vara ett bra alternativ även för dig även om dessa tydligen har en tendens att gå sönder.

Lycka till!

Edit: att klistra in från kalkylbladet blev inte bra

Tycker din tabell stämmer riktigt bra med vår förbrukning också. Men en punkt,vår största ström bov hade du inte med,kylskåpet.

De flesta kör ju trots allt med elkylskåp.

Vårt kylskåp slukar massor,visserligen inte speciellt nytt men sitter en bd35f danfoss kompressor i ändå. Varma sommardagar går det i princip konstant med en strömförbrukning på ca 4A.

Har en solpanel på 130w idag men inser att det inte räcker. Tänkte köpa 2 st mindre som man lägger fram vid behov.

Strömbrist är alltid ett problem på sjön,och köra elverk vill man ju inte alltid göra i naturhamnar.

//Jari

Redigerad av Jari_L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker förbrukningssiffrprna är höga. En sterero på "normalvolym" brukar dra under en amp men det ökar snabbt om man spelar lite högre.

VHF brukar ta 0,5-0,7A

AIS, mottagare, 0,3A. En transponder drar mer men knappast över 1A.

PC brukar hålla sig mellan 2-4A om man låter skärmen slockna.

Är belysningen LED brukar det bli ganska lite, kanske 1-3Ah/dygn.

Lanternor däremot är ett elände om de inte är LED. Min tre LED drar 0,5A.

Kyl ska klara sig på 1-2A i snitt. Min box ligger oftast under 1 amp. Har man större förbrukning ska man kolla över tätning, isolering mm samt att kondensorn får kylluft.

Jag har en "energimätare" och det är därifrån jag få siffrorna.

Både sommarstugor och båtar brukar klara sig på max 1 kWh/dygn vilket då kräver ca 250W solpanel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker förbrukningssiffrprna är höga. En sterero på "normalvolym" brukar dra under en amp men det ökar snabbt om man spelar lite högre.

VHF brukar ta 0,5-0,7A

AIS, mottagare, 0,3A. En transponder drar mer men knappast över 1A.

PC brukar hålla sig mellan 2-4A om man låter skärmen slockna.

Är belysningen LED brukar det bli ganska lite, kanske 1-3Ah/dygn.

Lanternor däremot är ett elände om de inte är LED. Min tre LED drar 0,5A.

Kyl ska klara sig på 1-2A i snitt. Min box ligger oftast under 1 amp. Har man större förbrukning ska man kolla över tätning, isolering mm samt att kondensorn får kylluft.

Jag har en "energimätare" och det är därifrån jag få siffrorna.

Både sommarstugor och båtar brukar klara sig på max 1 kWh/dygn vilket då kräver ca 250W solpanel.

Fast, som jag skrev ovan, så handlar det om principen hur man räknar och där är vi nog överens. Värdena tog jag lite slumpmässigt från olika tillverkare av PC's, VHFer etc och dessa värden får nog ses som peak-värden.

Sen håller jag inte med om att normalförbrukningen på en kyl är 1-2 A i snitt. Så skriver tillverkarna men mina mätningar visar klart högre värden. (har också en energimätare)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte ens nära 1-2a på mitt skåp iaf. Möjligtvis 2-3A på vår/höst när det är svalare väder. Men som i somras under semestern med 25 grader varmt gick det hela tiden,och då drar det 4-5A. Har öppnat upp så mycket det går för att bli av med värmen.

Nu är ju kylen ganska stor,130 liter och den öppnas ett antal gånger om dan så inte så konstigt att den går mycke.

Men man förstår ju vart den mesta energin tar vägen.

//Jari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte ens nära 1-2a på mitt skåp iaf. Möjligtvis 2-3A på vår/höst när det är svalare väder. Men som i somras under semestern med 25 grader varmt gick det hela tiden,och då drar det 4-5A. Har öppnat upp så mycket det går för att bli av med värmen.

Nu är ju kylen ganska stor,130 liter och den öppnas ett antal gånger om dan så inte så konstigt att den går mycke.

//Jari

130 l är ju ganska stort men jag tycker ändå förbrukningen är stor. Är det välfyllt? Finns det mycket luft så försvinner mycket kyla varje gång det öppnas. 

Min box brukar vara ganska tom så jag skar till ett par frigolitskivor och la i och då minskade förbrukningen en hel del.

Annars är ofta tätningen ett problem, har man en IR-termometer att kolla med så ser man tydligt.

Mitt experiment till sommaren är att fästa ett tunt kopparrör mot kondensorn och pumpa sjövatten igenom. Det ska bli kul att se skillnaden. Hoppas bara sommaren blir varm!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

//Jari

130 l är ju ganska stort men jag tycker ändå förbrukningen är stor. Är det välfyllt? Finns det mycket luft så försvinner mycket kyla varje gång det öppnas.

Min box brukar vara ganska tom så jag skar till ett par frigolitskivor och la i och då minskade förbrukningen en hel del.

Annars är ofta tätningen ett problem, har man en IR-termometer att kolla med så ser man tydligt.

Mitt experiment till sommaren är att fästa ett tunt kopparrör mot kondensorn och pumpa sjövatten igenom. Det ska bli kul att se skillnaden. Hoppas bara sommaren blir varm!

Tyckte också det kändes som hög strömförbrukning så kollade upp det,är tydligen helt normal förbrukning när den går på fullfart. Däremot ska jag precis som du sa kolla så det är ordentligt med kylmedel i,kan ju vara orsaken till att den får jobba såpass ofta som den gör. Förlusten kan ju bero på många orsaker som nämnts ovan.

Spännande idé med kylvatten!!! Vad för pump tänkte du använda dig av? Bör ju helst inte förbruka för mycket el på den heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompressorns förbrukning vid fullfart verkar ok men av någon anledning går den lite väl mycket så leta på du ;)

Jag köpte en sådan här pump: http://www.ebay.com/itm/Useful-DC-12V-3M-240L-H-Brushless-Motor-Submersible-Water-Pump-Black-Color-/141308779185?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item20e6a8dab1

Bara provkört den men den verkar kunna funka. Tanken är att antingen körs pump eller fläkt.

När det blir lite varmare ska jag plasta fast en slang på mitt utanpåliggande roder för att intaget så djupt som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du glömde ange om du har inom eller utombordare. En Inombordare ger (väl) 30 A eller mer. Åven många utombordare har elutag fast då handlar det oftare om 5-10 A. Jag har tidigare navigerat med pc och har inga minnesbilder av 24 timmars användande. Man sätter på den då och då bara. Kanske 2 timmar om dagen max för navigation, plus lite slötittande på filmer etc. På "öppna sträckor" funkar det med bara kompassen under längre tider.

Vart går färden? Många som seglar söderut försöker komma iväg på sommaren, för att undvika diverse höstoväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du glömde ange om du har inom eller utombordare. En Inombordare ger (väl) 30 A eller mer. Åven många utombordare har elutag fast då handlar det oftare om 5-10 A. Jag har tidigare navigerat med pc och har inga minnesbilder av 24 timmars användande. Man sätter på den då och då bara. Kanske 2 timmar om dagen max för navigation, plus lite slötittande på filmer etc. På "öppna sträckor" funkar det med bara kompassen under längre tider.

Vart går färden? Många som seglar söderut försöker komma iväg på sommaren, för att undvika diverse höstoväder.

jag har albin o21 inombordare. men jag hoppas på att ha igång den sällan. en fördel är att den startar bra för hand, så jag behöver inte oroa mej för att inte kunna starta motorn bara för att jag har slut på el.

nu planerar jag att ha AIS-varnaren sammankopplad med GPS, fristående från PCn, vilket gör att jag kan va PCn avstängd mycket mer o spara el.

Färden planeras gå ner till Kanarieöarna, och sedan över Atlanten, med start  höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte ett det minsta Honda-elverket att köra om behovet blir akut? Det är ju inte mycket större än ett skapligt batteri och ger ju hela din elförsörjning en redundans du inte har annars. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På långfärd med minimal båt skulle jag minimera last i möjligaste mån. Elverk med bränsle går bort. Solceller kräver inte bränsle i dunk och ger bra solskydd. Lätt att stuva på däck eller hänga upp efter mantågen, pushpit osv. Kan ladda samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett elverk kan vara en vettig pryl. Inte ens på Atlanten lyser solen varje dag. På den tiden man tvingades navigera mha sextant kunde det gå en vecka utan en enda solhöjd. En sådan vecka ger inte solpanelerna mycket ström. Att använda huvudmotorn är inte alltid så lyckat. För de flesta motorerna brukar det rekommenderas att inte köra dem när båten kränger. 

Det finns bra elverk som väger mindre än 10kg och kostar runt 3000kr. Elverk och bensin med en vikt som motsvarar ett normalt batteri ger 20kWh. Den mängden el borde räcka för en hel överfart.

Natuligtvis ska man ha så mycket solpaneler som möjligt, på en Vega bör man kunna ha 400W och alltså få ut 1,5kWh per dygn om vädret är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast man behover ju inte solceller eller slapgenerator vindsnurra osv.(men det kan vara najs)

Vi har klarat oss bra med 70A generator pa var Perkins 4.108 och det har funkat fint i 6ar nu.(450Ah batteribank)

Skulle vi satsa pa en annan typ av laddning skulle det bli en Honda,i 2kw.

Vi har ju anda med bensin till jollen,sa varfor ej ha en bensingenerator.

Fast vi behover ej en genenrator om vi ej uppgraderar med watermaker.

Da blir det en som gar pa 230v AC och en Honda2kw.

http://www.legoelektronik.se/honda-eu-20i.html

sol

vind

och vatten generatorer ar for dyra for va de ger tycker jag.

ursakta for att jag sitter pa en hollands dator utan svenska bokstaver.... :wub:  :wacko:

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TommySvensson skrev (i inlägg #20): ...jag har albin o21 inombordare.

Din trådrubrik lyder ju "För stort batteri?" och så kan det gott vara ifall du plötsligt utökar batteribanken utan att tänka på hur batterierna laddas vid motorgång !

För Albin O21 har ofta bara en remdriven sk dynastart som fungerar som både startmotor och (litet halvdan) generator. Sådana dynastarters kan lätt överhettas ifall batteribanken vida överstiger rekommendade max 60 Ah batterikapacitet.

Följdfråga därför, har du kanske enbart en dynastart för laddning vid motorgång eller har du även en extra växelströmmare (alternator) som även den drivs av de dubbla remmarna runt svänghjulet?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...