fiskeidiotdotse 0 Postad 26 December , 2014 Har nu beställt en hr532cc med nya Hondan 100hk. Elektronik fick bli n garmin 721xs nya modellen. Är en hängiven sportfiskare med 40-50pass per år. Körde tidigare en finnmaster 4902clx med en fyrtakt 50hk. Men nu när barnen börjar växa upp (2 & 4år) så ville jag kombinera med en lite större båt. Har en vän som har en hr510 med en honda 90hk från -07 som han är väldigt nöjd med och efter koll på mängder av båtar slog jag till på 532an. Extrautrustning med fast tank och teaklaminat. Nu till mina frågor: Trailer. Jag har båten på trailer och vill ju gärna ha en bålsta 1350ev med självjusterande vagga men efter ovan beställning känner jag att 39900kr till är lite saftigt. Tips på andra trailrar? Är det någon som åkt 532an och har synpunkter på ekipaget? God fortsättning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 26 December , 2014 Har också en hr532cc och tänkte liknande inför val av trailer. Det blev en easyline 1300, 80km bromsad. Den har fungerat bra, men ett projekt som inte blev av i år var att få dit någon form av galler/durkplåt att gå på. När jag hanterar båten själv så vore det bra att ha, för att förbli torrskodd och snabbt ta sig från att koppla båten till att påbörja uppvevning. En annan sak att se upp med (vet inte hur det ser ut exakt på andra trailers) och det är ändarna på profiljärnen när ljusrampen är bortplockad som kan repa båten. Båten som används till det mesta, men också en del trolling, upplever jag som stabil och rejäl - det går att stå på även i grövre sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskeidiotdotse 0 Postad 26 December , 2014 Ok. Easyline säger du. Har noll erfarenhet av den men du tycker den funkar? Hur länge har du haft den? Av ditt nick att döma fiskar du Vänern? Hur många m/sek tycker du är ok att gå ut i båten? Får min i februari och är jäkligt nyfiken nu! Tycker över lag att det verkar vara en riktigt bra allroundbåt. Vad har du för motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 26 December , 2014 Höll i en 530cc när 532cc var precis nyinkommen, = sensommaren -13. Gillade av familjeskäl soffan bak. Trailern fungerar fint, köptes på hösten samma år. Båten står tidvis på den, då den också badar i saltvatten på västkusten ibland. Fisket sker nästan uteslutande i Vänern, så helt rätt där. Gillar inte att trolla när det är för krabb sjö, men är det vuxna ombord så är det ni som sätter gränsen. Båten är kanon, givetvis är det alltid några detaljer som man skulle vilja ha på annat sätt. Jag tog också teak + fast tank, vilket i min mening är helrätta val. Vi åker ring, vattenskidor, åker på bad/solturer, samt att jag fiskar med den. Valet blev en Suzuki DF90, passar båten fint. Du kommer säker att bli nöjd med en 100 hk Honda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskeidiotdotse 0 Postad 27 December , 2014 Det låter ju kanon det där! Kompisens 510 gör ca 32-33knop med hans Honda 90, är det någon skillnad på 532? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 27 December , 2014 Ska försöka hålla mig kort för att inte förvirra dig angående toppfart. När jag köpte min båt så var 532:an typad med 100hk, lite därav mitt val av 90hk (ångrar mig iaf ändå inte idag). Då angav HR 43 knop med 100hk, senare båtar är typade med 115 hk och HR har ändrat till 40 knop med 115hk. Jag trodde när jag köpte att jag skulle nå ca 40 knop med 90 hk. Efter lite grävande ska 530:an göra 39-40 knop med 100 hk Suzuki/Mercury (tror inte att det ska skilja speciellt mycket mellan 530 och 532). Andra källor gör gällande att 510:an ska göra närmare 40 knop med stålprop med 90hk Suzuki. Jag har kört in min motor enligt instruktionerna och har nått 36 knop (GPS) som max på flatvatten ensam, med lite påväxt och oroligt vatten ca 33 knop. Min motor är monterad på andra hålet och har en hissning på ca 35-40 mm. Min känsla är att de ca 300-400 varven inte ger mer fart, dvs motorn med rätt trimning "sliter loss" propellern. Min motor har maxvarv på 6300 och varvar ut helt med lätt last vilket gör att jag tror att propellervalet är OK. Jag tippar att du kommer nå ca 38 knop på max. Med ovanstående skrivet så är jag duktigt sugen på en stålprop (när O'Brien skidan ska få jobba) som alternativ till aluminium - får se vad april tomten kommer med när det är dags för sjösättning . Å andra sidan bryr sig inte övriga om det står 30 eller 35 knop på GPS, de tycker det går fort iaf. Har haft över 30 knop med 2 vuxna och 4 barn. När man trollar så spelar inte 60 eller 115hk någon roll. Har jag var otydlig eller stavat fel, så beror det på film på tv och övriga gillar inte när jag tittar på annan skärm:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 1 Januari , 2015 varför har dom flyttat på ratten på 532 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser