joppe_hagg 0 Postad 23 December , 2014 (redigerade) Min motor luktar oförbränd bensin. Det har även hänt att den går orent, d.v.s antingen stryper eller blir sur. Jag har därför funderingar på att byta förgasare på min 7.5 liters Ford 460 OMC. Ny från USA. De flesta annonserar att de har el-choke, och jag är novis på detta. Innan startar så har jag blivit instruerad att föra gasreglaget fram tre ggr för att aktivera choke. Är det el-choke? Är det standard? Är det någon som har erfarenheter? Båten är Bayliner 1987 , och motorn är Ford OMC 460 med en Holley förgasare. Sannolikt en 600 CFM 4160. Redigerad 23 December , 2014 av joppe_hagg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 23 December , 2014 Min motor luktar oförbränd bensin. Det har även hänt att den går orent, d.v.s antingen stryper eller blir sur. Jag har därför funderingar på att byta förgasare på min 7.5 liters Ford 460 OMC. Ny från USA. De flesta annonserar att de har el-choke, och jag är novis på detta. Innan startar så har jag blivit instruerad att föra gasreglaget fram tre ggr för att aktivera choke. Är det el-choke? Är det standard? Är det någon som har erfarenheter? Båten är Bayliner 1987 , och motorn är Ford OMC 460 med en Holley förgasare. Sannolikt en 600 CFM 4160. Det är elektrisk choke på din förgasare. Inuti den svarta plastgrejen med två kablar, sitter en bimetallfjäder, som värms upp av ett en värmetråd. När motorn är kall ska chokespjället vara stängt, för att sedan succesivt öppnas när motorn blir varm. Om värmetråden är trasig, kommer inte choken att öppna, och motorn går för rikt. Om du tar bort flamdämparen när motorn är kall, och öppnar gasspjället lite, kan du kolla om spjället är stängt , och sätt på tändningen utan att starta motorn. Då ska chokespjället öppnas lite sakta. Om det inte gör det, är det något fel med choken. Oftast behövs ingen choke på sommaren. Då kan man ställa upp choken genom att lossa de tre skruvarna som håller plastgrejen, och vrida den så att choken står öppen, när motorn är kall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joppe_hagg 0 Postad 23 December , 2014 Min motor luktar oförbränd bensin. Det har även hänt att den går orent, d.v.s antingen stryper eller blir sur. Jag har därför funderingar på att byta förgasare på min 7.5 liters Ford 460 OMC. Ny från USA. De flesta annonserar att de har el-choke, och jag är novis på detta. Innan startar så har jag blivit instruerad att föra gasreglaget fram tre ggr för att aktivera choke. Är det el-choke? Är det standard? Är det någon som har erfarenheter? Båten är Bayliner 1987 , och motorn är Ford OMC 460 med en Holley förgasare. Sannolikt en 600 CFM 4160. Det är elektrisk choke på din förgasare. Inuti den svarta plastgrejen med två kablar, sitter en bimetallfjäder, som värms upp av ett en värmetråd. När motorn är kall ska chokespjället vara stängt, för att sedan succesivt öppnas när motorn blir varm. Om värmetråden är trasig, kommer inte choken att öppna, och motorn går för rikt. Om du tar bort flamdämparen när motorn är kall, och öppnar gasspjället lite, kan du kolla om spjället är stängt , och sätt på tändningen utan att starta motorn. Då ska chokespjället öppnas lite sakta. Om det inte gör det, är det något fel med choken. Oftast behövs ingen choke på sommaren. Då kan man ställa upp choken genom att lossa de tre skruvarna som håller plastgrejen, och vrida den så att choken står öppen, när motorn är kall. Tack Rollen för snabbt och bra svar. Det låter som att du har erfarenhet av detta! Vet du vad som händer då jag för gasreglaget fram tre ggr? Är det verkligen aktivering av choke, eller är det bara pumpgasande? Är det en efterhandsmonterad lösning? På den lilla svarta plastkåpan sitter anslutningar för flatstift. Den ena sladden ser ut att vara borta. Används båda? Vet du eller någon annan på vilket sätt man ska koppla in dem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 December , 2014 "Innan startar så har jag blivit instruerad att föra gasreglaget fram tre ggr för att aktivera choke" Detta är nog inte för att aktivera elchoken utan för att prima motorn med hjälp av accelerationspumpen/arna. I många fall räcker detta för att starta en kall motor och det underlättar många gånger även om man dessutom använder choke.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 December , 2014 (redigerade) Joppe_hagg skrev: På den lilla svarta plastkåpan sitter anslutningar för flatstift. Den ena sladden ser ut att vara borta. Används båda? Vet du eller någon annan på vilket sätt man ska koppla in dem?Hittade en monteringsanvisning (pdf) där det enligt punkt 13 sägs att den plusmärkta anslutningen skall ha +12V endast då motorn går.Fast tydligen ändå inte ligga på samma anslutning som tändspolen enligt NOTE och WARNING eftersom det kan orsaka misständningar? (Tolkar detta som att man bör ta hänsyn till eventuellt ballastmotstånd* och inte koppla så att elchokens ström går via motståndet och därmed skulle kunna lasta ner tändspänningen vid start??)Tydligen skall den minusmärkta choke-anslutningen i din bild helt enkelt jordas till batteriminus, alltså gärna med en kort kabel till motorblocket i de flesta fall. (Sällsynta undantag i båtar kan nog finnas då motorblocket av galvaniska korrosionsskäl redan är skiljd från battminus.)Enligt punkt 15 kan man även grundjustera chokens öppning efter behov genom att rotera locket. Kanske en bra grej för båtar som egentligen sällan behöver chokas? *) Ballastmotstånd kan ibland även bestå av en speciell typ av elkabel som då inte syns lika lätt. Gäller m.a.o. att ha litet koll på vilket som gäller för sin egen motor, eller för säkerhets skull förutsätta sådan motståndskabel och alltid koppla sin elchoke vid tändnyckeln och inte vid tändspolen? Redigerad 23 December , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 23 December , 2014 (redigerade) Det där med att föra fram gasreglaget tre ggr. Jag vet inte exakt hur elchoken fungerar men på min lite äldre motor med automatchoke utan el så aktiverar man verkligen choken genom att föra fram gasreglaget... en gång. Min choke öppnas ju genom att värme från den startade motorn värmer upp en bimetallfjäder som vrider upp spjället och som då "fastnar" i öppet läge när motorn blivit varm. För att den ska släppa och stängas så måste man föra fram gasreglaget en gång och samtidigt primas motorn av accelerationspumpen. Sedan kan man vilja prima motorn mera genom att föra fram gasreglaget ytterligare en eller två gånger. Elchoken öppnar ju som sagt genom att en bimetallfjäder värms upp elektriskt så fort tändningen slås på men om den också "fastnar" i öppet läge vet jag inte. Om man permanent ställer upp choken så får man pumpa som en tok med gasreglaget vid kallstart för att accelerationspumpen skall göra chokens jobb. Men varför vill du köpa en ny? Räcker det inte med en renovering? Brukar kosta cirka hälften av en ny om man lämnar bort. Redigerad 23 December , 2014 av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joppe_hagg 0 Postad 25 December , 2014 Det där med att föra fram gasreglaget tre ggr. Jag vet inte exakt hur elchoken fungerar men på min lite äldre motor med automatchoke utan el så aktiverar man verkligen choken genom att föra fram gasreglaget... en gång. Min choke öppnas ju genom att värme från den startade motorn värmer upp en bimetallfjäder som vrider upp spjället och som då "fastnar" i öppet läge när motorn blivit varm. För att den ska släppa och stängas så måste man föra fram gasreglaget en gång och samtidigt primas motorn av accelerationspumpen. Sedan kan man vilja prima motorn mera genom att föra fram gasreglaget ytterligare en eller två gånger. Elchoken öppnar ju som sagt genom att en bimetallfjäder värms upp elektriskt så fort tändningen slås på men om den också "fastnar" i öppet läge vet jag inte. Om man permanent ställer upp choken så får man pumpa som en tok med gasreglaget vid kallstart för att accelerationspumpen skall göra chokens jobb. Men varför vill du köpa en ny? Räcker det inte med en renovering? Brukar kosta cirka hälften av en ny om man lämnar bort. Tack för en bra förklaring! Jag är sugen på att sticka till båten och se efter hur det ser ut. Då det gäller val mellan att renovera eller att köpa nytt så handlar det ju också om att jag inte känner till någon i närheten av Uppsala som är riktigt duktig. Att bara byta packningar, köra ultraljudstvätt osv kan jag göra själv, men jag kan inte bedöma om den är sliten, om det är rätt munstycken osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 26 December , 2014 Tror du ska ta och renovera förgasaren. Den är ju utprovad till din motor för bästa prestanda. Det är ju även en marinkonverterad förgasare du har så den är nog ett snäpp dyrare än till bil. Ring och prata med denna firman. Har hört bara gott om de http://www.carbguy.com/contact.php. Här har du till bil http://www.summitracing.com/int/parts/hly-0-80457sa/overview/. Här är det till båt http://www.summitracing.com/int/search/product-line/holley-4160-marine-carburetors?PageSize=25&SortBy=Default&SortOrder=Ascending&tw=Holley%204160&sw=Holley%204160%20Marine%20Carburetors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 26 December , 2014 Tror du ska ta och renovera förgasaren. Den är ju utprovad till din motor för bästa prestanda. Det är ju även en marinkonverterad förgasare du har så den är nog ett snäpp dyrare än till bil. Ring och prata med denna firman. Har hört bara gott om de http://www.carbguy.com/contact.php. Här har du till bil http://www.summitracing.com/int/parts/hly-0-80457sa/overview/. Här är det till båt http://www.summitracing.com/int/search/product-line/holley-4160-marine-carburetors?PageSize=25&SortBy=Default&SortOrder=Ascending&tw=Holley%204160&sw=Holley%204160%20Marine%20Carburetors Jag har lämnat några förgasare till Carbguy, för renovering. Det är inte billigt, ca 4500:-, men det blir bra. Om man berättar vad man har för motor, så ser de till att du får tillbaks den rätt bestyckad. Oftast har jag inte behövt röra någonting när jag monterat tillbaks förgasaren. Inte ens tomgångsvarvet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser