Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
frujohansson

Känner någon igen skutan?

Rekommendera Poster

Hej, vi köpte denna plastade träskuta i slutet av sommaren. En fin båt som nog har många år på nacken. (50-t)? Hon har gått på Smögen/Kungshamn tidigare enl viss info. Kanske någon känns vid den. Gamle ägaren? Vore trevligt o veta mer. Hette nog M/S Vendla tidigare. Mvh till den som läser.post-106373-0-63386400-1420235170.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte bilden i större format

tex 800x600 pixlar och 100-150 K

Din bild är på 12 K

När skulle den ha varit i Kungshamn/Smögenområdet?

Ser ju ut som om man tagit ett överbygge till en segelbåt och monterat på ett snipskrov? 

Har förekommit några sådana bygge här ute.

Längd ? Bredd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Kul med svar, här kommer en bild på torrsättningen. Hon såldes från Smögen tydligen 2011 och kom hit upp till Mälaren/Strängnäs. Eksnipa på 10*3m med sina modiga 6,5 t! Trevlig båt som jag gärna får veta mer om. Tack.

post-106373-0-47752700-1420310353_thumb.jpg

Redigerad av frujohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LL916 innebär ju att hon registrerats som fiskebåt.

LL står för Lysekil och det är så fiskebåtarna på Smögen och i Kungshamn registrerades.

En fiskare som sålt sin stora fiskebåt och köpt en mindre båt för fritidsändamål!?

Har skickat mail till några kompisar på Smögen med förfrågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy (toaen) löser nog detta ändå men i Transportstyrelsens skeppslista 2013 ägdes tydligen LL916 Vendla redan då av nån med namnet Johansson.

Vore kul med nån "sann" fiskeskröna knuten till båten? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämnda Johansson har jag för mig var ordförande i nån av fiskarföreningarna. Har också för mig att han sålde sin senaste stora fiskebåt för nåt år sen. Tyvärr är min kunskap om fiske och fiskebåtar ganska begränsad.

Fisketången är ett gammalt municipalsamhälle, som tillsammans med Gravarne&Bäckeviks municipalsamhälle utgör större delen av  det samhälle som idag heter Kungshamn.

Talade med ett par av mina kompisar på Smögen idag och fick ett annat namn som tänkbar tidigare Smögenägare till Fiskebåten Vendela. 

Båtnamnet och ägarna kan ofta va konstant även om själva båten växlar. Sen finns det ju ett antal varianter.

Vi får se om mina krokar hos ett antal kunniga personer i ämnet ger nåt resultat.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, oj va mycket ni har koll på! Tusen tack för dessa tips och hjälp. God forts o må det snart bli vår=sjösättning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har fått samma namn som man hänvisar till från tre olika personer, varav en är från Nordens Skeppshandel, som har ett visst samröre med fiskarföreningen Norden på Smögen.

Alla sa - tala med OA

Har skickat dig ett meddelande med namn och adress och telefonnummer, så kan du skriva ett brev eller ringa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Nu har jag fått uppgifter som kullkastar det jag skrev tidigare. Av en kompis som var inne och läst på MG  har jag fått nedanstående uppgifter.

Hej  Tommy ! Gott Nytt År och God Fortsättning .
             Kollade MG.n. och fick se Tore K´´s fd. båt .som köptes av Rolf Johansson.Kungshamns Marininredning.Rolf sålde den vidare senare till Lennart J på Tången.Jag kommer ihåg när Tore kom från Danmark med den.
Båten är ju en sk." Bönngarnsjölle"som hade används vid fiske.Lastrummet var delat med vattentäta skott.så att fisken kunde hållas levande.Det var nog 100-tal 
hål borrade genom botten borden.De pluggade Tore, han använde sådana träpluggar
som sattes i tunnorna.efter att Abba.s gubbar hade kollat och fyllt lake i silltunnorna
Det var ju ett arbete som oftast pågick efter att Islandsill-båtarna hade lossat ute på Guleskär. Pluggarna tillverkades bl.a. i Lysekil, av en herre som hette Hallenberg.
Han hade tillverkat ett specialverktyg, så att han svarvade många på en gång.
      Jag är inte säker, men har för mig att Tore,s båt  byggdes om och ruffades i Kungsviken,Johansson Varv,men det går kanske att fråga Tore.
                     Bif, Tore.s Båt och Åke Ramn ,holmen ? det får Du lura ut själv.
 Troligen sommar 1975. 

-- 

M.v.h.
Roger "Monsunseglare"

Tore  "på sluttet" är född Smögare. Han bodde i det sista huset före vadstället mot Hasselön. De flesta utsoknes tror att Hasselön också är Smögen, men det vet med bestämdhet både Smögare och (Hasselö-)"Sunnare" och en och annan Gravare (som jag) att så inte är fallet.Tore gifte sig med Evert Axelsson´s dotter och fyttade till Fisketången. Evert Axelsson drev en regnklädesfabrik där Tore jobbade större delen av livet.

Tore var ockås mycket engagerad i brandkåren. Ett av Tores stora intressen var båtar och sjölivet. Tore har hållit ett stort antal navigationskurser. I början av 1990-talet, när mitt seglingsintresse fick en nystart repeterade jag skepparexamen för Tore. (Jag läste skepparn första gången 1970)

Lennart J är den person som nämndes tidigare. Fiskare från Fisketången. Han måste ha köpt en stor fiskebåt LL916 Vendela från Smögen. När han sålde fiskebåten har han köpt snipan och registrerat den som fiskebåt med samma nummer och namn. Det är ganska vanligt att fiskare gör så. Vissa skattemässiga fördelar tror jag.
Rolf Johansson var tidigare delägare till Kungshamn Marininredning. När företaget såldes till Arcona Yachts, köpte Rolf Tångens slip. Nu har sonen tagit över lokalerna och säljer den berömda holländska färgen Dubbel Coat. 

Tores båt var vit, men Rolf har med all sannolikhet målat om den med blå Dubbelcoat. Rolf är ju proffs innom det området. Det var Rolf som från början var generalagent för färgen som nu övertagits av Rolf´s son.  http://www.de-ijssel-coatings.se/ 

post-53310-0-08643600-1420570243_thumb.jpg

Tore är den vithårige mannen som sitter i sin snipa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ja det var mycket spännande läsning! Stort tack för det! Även ni andra som bidragit! Har just lyckats hitta Lennart J. på tfn och fått lite uppg. Är det alltså den aktuella båten som Tore sitter i? Verkar stämma med vissa detaljer fast nu är ju ruff plastad och ombyggd.  

Numera sitter det en Nanni 5 cyl diesel i den, är det ett pålitligt märke?

Nu har det kommit igång med efterforskningarna,så man har nått att göra i torrtid..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Tack Roger för info om båten, det du skriver om 100 tals hål i borden, blir man ju lite nyfiken. varför fanns det det tror du? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sån båt kallades för "kvase". Lastrummet hade två vattentäta skott och mellan dessa var det borrat en massa hål för att sjövattnet skulle kunna strömma in. Användes för att transportera levande fisk. De "kvasar" jag hört talas om var avsedda för ål.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvase

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då kanske det är åle-feskarns båt man köpt.. :D

Jo - din båt har säkert varit i Brofjorden nån gång,  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tips på ledig båtplats till våren/sommaren i Mälaren runt omkring Torshälla mottages gärna!Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...