Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
svarte

Sjömärke - gult som flutit iland

Rekommendera Poster

Hej! Vi har ett sjömärke, ca 4 meter, helt gult som flutit i land utanför Ystad. Kan man på något sätt veta var den kommer från? Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av sjömärke är det? Kolla på Sjöfartsverkets hemsida och jämför. Kontakta dem också. De svarar snabbt via mejl om man felanmäler sjömärken. Skicka med en bild på sjömärket och exakt position för fyndplatsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är helgult kan det väl bara vara ett specialmärke och då kan det vara riktigt svårt att lista ut var det suttit då dom ofta används för att märka ut nya hinder.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Märket är gult, med ett kors över som ramlat av, så visst är det ett specialmärke. Vi har varit i kontakt med sjöfartsverket som säger att de inte har något register över detta. Så om ingen anmäler det som saknat så gör de inget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gul är specialmärke.

Men.

Nytt hinder är blågult.

Så minns jag det i alla fall.

Då minns du nog fel!

Det ända som finns i blått på sjömärken i våra vatten är reflexen som skall symbolisera det svarta på kardinalmärkena. Blå pga att det visade sig att svarta reflexer fungerade mycket dåligt.

/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns inte fel. Gul blå kan användas för nytt hinder. Referens Jonas Ekblads bok om Navigering och Sjömansskap upplaga 2011, sid 34.

Fast Jonas Ekblad kan förvisso ha fel förstås, men sannolikheten för det är nog lägre än alternativet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns inte fel. Gul blå kan användas för nytt hinder. Referens Jonas Ekblads bok om Navigering och Sjömansskap upplaga 2011, sid 34.

Fast Jonas Ekblad kan förvisso ha fel förstås, men sannolikheten för det är nog lägre än alternativet.

Jag utgår från vad "Verket" föreskriver.

Och då är det gula märken som gäller!

Blåa eller kombinationer med gult har jag inte sett ännu, men jag haver bara seglat sen 1952.

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Farleder-och-underhall/Sjomarken/Flytande-sjomarken/

http://lasselundell.se/jullen.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara något nytt Lasse-L, vi har kanske inte hängt med i utvecklingen.

När jag undervisade i navigation så lärde vi ut att "nya hinder" märktes ut med dubbla kardinalmärken. När hindret försvann eller utmärkningen kom med i ufs/ufb så drogs märket in eller dubbleringen togs bort.

Man kan ju tänka sig att dom gjort en förenkling och använder ett nytt märke i detta syfte.

Fast den där Ekblad har jag aldrig riktigt litat på, det är allt en spjuver det där ;)

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tro att Sjöfartsverket har möjlighet att själva, eller i samråd med t ex SMHI, försöka analysera strömmar och vind och sätta det i relation till fyndplatsen för att få en grov uppfattning om varifrån sjömärket kan ha kommit. Kan man begränsa det till, säg, sydvästra Skåne, så är det inte så många möjliga positioner att kolla av.

Trådskaparen skulle kanske själv kunna kolla om specialmärket som ska stå ca 2 km väster om Ystads hamn och 1 km ut från land, står kvar. Det bör man lätt se från land, kanske med hjälp av en liten kikare.

Det behöver förstås inte vara svenskt heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En gulblå remmare eller boj är en i allmänhet tillfällig utmärkning av ett nytt hinder tex ett vrak...

Själv har jag aldrig sett en sådan och jag misstänker att platsen skulle komma att märkas med en gul remmare då jag betvivlar att myndigheterna har en sådan kuriositet i förrådet.

Har någon av er någonsin sett en dylik remmare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Visst, man lär så länge man lever. Men jag har bara sett gula märken med blå reflex på. Bilden på koniska bojen här ovan, är det inte blåa reflexer bara?

Såg nått liknande nere i Europa men minns inte var tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Skicka bilden med ett mail till MSI Sweden.

Msi@sjofartsverket.se

Att det sitter lykta på den förändrar hela saken.

Det där är utrustning för bortåt 15000 sek.

Förmodligen inte Sjöfartsverkets prick men det är dit ägaren antagligen hör av sig.

Mvh. C.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...