Gå till innehåll
torsdag 10 oktober 2024
Mahognylyx3

AQ151

Rekommendera Poster

Hej

 

Hört talas om och sett annonser på Blocket om totalrenoverade Aq 151 i Eskilstuna för ca 50000

Lurar på att ev köpa en sådan motor till min Coronet. Någon som känner till dessa motorer? 

Är det fina grejor? Någon som har erfarenhet?

 

Hälsningar Berra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej Mahognylyx3s.

 

Det var inte min avsikt att döda din tråd.

AQ151:an är billig att hålla i drift,motorn är från den svenska bronsåldern ;-)

 

Delar kommer alldrig saknas.

 

 

Men är dieseln för dyr?

100k i mellanskillnad ger mycket bensin. så du räknar med att ha båten får alltid så lär du inte räkna hem bytet.

Har du tankar på att sälja båten så så blir bensinbåten värd hälften av dieselbåten hos mig. Men en som gillar bensinare kanske anser bensinmotorbåten vara dubbelt så värdefull.

 

I vilket fall så tror jag AQ151 i renoverat utförande knallar på länge. Jag tyckte bara pengarna var stora då en fabriksny 16v turboladdad SAAB234 kostade 48k, och var egentligen en B23:a X2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hört talas om och sett annonser på Blocket om totalrenoverade Aq 151 i Eskilstuna för ca 50000

Lurar på att ev köpa en sådan motor till min Coronet. Någon som känner till dessa motorer? 

Är det fina grejor? Någon som har erfarenhet?

 

Hälsningar Berra

 

Har hört dåligt om honom. Bygger ihop från en massa b230 samt b23 och lackar fint (b230 och b23 är ju en vanlig bilmotor som har marinkonverteras).

Den största delen som Du vill veta om det blir ett köp om det sitter en äkta marin vev på 86 mm slag, inte någon folkrace kina skit vev.

 

Om du inte har tummen mitt i handen så kan du bygga en själv för en 1/5 del av priset. Kolla min hemsida så kanske du förstår.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mahognylyx3s.

 

Det var inte min avsikt att döda din tråd.

AQ151:an är billig att hålla i drift,motorn är från den svenska bronsåldern ;-)

 

Delar kommer alldrig saknas.

 

 

Men är dieseln för dyr?

100k i mellanskillnad ger mycket bensin. så du räknar med att ha båten får alltid så lär du inte räkna hem bytet.

Har du tankar på att sälja båten så så blir bensinbåten värd hälften av dieselbåten hos mig. Men en som gillar bensinare kanske anser bensinmotorbåten vara dubbelt så värdefull.

 

I vilket fall så tror jag AQ151 i renoverat utförande knallar på länge. Jag tyckte bara pengarna var stora då en fabriksny 16v turboladdad SAAB234 kostade 48k, och var egentligen en B23:a X2

Diesel kommer i framtiden att vara för dyrt i underhåll och servicekostnad, samt att dieselbränslet riskerar bli dyrare än bensinen, så man ska nog inte räkna ut bensinmotorerna.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Är det inte mest högtryckspumpen och spridarna i icke common rail-motorer som skiljer bensinarna från dieslarna?

 

Dessa är ingen normal serviceåtgärd.

 

Förgasarmotorer drar med sig endel trubbel, med guck i flotörhus.

 

Jag vill mena att dieseln är mer driftsäker. Ger färre problem under säsong (för mig viktigaste punkt)

Längre livslängd (gångtimmar)

Överlägsen verkningsgrad

Överlägset andrahandsvärde

mer båtanpassad effekrkurva.

 

skulle jag köpa ny bil skulle jag aldrig köpa en trög sotpump med 2000 rpm som fungerande varvtalsintervalv. Dieslar har man till sjöss inte oå land.

Samma gäller för bilmotorer.

 

Volvo, Chevrolet.....

 

Men de vill jag inte ha på vägen heller, primitiv racklig dynga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hört talas om och sett annonser på Blocket om totalrenoverade Aq 151 i Eskilstuna för ca 50000

Lurar på att ev köpa en sådan motor till min Coronet. Någon som känner till dessa motorer? 

Är det fina grejor? Någon som har erfarenhet?

 

Hälsningar Berra

Hej Berra!

 

Det är väldigt bra motorer 151 orna, lång livslängd går billigt lågt underhåll, finns gott om delar. Kolla upp så det är en äkta marinmotor du får tag i. Kom ihåg att byta kamremmen med täta intervaller, det är ofta den som orsakar haveri. Se till så motorn aldrig går varm byt olja filter varje år sen är de bar å åk. Timos motor i Stockholm har tagit fram en direktinsprutning till pentas bensinare, tror du kan få ut runt 200 hk med den. Lycka till med ditt motorköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Hört talas om och sett annonser på Blocket om totalrenoverade Aq 151 i Eskilstuna för ca 50000

Lurar på att ev köpa en sådan motor till min Coronet. Någon som känner till dessa motorer? 

Är det fina grejor? Någon som har erfarenhet?

 

Hälsninga

Lägger till en fil på en aq 145. En seriös kille som bara jobbar med Volvos rödmotorer. Alternativet är väl att köpa en urlyft motor och renovera själv så vet du vad du får. Med vänlig hälsning // Peter..http://www.blocket.se/stockholm/175Hk_Volvo_Penta_AQ_145_2461cc_54283169.htm?ca=6&w=3

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om det är en "äkta" marinmotor? Kan man se det på utanskriften? Står det AQ151 på  blocket eller står det B23.

 

Om en marinkonverterad B23a  har 86mm's vev, är det ok då eller krävs mer för att motorn skall hålla måttet??

 

Alla 151or är väl i grunden B23-or? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om det är en "äkta" marinmotor? Kan man se det på utanskriften? Står det AQ151 på  blocket eller står det B23.

 

Om en marinkonverterad B23a  har 86mm's vev, är det ok då eller krävs mer för att motorn skall hålla måttet??

 

Alla 151or är väl i grunden B23-or? 

Grundmotorn till Aq151, är B230. Står det B23 på blocket är det en äldre motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om det är en "äkta" marinmotor? Kan man se det på utanskriften? Står det AQ151 på  blocket eller står det B23.

 

Om en marinkonverterad B23a  har 86mm's vev, är det ok då eller krävs mer för att motorn skall hålla måttet??

 

Alla 151or är väl i grunden B23-or? 

Anledningen till att man sätter in en marinvev är pga att man vill åt vridet, tänkte dig när du kör bil, koppla på en tung släpvagn. Du kommer troligtvis behöva växla ner i uppförsbackarna, med en vev med längre slag så orkar motorn mer och kanske inte behöver växlas ner lika mycket. Samma sak med en båt, för den går ju alltid i uppförsbacke, mer vrid vill vi ha.

 

Kamen är också viktig, då du kan välja vid vilket varvatal motorn ska ha mest vrid, vilken kam man ska ha är lite olika från båt till båt.

 

Sen har vi dom där förgasarna 1, 2 eller 3, stora är inte alltid bäst, men för små kan ge dålig effekt. Själv så tycker jag förgasare är kass, då jag tycker att spridare med data box är lättare att mappa och få den bästa effekten och bränsle ekonomi.

 

Finns nog ingen "äkta marinmotor" att köpa idag, men dom som säljes och är byggda i bänk behöver inte vara dåliga, tvärt om, kan vara bättre då ny teknik finns.

 

Själv skulle jag ALDRIG köpa en motor (om jag inte känner personen så klart) som är nybyggd utan att få se på spec med kvitton och ett bänktest. Jag kan bygga en så kallad AQ151 på ett par timmar genom att åka till skroten och hämta några b230. Köpa en limpa och några förgasare och kalla den för en AQ151. Värmeväxlare kan man sätta på en universal.

 

Bilden är på min motor som jag har byggt, en konverterad b230f med marinvev, specialkam, spridare, datasprut med elektronisk tändning osv.

 

Lite info:

Mappa=Ställa in tändning, bränsle och luft

Vrid= kraft

Effekt= HK

 

Dessa sidor kan vara bra att läsa, finns mycket info om just volvos motorer:

www.savarturbo.se

www.okelbo.plars.org

post-103203-0-16419400-1420590092_thumb.jpg

post-103203-0-49444600-1420590197_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...