Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
CustomSam

Fästa innerliner - Förstärkningsarbete

Rekommendera Poster

Håller på med att göra diverse förstärkningar i min lite drygt 30 år gamla ÅH30, dvs en av alla dessa Balladkopior som byggdes en gång i tiden (segelbåt, 30 fot för den oinvigde).

Min båt är en s.k Mark II, byggd -81. Jag har haft den i nästan 20 år, och trivs väldigt bra med storlek och segelegenskaper. Har dessutom gjort en massa förbättringsarbeten, så det känns inte som ett särskilt bra alternativ att byta båt.

I Mark II-modellen används en innerliner för durk och kojer, som är fastplastad med en fläns mot skrovet. Flänsen är ca 5 cm bred, och har remsats fast med ett ca 0,5 cm tjockt lager över flänsen och ut på skrovet. På undersidan av flänsen har man inte gjort någonting.

Innerlinern är förstås med vit gelcoat, denna har inte slipats bort i plastningsskarven...

Jag har märkt att skrovet rör sig en del i förskeppet, har säkert varit så hela tiden, men jag vill göra något åt det. Min tanke är att dels fästa hyllorna i förpiken ordentligt, de sitter nu enbart med några remsor glasfiber på undersidan, (har slagits loss dessutom på några ställen). Dessutom plasta upp en stringer med kärna av divinycell 10 mm, ca 50 mm bred, längs skrovet mellan hyllor och innerliner/ kojbotten.

När jag så tittar på hur infästningen till innerlinern verkligen är gjord, (knackade bort en del plast som även där hade lite delamineringskador), ser jag att det inte finns något mellan flänsen och skrovet, jag kan nästan få ner ett stämjärn mellan

Känns lämpligt att även plasta fast innerliner från undersidan. DOCK, det är då jag börjar fundera, ska jag trycka upp plastspackel (polyester + talk) mellan skrov/innerliner och göra ett hålkäl, eller blir spacklet för stumt? Jag vill inte skapa en brottanvisning.

Fick en idé att trycka dit ngt bra lim typ Biltema har något Sikaflexliknande, och sedan plasta över detta på undersidan.

Hur hårt an brukar innerlinern vara plastad? Flänsen är bred som sagt, så det kanske inte gör något att det blir en stum anslutning till skrovet?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...