Torparn61 3 Postad 1 Januari , 2015 Skulle behöva hjälp med vad det sitter för temperaturgivare till den Laddningsregulator som vi har till Solcellspanelerna. Sådan här regulator gäller det: http://xn--importren-57a.com/solceller/regulatorer/40a-regulator-for-solpanel- Dessvärre har inte säljaren några givare att sälja. Någon som möjligen har en givare liggandes, och kan tänka sig att sälja den lite billig? Eller Någon som vet vad det är för element i, så kan jag tillverka en egen givare (sensor)? Tack på förhand //Torparn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 Januari , 2015 Den regulatorn brukar ha modellbeteckningen CM4024z men säljs under många olika namn. Finns tex här: http://www.ebay.com/itm/40A-Solar-charge-controller-Battery-panel-regulator-40A-12V-24VDC-AUTO-PWM-960W-/111024383643?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d991a69b Troligen fungerar denna: http://www.ebay.com/itm/Temperature-Sensor-fit-for-CM6024z-Solar30-60-80-MPPT-30A-Solar-Controller-BG-/121387968850?pt=UK_Gadgets&hash=item1c43496952 Brukar innehålla ett NTC-motstånd typ 10kohm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 5 Januari , 2015 Tack så mycket "bhemac" för den infon. Testar med ett motstånd eller potentiometer först, då ser jag om värdet ligger någorlunda rätt vid 10K, sedan får det bli Elfa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Februari , 2015 Löste det sig? Jag har precis kommit över en likadan regulator och kunnat konstatera att NTC-motståndet är 10k. För att slippa fixa förlängninskabel till givaren investerade jag 11kr i en sådan här: http://www.ebay.com/itm/111487426999?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torparn61 3 Postad 22 Februari , 2015 Tack bhemac för den informationen. Verkligen värt denna summa för att få den komplett, förutom kontakten då. Men den är ju enkel att löda dit. Just nu minns jag inte vad temp.givaren skulle användas till. Men företaget som jag köpte den hos ringde upp mig härom dagen (hade skickat en förfrågan dit). De vidhöll att det inte skulle behövas någon temp.givare, med anledning av att regulatorn är sådan att den inte kan överladda. Eftersom minnet svek lite vad temp.givaren skulle användas till så hade jag svårt att argumentera emot. Sa bara att jag återkommer. Så jag får läsa manualen igen, och ringa upp dem. Ps. Skickar ett PM till dig idag, eller möjligen senare i veckan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oskarc 1 Postad 28 Mars , 2015 Tack bhemac för den informationen. Verkligen värt denna summa för att få den komplett, förutom kontakten då. Men den är ju enkel att löda dit. Just nu minns jag inte vad temp.givaren skulle användas till. Men företaget som jag köpte den hos ringde upp mig härom dagen (hade skickat en förfrågan dit). De vidhöll att det inte skulle behövas någon temp.givare, med anledning av att regulatorn är sådan att den inte kan överladda. Eftersom minnet svek lite vad temp.givaren skulle användas till så hade jag svårt att argumentera emot. Sa bara att jag återkommer. Så jag får läsa manualen igen, och ringa upp dem. Ps. Skickar ett PM till dig idag, eller möjligen senare i veckan. Hej! Hur gick det? Kom du fram till om det behövdes någon tempgivare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Mars , 2015 Jag har likadan. Köpt från 24v.se på den sitter det en liten grej, som nog är tempgivare. Regulatorn talar iaf om temperatur när man bläddrar runt i menyn. Kolla med dom. Den ingick när jag köpte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 28 Mars , 2015 Tack bhemac för den informationen. Verkligen värt denna summa för att få den komplett, förutom kontakten då. Men den är ju enkel att löda dit. Just nu minns jag inte vad temp.givaren skulle användas till. Men företaget som jag köpte den hos ringde upp mig härom dagen (hade skickat en förfrågan dit). De vidhöll att det inte skulle behövas någon temp.givare, med anledning av att regulatorn är sådan att den inte kan överladda. Eftersom minnet svek lite vad temp.givaren skulle användas till så hade jag svårt att argumentera emot. Sa bara att jag återkommer. Så jag får läsa manualen igen, och ringa upp dem. Ps. Skickar ett PM till dig idag, eller möjligen senare i veckan. Temgivaren är till för att regulator ska kunna optimera laddningen beroende på vilken temperatur batterierna har. Lägre temperatur = högre laddspänning och tvärt om vid högre temp. Regulatorerna brukar ha en grundinställning för laddning vid 18-20 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser