Riro 115 Postad 3 Januari , 2015 Har en Garmin 158 GPS med extern antenn som jag vidarekopplar via NMEA till PC med Open CPN när jag navigerar i hytten. Har nu köpt en Garmin178C med extern antenn som jag tänkt installera parallellt med befintliga GPS'en. Det blir då två antenner (Garminsvampar) på taket. Funderar om de kan störa varandra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 3 Januari , 2015 Mottagar-antenner stör i princip ej varnadra, om du inte monterar dom ovanpå varandra. Prova med att lämna en handbredd (20 cm eller så) distans mellan de två. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 Januari , 2015 Mottagar-antenner stör inte varann såvida du inte tänker koppla ihop dem antennelektriskt. Om man tänker koppla ihop flera GPS-källor till ett nätverk kan de också uppstå störningar, moderna nätverksplottrar har då ofta möjligheten att välja en som master, dvs oftast då den som har bäst mottagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Januari , 2015 Kör 3 GPSer alla monterade under däck. Kan "se" 2 GPSer i samma program.' Antennerna sitter 1 m ifrån varandra på kajen står ktanar som stör den ena. http://lasselundell.se/pcnav.html Röd båt Garmin 128Blå båt AISens GPS mottagaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Januari , 2015 Det är väl NMEA 0183 antar jag? Då kan de inte kopplas ihop elektriskt. Men stör varandra gör de inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Januari , 2015 Det är kranarna på kajen som stör. Lite kuriosa att se olika positioner på samma sjökort. Vilken är rätt? Det skiljer 20 m mellan dom. Även ute på "öppet" vatten kan det ibland uppstå skillnader i positon. Kör alltid med minst 50 m säkerhetsmarginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 910 Postad 4 Januari , 2015 Det är kranarna på kajen som stör. Lite kuriosa att se olika positioner på samma sjökort. Vilken är rätt? Det skiljer 20 m mellan dom. Även ute på "öppet" vatten kan det ibland uppstå skillnader i positon. Kör alltid med minst 50 m säkerhetsmarginal. Är du säker på att det är kranarna på kajen som stör? Visserligen så kan det bli reflexioner av satellitsignalerna som kan lura mottagaren men moderna flerkanalsmottagare brukar kunna hantera det rätt bra (kolla precisionen i en modern bil-GPS som åker runt inne i en tät stadskärna). Jag skulle nog vara mer misstänksam mot att det kan finnas skillnader i GPS-mottagarna. Olika antal kanaler för att ta in satellitinformationen (fler kanaler ger högre redundans och bättre positionsbestämning) Olika beräkningsprogram i GPS-processorerna som gör att de kommer till lite olika resultat. Modernare GPS-chips skulle jag anta har både fler kanaler och snabbare/bättre beräkningsprogram i chipet. Vilken ålder är det på dina olika GPS-mottagare? Vet du hur många kanaler de har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser