Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Bosse

Toaen, har du varit nere i hamnen och badat idag?

Rekommendera Poster

Nå, är det dig dom är och petar på med plankorna??

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - jag är i ödemarkerna norr om Stockholm, så jag fick aldrig se det hela. 

På filmklippet syns ju tydligt vart valen förirrat sig. Först har den simmat förbi min båt och sen en bit in i hamnen och sen in i den lilla hamnbasängen längst i sydväst.

Maximal otur.

Skärgårdsnavigering kan va besvärligt ibland.  ;)

post-53310-0-20460500-1419286656_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite synd att missa ett sådant spektakel, hoppas bara nu valen orkar/hittar ut, magnifika varelser det där.

God Jul på dig toaen :)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag förstod hade den lotsats ut av ett par båtar, som körde på var sida och "styrde den", medans den simmade ut ur hamnen.

Den blev nog lite förvirrad av det som stod på den karta han navigerade efter. Berget öster om min båtplats heter ju Valberget och den hade nog tänkt sig en släktträff där. Nu var det ju några "fommar" som lagt ut en massa flytbryggor (fler än på mitt bild ovan) och de mest tokiga har inte ens vett att ta upp båtarna på vintern, så det blev svårt att komma in till Valberget. 

Det var några otäcka sår den hade på ryggen. De hade den nog fått när den kom in i den trånga bassängen och kom in under de "hemmasnickrade" bryggorna. Jag stod faktiskt på andra sidan vägen i Torsdags och väntade på ett par bekanta som skulle åka med mig. Då tänkte jag faktiskt på alla de olika och olikformiga bryggorna som var och en byggt som har båtplats i den bassängen.

Har haft lite otur med den typen av naturupplevelser. Stötte på ett par Valar vid Lyngör i Norge i mitten på 1990-talet. Hade en enklare kamera. När jag hämtat den från båtens innandöme hade valarna kommit långt bort. Tog ett kort. Det brukar aldrig va nån som förstår vad de två små prickarna som syns på kortet är för nåt. Det var sista bilden på rullen. Ner i båten och hämtade en ny film. Tog ett kort varje gång valarna kom upp. Ganska tokigt att det gick att trycka ner avtryckaren på kameran när man inte fått i rullen rätt. Det blev inga mer kort.

För några år sen gick jag med den stora båten från Springets småbåtshamn (Där valarna var) för att ta upp den på Guleskär, med svågerns mobilkran . I Tångenrännan mötte jag två tumlare som simmade från Smögen mot Bohus Malmön. Nån kamera hade jag inte med mig.

Nån månad senare gick jag från Guleskär med den lilla båten för att ta upp den med båtkärran på rampen i Springets småbåtshamn. Ungefär vid samma plats i Tångenränna låg det ett antal sälar på ett litet skär. Nån kamera hade jag naturligtvis inte med mig den gången heller.

I denna - ganska nya bärbara dator - har jag nästan inga av mina bilder, annars hade jag kunnat visa en bild på en stor säl som låg på ett litet skär när jag rundade en udde vi Kalvö i norra Bohuslän.

Jag vet inte vem som blev mest förvånad - jag eller sälen - när jag passerade ljudlöst, på ett par meters avstånd. Jag hade dock sinnesnärvaro att ta ett kort innan sälen reagerade och hävde sig i vattnet och dök.

Men en bild på en "måge" vid "Västra Stendörren" kan jag ju alltid vis. Kanske inte lätt att förstå att bilden är tagen just där, men vilken blick den har.

post-53310-0-09016300-1419326404_thumb.jpg

God Jul på dig och alla andra här på MG.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var min kvinnliga kamrat kustbevakaren som hjälpte till igår kväll, troligen fick de ta ett utandningsprov på valen för den goda sakens skull :-P så alla blir nöjda.:-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute och fotade en boj.

När jag granskade kortet hade en Tumlare "fastnat", såg inte den när kortet togs.

post-52966-0-85250900-1419330541_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett utandningsprov på valen hade varit lämpligt. De kan ju vara så att några valar börjat julfirandet lite tidigt och någon val kan ju vid en tur i hamnen ha sett Toaen's båt underifrån som ju då har stora likheter med en val. Nykär och överförfriskad har en annan val tagit sin i hamnen för att spana in Toaen's båt. Men sedan tappat orienteringen, eller som en annan navigatör, inte kollat plottern.

God Jul och Gott Nytt Val-år!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nog är undervattenskroppen på min båt valliknande.

post-53310-0-82763300-1419352316.jpg

Dessutom är den målad med svart bottenfärg.

Det kan inte va min bojlina den trasslat in sig i väl!? Den ligger ju ut i leden in i hamnen och valarna måste ha passerat ganska nära. I så fall kanske båten ligger på botten. Ja det gör den väl oavsett. Hamnbotten eller båtbotten. Fast hade båten sjunkit hade nog nån ringt och talat om det.

Det har ju från och till förekommit diskussioner om vilken kulör på bottenfärg som mest lockar valar. Men jag kommer inte ihåg. Har aldrig haft problemet att mina båtar har lockat några valar - åtminstone inte att anfalla.

Valen kanske hade varit i Smögens hamn innan och letat på botten efter nåt drickbart. Där lär ju finnas både det ena och andra. 

God Jul och Gott nytt år och för oss som har båtplats i Springets båthamn blir det ju ett verkligt supervalår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...