Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Max85

Nya akterdäckslukor till en Nimbus

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall tillverka nya akterdäcksluckor till min Nimbus 310 C och önskar input från Er. Jag har tänkt mig att bekläda en skuren 13 mm mahognyplywood (Khayamahogny) med glasfiber sedan applicera teakribbor eller en durkplatta med 6 mm teak på för att få stabila och snygga luckor, ngn som har gjort ngt liknade? Luckorna är ca 700 x 1200 mm och täcker ett hål vardera på ca 660 x 1160 mm.

Mvh Danevert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plywood som bekläds med glasfiber är jag generellt skeptisk till, i synnerhet om det är en durk-lucka som ska vara ute i fuktig miljö och tåla lite last.

Om man ska laminera trä tror jag plyfa är direkt olämpligt eftersom epoxyn inte kan tränga in i limmat trä och pasificera det helt, vilket är nödvändigt om du vill förhindra att det ruttnar.

Att plasta trä med polyester är dömt att misslyckas då det inte kan tränga in i trä överhuvudtaget.

Förslagsvis gör du så här i stället

Varför inte göra luckan helt och hållet av glasfibearmerad plast (polyester eller epoxi), som du gjuter och laminerar i en form av tex "formplyfa". När du sedan laminerat ett 10-tal lager så laminerar du in ett dött distansmaterial tex 15mm tjock divinycell eller polyuretan och plastar sedan på ett skal av lika många lager till. (en laminerad lucka av dubbelskal blir både lätt och stark.)

Viktigt, att ta loss luckan ur formen efter 1:a härdningen innan den blir för styv.

Viktigt att göra formen med så höga kanter att de ger stöd vid plastning av kanten, (överskottet kapas bort sist, och bör vara ca 5 cm för att slippa delamineringar i kantytan.)

När luckan är klar är det bara att putsa målad med epoxi-topcote, därefter kan du sedan bekläda med nåtad teak eller imitation.

Bild visar lucka under tillverkning, ovansidan nedåt mot formens släta yta med tunn 3-kantlist i hörnen för att slippa få en tvär kant.

post-97687-0-87995900-1420325724_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inplastad plywood finns det i de allra flesta båtar, om det är bra eller dåligt får andra bedömma.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inplastad plywood finns det i de allra flesta båtar, om det är bra eller dåligt får andra bedöma.

- Ja även basinredet i min båt är inplastat direkt i skrovet, men inte "utomhus" och lyckligtvis några cm ovan den vattennivå som kan stå i kölsvinet. I ett av stuvfacken finns det en inplastad mahogny-plyfa som nu blivit mjuk (rutten i kanterna) och måste bytas.

Så därför skulle jag rekommendera så dött material som möjligt utomhus så slipper man underhåll och får en lång livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för Er input!

Jag trodde ingen skulle svara så jag skred till verket för ett par dagar sedan.... Jag får hoppas att min idé fungerar. Som tur är (Hasse) ligger inte luckan under bar himmel då kapellet täcker däcket och det är gott om avrinning runt om så ngn större väta blir det inte tal om.

Tack för en bra beskrivning dock Hasse, har funderat på att byta ankarluckan (oskyddad i fören) och då kommer dina tips väl tillgodo.

Mvh Danevert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...