Thomas__ 2 Postad 2 Januari , 2015 Jag planerar renovera midcabin i en Polar 820 från 1990. Den tidigare luddiga väggbeklädnaden är utriven och limmet hyfsat bra bortskrapat. Det finns ju en hel del trådar om detta ämne och efter ha läst i diverse forum och bloggar har jag fastnat för lösningen som bygger på att arbeta med skivor istället för att limma den nya mattan direkt på skrovet. Innan jag börjar vore jag mycket tacksam för synpunkter på planeringen: Fururibbor (obehandlad 15x15 mm?) limmas direkt mot skrov (med PL400?). Träskivor (Plywood eller Plywood Lauan Meranti? tjocklek ca 4 mm?) sågas till och kläs med vanlig inredningsmatta från båtaffär (tjocklek 3 mm). Denna häftas (och limmas?) på skivorna. De klädda skivorna skruvas sedan upp i listerna. Kanske kan man använda islagsmutter i listerna för att enklast kunna skruva ner skivorna vid behov? Skruvhuvudena täcks med täckbricka (någon som har tips?). Jag är tacksam för alla kommentarer och förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alexcyber 2 Postad 3 Januari , 2015 Hej, Kul för att jag har oxå en Polar 820 som jag ska klä om midcabinen! Jag kommer nog köra med skummad PVC skivor 3mm som jag klär in, överallt där det är möjligt. Fördelen med dessa skivor är låg vikt samt att det är i plast och tål fukt. Man använder materialet till ex. skyltar och bil och båtinrediningar. Tog du ut skåpet inne i midcabinen? Mvh Alex! Jag planerar renovera midcabin i en Polar 820 från 1990. Den tidigare luddiga väggbeklädnaden är utriven och limmet hyfsat bra bortskrapat. Det finns ju en hel del trådar om detta ämne och efter ha läst i diverse forum och bloggar har jag fastnat för lösningen som bygger på att arbeta med skivor istället för att limma den nya mattan direkt på skrovet. Innan jag börjar vore jag mycket tacksam för synpunkter på planeringen: Fururibbor (obehandlad 15x15 mm?) limmas direkt mot skrov (med PL400?). Träskivor (Plywood eller Plywood Lauan Meranti? tjocklek ca 4 mm?) sågas till och kläs med vanlig inredningsmatta från båtaffär (tjocklek 3 mm). Denna häftas (och limmas?) på skivorna. De klädda skivorna skruvas sedan upp i listerna. Kanske kan man använda islagsmutter i listerna för att enklast kunna skruva ner skivorna vid behov? Skruvhuvudena täcks med täckbricka (någon som har tips?). Jag är tacksam för alla kommentarer och förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas__ 2 Postad 4 Januari , 2015 Hej! PVC-skivor låter intressant. Skär man till dem? Var köper du dem någonstans? Hur fäster du dem - limmas eller skruvas fast? Vet du hur det är med brandfara? Är ytan sådan att inredningsmattan inte behövs eller limmar du en sådan på PVC-skivan? Jag har inte plockat ut skåpet, hade hoppas slippa det... Har du planerat plocka ut det? Är det skruvat/limmat? MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Januari , 2015 Skummad PVC är ett kanonmaterial, jag har tänkt använda det till innertak. Används mycket inom reklam/skylt tillverkning. Går att köpa från grossister eller av någon reklammakare. Materialet används på mässor mm och klarar de kraven på brandhärdighet mm. Lätt att skära, kan skruvas eller limmas och tryckas (printas) på. Skivorna kan skarvas genom svetsning. Man kan pressa fördjupningar med en uppvärmd dorn för att kunna skruva. I taket kommer jag att skruva med karosseribrickor. Men det går utmärkt att limma också. Jag åkte till en skyltfirma och hämtade lite provbitar för att leka med. Tjocklek 3-4 mm. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alexcyber 2 Postad 4 Januari , 2015 Jag har plockat ut det och det är inte bara skruva ut! Fick plocka ur hela garderob modul och toalett modulen... men hade tänkt att fernissa lite inredning och nu när allt är ute passar jag på att göra det hemma i varmförrådet. Allt är skruvat så det är inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas__ 2 Postad 4 Januari , 2015 Tack för era svar och bilden! Jag misstänkte att det inte skulle vara helt lätt med skåpet. Jag hoppas kunna låta bli det, märkte dock att en del av tidigare väggmattan är svår att få bort när skåpet är kvar. Ni får gärna lägga upp bilder hur det blir efter uppsättning av skummad PVC. Planerar du sätta upp PVC-skivorna direkt mot skrovet med lim eller skruva fast dem i lister eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser