seglarfralla 3 Postad 22 December , 2014 någon som haft problem och tankat på okq8? Jag som alltid dunktankar ifrån okq8 blir ju lite orolig: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20059203.ab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 22 December , 2014 Nej men jag har tankat Diesel med rme som fått stå i båten över vinten, bytte filter som vanligt på hösten och han köra ca 5 tim denna säsongen innan högtryckspumpen som trycker in bränslet till comonrailen på min penta D3 skar, kostnad ca 25000kr enligt reparatören kan trolig orsak vara just den typen av bränsle med rme. Jag tankar numera enbart bränsle på sjötapp och enbart utan rme! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 December , 2014 Håller mig också till helt rme-fritt diesel-bränsle. Det SKA ju fungera som vanlig diesel. Bara man tömmer hela bränslesystemet och gör rent varje vinter. Enligt SPI. Så jag chansar inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 22 December , 2014 Jag har fått samma besked från flera håll! Den typen av bränsle är o.k. så länge man har omsättning i tanken. Det har man i bilar, men inte i båtar där bränslet står över vintern vilket inbjuder till bakterieväxt i tanken. Besväret med att tömma tank och bränslesystem inför vintern väger inte upp mot den lilla vinst en segelbåtsskeppare gör på att köra med billigare bränsle. Kanske annorlunda med bränsleslukande motorbåtar... men det är en annan sak:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Regal195 1 Postad 23 December , 2014 Hej! Hur är det med Dieselvärmare, ska man köra den tom då man har vanlig mack-diesel i tanken till den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 23 December , 2014 Nej men jag har tankat Diesel med rme som fått stå i båten över vinten, bytte filter som vanligt på hösten och han köra ca 5 tim denna säsongen innan högtryckspumpen som trycker in bränslet till comonrailen på min penta D3 skar, kostnad ca 25000kr enligt reparatören kan trolig orsak vara just den typen av bränsle med rme. Jag tankar numera enbart bränsle på sjötapp och enbart utan rme! Har efterlyst någon form av redogörelse av detta, i en tidigare tråd. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TheBarrels 2 Postad 23 December , 2014 Normalt sett har RME bättre smörjbarhet än diesel, det som brukar vara problemet är att det bildas en klistrig brun gummiliknande beläggning i pump eller insprutare som ställer till det när inte använder grejerna. Det räcker med att någon liten ventil fastnar så är det kört. Kan också tänka mig att det kan orsaka skurna pumpelement om beläggningen byggs upp i dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfralla 3 Postad 23 December , 2014 Jag kör alltid Sta-bil-bränsletillsats för diesel. Köpte en stor flaska för 399 kr hoppas verkligen att det fungerar ??? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 24 December , 2014 Fick med problem med mack diesel,tankar nu enbart på sjömackar eller tapp med vit diesel utan rme ,tydligen bildas kolväten i gränsskiktet mellan vatten och diesel ,blir alltid lite vatten i en tank detta brun svarta slump sätter igen allt filter bränsle rör o slangar.finns ingen idé att chansa bättre att köpa bra diesel /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svartviken 0 Postad 24 December , 2014 Jag har tankat på sjömack just med anledning av RME-grejen. Jag har senaste gångerna tankat på macken i Stäket (Stäketskanalen i Järfälla, Mälaren). Fick nu i höstas höra ryktesvägen att de har vanlig soppa från landbacken där. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Känns annars jävligt surt att betalt extra och sedan ändå ha smörja i tanken! Tror jag har frågat där ang. RME men blir lite osäker nu... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 25 December , 2014 Problemet är lätt avhjälpt. Tanka alltid från sjömack med RMEfritt bränsle. Oftast har man någon mack i ens färdväg, annars är det bara att ta bilen och tanka i dunk från en sjömack. Aldrig från landbaserad mack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 25 December , 2014 Jag måste tyvärr ganska ofta tanka diesel från en "landmack". Tillsätter därför alltid Grotamar. Inspekterar tanken varje vår genom manluckan och har hittills haft minimalt med klägg. Fick just veta att jag ovetandes har köpt OKQ8 Bio+, men det har fungerat med Grotamar iaf. MVh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser