Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
bsfm

Mamba29 - toatömning

Rekommendera Poster

Har en Mamba 29 -86. Finns någon med Mamba 29 en bra lösning på slangdragning/tekniklösning för toatömning? Befintlig toatank är liten (ca 15lit) och anslutningarna är 38/50mm, undersida,  och sitter trångt till med litet utrymme på ovansida under däck där luftning sitter med klen slang, kanske 16mm, men ser klenare ut. Tankfästen fastplastade i skrov.  Utloppet, 50mm, har en mycket styv slang svår att böja. Skulle  behöva kapa och ansluta med 38mm för att hitta slang. Övergång från 50mm till 38mm har jag inte hittat i någon båtkatalog heller. Känns aningen knepigt att bli laglig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det är läge att hitta ny placering för ny tank? I min båt monterade jag en tank bakom toan under skarndäck, ett outnyttjat utrymme, den fick former efter båtens skrov (någorlunda) och den blev nära 60 liter! Storleken gör att jag kan pumpa i "allt" (både stora och lilla) samt några extra pumpningar med vatten. Har kunnat tömma den med självfall, fast nu i vår får den också sugtömning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som om det är läge att hitta ny placering för ny tank? I min båt monterade jag en tank bakom toan under skarndäck, ett outnyttjat utrymme, den fick former efter båtens skrov (någorlunda) och den blev nära 60 liter! Storleken gör att jag kan pumpa i "allt" (både stora och lilla) samt några extra pumpningar med vatten. Har kunnat tömma den med självfall, fast nu i vår får den också sugtömning.

Nån plats inne på toan för en ny tank finns inte. Har funderat på en lösning att med T- på utlopp från befintlig tank göra en ny tank i salongen under en soffa och därifrån suga ut innehållet. Då också göra en bättre luftning på denna tank och slippa ändra på befintlig som är nästan omöjlig att komma åt. 

Frågan är om det skulle fungera att rinna från existerande till den nya tanken via ett T-kors? Ca 1m nivåskillnad drygt.

En annan fråga är då också att hitta konvertering 50mm till 38mm anslutningar mot tank och utloppskran.

Samt inte minst hitta någon som svetsar ihop en bra tank på 20-30 liter vilket skulle ge ca 40 liter totalt.

/Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toatanken ska inte vara gjord i rostfritt, svetsarna rostar sönder av urinen. Men det går utmärkt att plasta upp en tank under tex en soffa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toatanken ska inte vara gjord i rostfritt, svetsarna rostar sönder av urinen. Men det går utmärkt att plasta upp en tank under tex en soffa.

Man kanske skall påtala att detta "ska" är många oense om - många anser att det funkar utmärkt med tank i RF, men att en tank i plast (som ju inte är diffussionstät) har en tendens att börja lukta ibland.

Jag är en av dem som anser detta. :)

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostar rostfritt?

Har haft rostfri tank på min förra båt och har rostfri tank i min nuvarande båt utan problem.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tidigare en Mamba 29,men där satt tanken under styrbord förpikskoj. Vet inte exakt storleken men detvsr inte speciellt liten. På den hade jag tänkt att bara sätta ett T p slangen mellan tank och skrov med anslutning mot däck. Jag sålde dock båten så vi han aldrig bygga om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En som anses veta en del om toa tankar mm är Peggy Hall. Hon har skrivit böcker, artiklar och åker runt och håller föredrag så hon har en viss trovärdighet i frågan. 

Rostfrit kan rosta under vissa förhållanden, svetsarna är den känsligaste del. Titta på en urionor. Finns det rost och var finns den? Tittar man på äldre toatankar så kan man hitta fukt vid skarvarna. Ofta sitter tanken inbyggd så et är svårt att se men det finns ju ofta en dålig lukt.

Polyester är heller inte ett perfekt material men det är enkelt och billigt att fixa en tank. Fungerar tydligen ganska ok och finns i många båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Rostfritt" är ju inte ett enhetligt material; visst är det så att RF av "fel" kvalitet (kan vara rätt på andra ställen) rostar. Då som sagt i skarvarna. Har läst Peggy Hall´s artikel (m det var i PBÄ?) och förstår att i vissa kretsar är hon toa-guden, och att hon förespråkar plast av olika skäl; det betyder inte att RF i tanken är "skit" (he-he), för bevisligen funkar det för många. Bl a för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"We turned to Peggie Hall, a marine-sanitation expert with more than 20 years' experience designing, repairing, and maintaining systems. Hall served on the American Boat and Yacht Council technical committee on sanitation; she conducts seminars, provides private consulting services, and dispenses advice on several Web boating forums. She is also the author of Get Rid of Boat Odors! A Guide to Marine Sanitation Systems and Other Sources of Aggravation and Odor.'

"A good, thick-walled plastic tank is best," Hall says. Choose rotomolded polyethylene with a minimum 3/8-inch wall thickness. "Second-best is welded polyethylene, although the quality depends on the skill of the welder," she adds. Stay away from cheap, thin plastic tanks, sometimes less than 1/4 inch thick; they can't support the weight of the contents. Fiberglass tanks can suffer the same problems from long-term immersion as fiberglass hulls, e.g., blisters. And never use metal tanks. "Urine is so corrosive that, on average, even the best-quality metal tank will start to leak at a seam or fitting within two to five years; after about ten years the bottom will look like a colander," she says."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfte ur min tank i vintras när jag byggde om till sugtömning. Den monterades 1982 och är fortfarande tät. Visst reagerar rfr och även syrafast med urin, men det tar som regel tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfte ur min tank i vintras när jag byggde om till sugtömning. Den monterades 1982 och är fortfarande tät. Visst reagerar rfr och även syrafast med urin, men det tar som regel tid.

Min rf tank är nog inte så gammal men jag kan inte se att den läcker. Men det tror jag har sin förklaring i att den står med innehåll ytterst kortvarigt. Så är det nog för de flesta. Men framöver kommer många tankar stå otömda betydligt längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min rf tank är nog inte så gammal men jag kan inte se att den läcker. Men det tror jag har sin förklaring i att den står med innehåll ytterst kortvarigt. Så är det nog för de flesta. Men framöver kommer många tankar stå otömda betydligt längre tid.

Jag tror inte det. Jag tror att de flesta lommer att försöka tömma mer eller mindre direkt. Om det inte funkar av olika skäl tömmer man nog i havet som vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att skriva att rostfritt inte fungerar utan att skriva vilken kvalité man avser säger ingenting. Rostfritt eller rättare korrosionströgt är ett samlingsnamn för många kvalitéer. Kan mycket väl tänka mig att en tank i lågvärt rostfritt börjar läcka efter några år. Går man på 23/43 eller högre är risken minimal, om man svetsar på rätt sätt. Nuvarande tank är 20 år och helt utan läckage men vi får se om 20 till. Jag återkommer med resultatet då. Som vanligt, för att kunna bedöma en experts råd så måste du ha sådana kunskaper att om du har det behöver du ingen expert.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peggie Hall's råd är nog mer baserade på erfarenhet än teorier. Hon brukar inte bli emotsagd heller. Det brukar vara bra att lyssna på råd från folk med erfarenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peggie Hall's råd är nog mer baserade på erfarenhet än teorier. Hon brukar inte bli emotsagd heller. Det brukar vara bra att lyssna på råd från folk med erfarenhet.

Klart man ska lyssna på andra och väga in det i sin egen erfarenhetsbank. Min kamrat importerade en båt från GB och den hade en "rostfri" tank som läckte och jag kan säga att det var inget 23/43 material i den rostfriheten. Så innan man vad vad skribenten menar med rostfritt så är uttalandet ingen ting värt, för mig. Jag har ingen aning om vad de med uttrycket menar over there. Kan ju mycket väl vara vilken blank plåt som helst. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju vara så att vi jobbar med bättre material här i Sverige. Men det byts en del läckande tankar vad jag förstår. Och tydligen slarvar man när man gör urinorar också för det är ofta rost i dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu lyckas jag inte citera via telefonen men ett litet förtydligande känns vara vettigt. Om någon säger att han / hon säljer en tank i rostfritt så kan jag inte förvänta mig 2343 eller 316L (high Molly). Dessa är syrafasta material, rostfritt är 2333 eller 304. Även en tank i plast är per definition rostfri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att de flesta inte vet skillnaden p mellan "rostfritt" och syrafast. Förutom här på MG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte hört om någon i vår klubb, med problem med läckande rostfria tankar, de senaste 20 åren. Vi har väl alla haft matjord i fickorna som inte behövt byta ut tankarna till plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang rostfritt /syrafast, tanken i Svean är från 1975 jag svetsade om en  anslutning för 2 år sedan, ökade ventilationen för sugtömning och det fanns inga synliga porer i svetsarna. :) Det har ju nu  hållit 40 år,så jag tror det klarar sig ett tag till. ;)  Ronnie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Mamba 29 -86. Finns någon med Mamba 29 en bra lösning på slangdragning/tekniklösning för toatömning? Befintlig toatank är liten (ca 15lit) och anslutningarna är 38/50mm, undersida,  och sitter trångt till med litet utrymme på ovansida under däck där luftning sitter med klen slang, kanske 16mm, men ser klenare ut. Tankfästen fastplastade i skrov.  Utloppet, 50mm, har en mycket styv slang svår att böja. Skulle  behöva kapa och ansluta med 38mm för att hitta slang. Övergång från 50mm till 38mm har jag inte hittat i någon båtkatalog heller. Känns aningen knepigt att bli laglig.

Hejsan!

Vi har en Mamba 36 och har exakt samma problem. Vår bår har samma lilla tank under däck i skåpet bakom toaletten. Min plan var också ett t-rör på den grova slangen och sedan sätta däcksförskruvningen framför tanken.

Jag stöter på samma patrull som du. Har du löst problemet och i så fall hur blev det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört detsamma som bhemac påpekar nämligen att rostfria tankar rostar i svetsfogarna. Har dock två 2 X 68 liters rostfria septiktankar i min båt. Tillverkade och installerade 1990. Inget lekage tills vidare (knock wood!).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ideala lösningen bör vara att bygga en tank i bra stål, och sen totalt plasta insidan! ;)

Mvh Herr Hängslenochlivrem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En udda läsning som kanske, kanske kan vara ett alternativ: Portapotta?! Vi tog bort både hålltanken (kunde bara tömmas i vattnet ) och porslinstoan vars manuella pimp gick sönder gång på gång. Portapottalösningen fungerar slldeles utmärkt för oss!

Fundera på hur länge ni kommer att vara utr i ett sträck och om det kommer finnas möjligheter att tömma den dit ni kommer. Finns det ingen latrintömning så tömmer ni den i en vanlig "spoltoa". Men gör det diskret och med stil! Det kommer ju att lukta mer än än vid ett vanligt toabesök då klart. Jag brukar göra det i gästhamnar innan läggdags. Finns det ingen latrintömning, så finns det inte. Men kolla läget och lobba för flera latrintömning ställen. Respektera att portapottor inte får tömmas på ett

utedass eftersom saneringsvätskan innehåller kemikaliet. Jag har hört att man med nåhot speciellt munstycke även kan tömma en portapotta i en vakuumsug för hålltankar, men har aldrig provat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju alltid en massa "experter". Jag vill minnas att Ronald Rybbe skrev en artikel, möjligen i Båtnytt, där han menade att "Skittankar i plast är bara skit". Så frågan är väl man kan lita på??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på "peggy hall sewage" och se vilka hennes meriter är. Sen kan man försöka leta fram någon som kan säga emot henne.

Ett tips, titta på urinoarer i rostfritt stål. Finns det någon rost där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Vi har en Mamba 36 och har exakt samma problem. Vår bår har samma lilla tank under däck i skåpet bakom toaletten. Min plan var också ett t-rör på den grova slangen och sedan sätta däcksförskruvningen framför tanken.

Jag stöter på samma patrull som du. Har du löst problemet och i så fall hur blev det?

Vi fick ihop det och har idag tömt för första gången. Vi tömde med en sådan pump som bygger upp ett undertryck för att sedan suga ur tanken. Det gick bra men luftningen är för klen. Det "klonkar" mycket i tanken när den utsätts för undertrycket. Får nog leva med det. Luftslangen är helt omöjlig att komma åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken i Forgusen är svetsad i rostfri plåt. Efter 36 år har den ett rätt stort hål men läcker bara lite. Hålet är längst ner och bottensedimentet är det som räddar den från att läcka.

Lagade nu med Plastic paddings plastmetall som bör hålla för den blygsamma påfrestningen. Skulle fler läckor uppkomma kan jag tänka mig att plasta ett lager runtom. Tanken är en stabil konstruktion och enkel att laga. Osäker om det är syrafast men skulle tro det. Nån som vet?

Forgus 31 1979 års modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...