facil26 3 Postad 25 December , 2014 Så här i mellandagstider är det dags för lite materialunderhåll. Finns det numera att som privatperson ett starkt (kraftigt) kontaktlim värt namnet att köpa, å inte ngt till å fästa pappersark mot varandra. Jag söker lim som det var när man kunde lita på limfogen, kom gärna med friska uppslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 25 December , 2014 OK, inte papper. Men vad är det du ska limma..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 26 December , 2014 Bl a Biltema har en mycket prisvärd produkt som funkar bra: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Kontaktlim-3624021/ Även Casco, Bostik o övriga traditionella limproducenter har bra produkter. Sikaflex är ett bra alternativ. I våras limmade jag täckplattan vid drevet. Gelcoaten rengjordes och slipades/ruggades upp och sedan applicerade jag Sikaflex 291-i och 'smekte' dit plattan och den satt som berget i höstas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 26 December , 2014 Jag har m en del misslyckanden försökt fästa väl rengjorda gummilister på både undersidan av nedgångsluckan + under ruffdurkarna mot bottenstockar/kölspant, vilka är av väl rengjord glasfiber o fungerar som skrammeldömpande åtgärder spec und motorgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 26 December , 2014 Bl a Biltema har en mycket prisvärd produkt som funkar bra: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Kontaktlim-3624021/ Även Casco, Bostik o övriga traditionella limproducenter har bra produkter. Sikaflex är ett bra alternativ. I våras limmade jag täckplattan vid drevet. Gelcoaten rengjordes och slipades/ruggades upp och sedan applicerade jag Sikaflex 291-i och 'smekte' dit plattan och den satt som berget i höstas. Upplever också att sikaflex är det enda som funkar att limma täckplattan med. Provade olika varianter av kontaktlim två säsonger innan jag gick över till sika, nu sitter den som berget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 December , 2014 Jag skulle avvända TREMCO's PL400. Oslagbart monteringslim, kallas ibland "spik-på-burk". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 26 December , 2014 Jag hade kört Sika lika förslag ovan. Rätt tjock fog så sitter det riktigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 December , 2014 Sedan två år använder jag detta istället för sika eller lim, ett mellanting... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 27 December , 2014 Vidhäftninigen har med ytspänningsförhållendet mellan det du ska limma och själva limmet. Limmet måste ha lägre ytspänning för att väta. Styrkan i fogen är en kombination av vidhäftning och styrkan i det härdade, torkade, stelnade limmet. Gummi? eller vilken polymer/ elastomer- som helst säger ingenting. Det finns ungefär 150 miljoner olika unika varianter att välja på. Välj ett material med hög ytspänning (lättlimmat) så kan du använda vad som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 27 December , 2014 Det finns en tråd tidigare om kontaktlim som jag startat. http://www.maringuiden.se/forum/topic/74501-kontaktlim-till-isolering/?do=findComment&comment=515544 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 31 December , 2014 Jag har dålig erfarenhet av Biltemas kontaktlim. Det blev en enda stor geléklump i burken några minuter efter att den öppnats. Burken var helt nyinköpt och reklamerades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser