Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
KrakaUlf

Koppla vinddata till datorn

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har Raymarins 60 serie med bl.a. vindinstrument, logg, kompass mm mm. Allting visas på en rad Multidisplayer. Och där får jag bland annat upp sann kompass vind.

Nu skulle jag vilja visa vindriktning över tid, med anra ord kunna följa var i cykeln jag ligger för att nyttja vindvridningarna så optimalt som möjligt!

Finns det någon som kan hur man tar om hand SeaTalk- eller NMEA signaler och hur man sedan får visning på sin LapTop?

Glad för svar !

Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns Sea Talk + nmea till wifi-omvandlare. Sök på det så kommer det upp en hel del. Jag vet inte hur eller om det ens går att kopiera in länkar i plattan jag använder nu. Annars hade jag gjort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brookhouse har olika burkar som fungerar. iMux är en smart lösning som sko´m kan koppla till dator, padda mm via WiFi.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Raymarine hade mjukvara för PC med: 'Navigation and tactical sailing tools...'

http://www.landfallnavigation.com/erayn.html

Kanske finns funktionen kvar i den uppdaterade versionen: http://www.raymarine.com/view/?id=510

Jag har ingen egen erfarenhet men en kompis har använt något liknande vid havskappsegling.

Som bekant sker vindskiften på öppet vatten i regel cykliskt med 10-15 minuters intervall, så att slå till rätt bog på vindskiftet ger ett rejält lyft för kappseglare. Generellt vrider vinden annars 'med solen' under dagtid...

Redigerad av Larsakelarsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...