jorgenflk 0 Postad 28 December , 2014 Är det någon som vet något o Horizon/vdrive? Har sett detta i några båt annonser, Men vet inget om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 30 December , 2014 I kontextet Mercruiser så betyder Horizon att motorn har slutet kylsystem, typ som i en bil. V-drive är att motorn har en axel som går ner under båten med en propeller i änden, och ett roder där bakom. Detta är istället för drev (sterndrive). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 30 December , 2014 V-drive är om jag inte missminner mig rak axel, men med en vinkelväxel V för att kunna ha motorerna längre bak. Rak axel är ju trevligare att manövrera, mindre risk för problem, billigare i service hänseende i jämförelse med drev som kräver med service och reparationer, men är mer körekonomisk och ger högre fart än rak axel. Hur det står till med problem/problemfritt med vinkelväxlarna har jag ingen koll på. Vad man föredrar är som alltid en smaksak. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenflk 0 Postad 6 Januari , 2015 I kontextet Mercruiser så betyder Horizon att motorn har slutet kylsystem, typ som i en bil. V-drive är att motorn har en axel som går ner under båten med en propeller i änden, och ett roder där bakom. Detta är istället för drev (sterndrive). Jag tackar för denna info. Har kollat på annonser med båt runt 30 fot. Speciellt Amerikanska. Och där finns ju detta alternativ ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenflk 0 Postad 6 Januari , 2015 V-drive är om jag inte missminner mig rak axel, men med en vinkelväxel V för att kunna ha motorerna längre bak. Rak axel är ju trevligare att manövrera, mindre risk för problem, billigare i service hänseende i jämförelse med drev som kräver med service och reparationer, men är mer körekonomisk och ger högre fart än rak axel. Hur det står till med problem/problemfritt med vinkelväxlarna har jag ingen koll på. Vad man föredrar är som alltid en smaksak. Jag tackar för denna info. Har kollat på annonser med båt runt 30 fot. Speciellt Amerikanska. Och där finns ju detta alternativ ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 6 Januari , 2015 Nån speciell modell du fokuserar ditt letande på? Sea Ray? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgenflk 0 Postad 6 Januari , 2015 Jupp! Sea Ray är absolut med när vi kollar på annonser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser