Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
iceman356

Båt-El

Rekommendera Poster

Hej.

Skulle behöva lite tips och råd av er som är duktiga på båt-el.

Jag har en båt som det sitter 2 st Kad 42or i och i somras köpte jag 2 st nya startbatterier på vardera 75Ah samt 3 st gel förbrukningsbatterier på 100Ah vardera.

Köpte även 2 st nya generatorer som ger 70Ah/st samt att jag har 2 st Ctek laddare 1 st Ctek300 och en mindre äldre modell av Ctek.

I vinter/vår tänkte jag dra om alla kablar från generatorerna till batterierna och där omkring men jag har i dag en hel del elprylar som jag inte vet om jag ska byta.

Den gamla batteriladdaren skall ut samt att jag har någon laddningsfördelare som jag ev ska slänga ut.

Har även några reläer som jag inte riktigt vet vad de går till och även de skulle vara trevligt att byta ut.

Ska man koppla båda generatorerna så att dom laddar alla batterier samtidigt eller ? Skiljerelä ? 

Bifogar några bilder på hur det ser ut och jag skulle vara mycket tacksam för tips på hur jag ska gå tillväga.

post-61750-0-02315400-1419799536_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt första tips är att inte riva något om det fungerar i nuläget. I synnerhet om du inte har nödvändiga kunskaper och inte vet hur det fungerar idag.Försök därför att lista ut hur motorkablaget inkl laddningen är kopplat för att senare lista ut hur förbrukarbanken är kopplad till laddningen. Naturligtvis kan du byta till grövre kablar, kabel för kabel utan problem.

Att mäta är att veta och det första jag skulle göra är att mäta på batterierna att generatorerna laddar 14,2-14,6 volt vid fulladdade batterier, samt att startbatterierna är separerade från förbrukarbanken när motorerna är avstängda och batterispänningen efter några timmar bör ha sjunkit till ca 12,8 volt. Då får du ett utgångsläge om funktionen innan du börja riva.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående helt men tycker att den där gamla laddaren borde bort. Känns som en stor risk-faktor även om allt verkar fungera som det är idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har i andra trådar tyckt så här, ungefär

- förbrukarbanken laddas bäst av bägge generatorerna. Eftersom du har känsliga batterier bör du ha en bra regulator, tex amerikanska Sterling eller Ctek Dual

- startbatterierna dras ur så lite så det minst krångliga är att bara ha en solpanel. Ev en brytare för hopkoppling av de båda, om du inte gör det enkelt och bara kopplar ihop dem?

- stora landströmsladdaren till förbrukarbanken och lilla till statrbanken

Inga reläer som kostar 10 spänn i tillverkning, de pajar förr eller senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Inga reläer som kostar 10 spänn i tillverkning, de pajar förr eller senare" Gör de? När är förr och senare. Har du egen erfarenhet eller är det en skröna?

Använder tre Biltema billiga (149:-) spänningsavkännande reläer sedan 3-4 år och har aldrig haft problem med dem, eller att de gått sönder. Eftersom "förr" är passerat, när går de då sönder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som svar, robert, har du en bra fråga. Motfråga, hur vet du att ett relä pajat?

Nej, jag har ingen egen erfarenhet (eftersom jag monterar bort reläer ur båtar jag köper...)

Men jag och några kompisar har som ide att äga bilar som är ca 5 år när vi köper och de stannar i snitt kanske 3 år. Under åren har vi tillsammans väl fått lite erfarenheter? Reläer pajar ibland.

Men det tar några år. Så dina reläer funkar säkert fint i 3 år som du skriver. Men 8 år?

Det är mer en princip jag själv har, inga reläer om jag kan välja. De utgör en liten risk.

Det var det jag gav uttryck för när jag antydde att reläer för 5-10 spänn går sönder ibland!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...