ovebos 1 Postad 30 December , 2014 Det finns på marknaden ett svenskt trim & stabilitetsystem, Humpfree som jag överväger installera på min motorbåt Nordwest 370. (www.humpfree.com) Är det någon som har erfarenheter från detta? För-nackdelar? Det är inte i första hand trimmöjligheten jag söker utan en automatisk slagsidakontroll. Nordwest 370 har som många motorbåtar (topptunga och smal vattenlinje) en tendens att fastna i nya gånglägen (slagsida) och behöver hjälp för att hitta tillbaka. Befintliga hydrauliska trimplanen är för långsamma och skall passas. Med Humpreesystemet skall både trim och slagsida justeras sekundsnabbt om det håller vad det lovar. Men systemet är dyrt så jag vill ju gärna få så mycket input som möjligt innan beslut. Volvo Penta lär nyligen ha inkluderat systemet som en integrerad del i deras IPSdrev. OBOS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 30 December , 2014 http://www.humphree.com och inget annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 31 December , 2014 Finns det inte stabiliseringskontroll att eftermontera för dina hydrauliska trimoplan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovebos 1 Postad 26 Augusti , 2015 Nu har jag kört båten en sommar med Humphree systemet. Eftersom jag tidigare frågade om andras eventuella erfarenheter innan jag köpte, kan jag nu tillföra att jag har mycket goda erfarenheter av systemet. Båten blev betydligt trevligare att köra. Inte alls så mycket "slingringar och krängningar" och stabilare gångläge. Positivt i alla aspekter men dyrt! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zenje 0 Postad 26 Augusti , 2015 Hej där,har nyligen blivit ägare till en nord west 390 04a-)som jag prutade till mej ett trimsystem vid namn Zipwake,skall vara likvärdig ditt system men betydligt billigare,monterade du det själv el tog du nåt varv,annars så ska väl båtarna vara mycke sjövärdiga i tuffa förhållanden vad jag har förstått,hur upplever du? Jag ligger i mälaren för övrigt. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovebos 1 Postad 27 Augusti , 2015 Hej! Jag har inte tidigare hört talas om Zipwake men nu har jag kollat lite på deras hemsida. Verkar vara ungefär detsamma. En skillnad är att på Humphree sitter reglermotorerna, som är ganska rejäla doningar, på insidan akterspegeln medan på Zipwake sitter dom i själva "bladet" I mitt fall monterades systemet av varvet Ringens Båtvarv i Marstrand. Nu efteråt inser jag att det var onödigt att ha ett instrument i styrhytten och ett på fly bridge. Det hade räckt med ett. Jag startar systemet och det är allt. Systemet inkl montering kostade 200 tkr. NordWest är utan tvekan bra båtar men även dessa har sina egenskaper. (Se mitt inledande inlägg). Lycka till med din NordWest. Du vet förmodligen att det finns en klubb för NordWestägare. Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zenje 0 Postad 27 Augusti , 2015 Hej ja kul att du är nöjd med trim systemet,tror zipwake kostar ca25000tsk,tydligen folk från humphfree som har tagit fram systemet så vi får se hur det funkar. Nord west klubben har vi anmält oss till Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser