Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
Garpen61

Byta växelkabel Mercruiser Alfa 1

Rekommendera Poster

Det sitter i regel en värmeskyddande plastspiral på växelviren på insidan av skölden. Därför klipper man i regel av kabeln på utsidan och drar in kabeln i båten och inte ut som på filmen. Föröker du dra den ut och plastspiralen fastnar så lär det vara ett rent h-e att få loss den. Ett annat tips är att titta mkt noga hur kabeln går på insidan kan vara svårt att få till rätt böj på kabeln så att den inte ligger o skaver eller bränns mot nått. Men den går att byta utan att lossa bälgarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utförandet vid växelbryggan skiljer beroende på ålder men den nedre växelwiren är lika. På min båt behövde jag inte lossa något annat inne i båten än den nedre växelwiren.

Som uvek skriver. Man måste ta bort plastspiralen innan man försöker dra ut höljet. I de växelwire kit jag har sett ingår även en ny bälg till växelwiren så den gamla kan man skruva och skära loss innan man drar ut hölje och wire. Sedan kan man fästa ett drag-snöre, -wire eller -kabel i änden på höljet innan man drar ut det så blir det lättare att dra in det nya.

Om man byter alla bälgar samtidigt så klipper man bara av gamla växelwiren vid bälgen när allt ska loss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...