Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
seglarfralla

dieselproblem okq8 ...

Rekommendera Poster

Nej men jag har tankat Diesel med rme som fått stå i båten över vinten, bytte filter som vanligt på hösten och han köra ca 5 tim denna säsongen innan högtryckspumpen som trycker in bränslet till comonrailen på min penta D3 skar, kostnad ca 25000kr enligt reparatören kan trolig orsak vara just den typen av bränsle med rme. Jag tankar numera enbart bränsle på sjötapp och enbart utan rme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller mig också till helt rme-fritt diesel-bränsle.

 

Det SKA ju fungera som vanlig diesel. Bara man tömmer hela bränslesystemet och gör rent varje vinter. Enligt SPI.

 

Så jag chansar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått samma besked från flera håll! Den typen av bränsle är o.k. så länge man har omsättning i tanken. Det har man i bilar, men inte i båtar där bränslet står över vintern vilket inbjuder till bakterieväxt i tanken. Besväret med att tömma tank och bränslesystem inför vintern väger inte upp mot den lilla vinst en segelbåtsskeppare gör på att köra med billigare bränsle. Kanske annorlunda med bränsleslukande motorbåtar... men det är en annan sak:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur är det med Dieselvärmare, ska man köra den tom då man har vanlig mack-diesel i tanken till den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej men jag har tankat Diesel med rme som fått stå i båten över vinten, bytte filter som vanligt på hösten och han köra ca 5 tim denna säsongen innan högtryckspumpen som trycker in bränslet till comonrailen på min penta D3 skar, kostnad ca 25000kr enligt reparatören kan trolig orsak vara just den typen av bränsle med rme. Jag tankar numera enbart bränsle på sjötapp och enbart utan rme!

 

Har efterlyst någon form av redogörelse av detta, i en tidigare tråd.

 

 

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett har RME bättre smörjbarhet än diesel, det som brukar vara problemet är att det bildas en klistrig brun gummiliknande beläggning i pump eller insprutare som ställer till det när inte använder grejerna. Det räcker med att någon liten ventil fastnar så är det kört. Kan också tänka mig att det kan orsaka skurna pumpelement om beläggningen byggs upp i dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid Sta-bil-bränsletillsats för diesel. Köpte en stor flaska för 399 kr hoppas verkligen att det fungerar ???

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick med problem med mack diesel,tankar nu enbart på sjömackar eller tapp med vit diesel utan rme ,tydligen bildas kolväten i gränsskiktet mellan vatten och diesel ,blir alltid lite vatten i en tank detta brun svarta slump sätter igen allt filter bränsle rör o slangar.finns ingen idé att chansa bättre att köpa bra diesel

 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tankat på sjömack just med anledning av RME-grejen. Jag har senaste gångerna tankat på macken i Stäket (Stäketskanalen i Järfälla, Mälaren). Fick nu i höstas höra ryktesvägen att de har vanlig soppa från landbacken där. Någon som kan bekräfta eller dementera detta? Känns annars jävligt surt att betalt extra och sedan ändå ha smörja i tanken! Tror jag har frågat där ang. RME men blir lite osäker nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är lätt avhjälpt. Tanka alltid från sjömack med RMEfritt bränsle. Oftast har man någon mack i ens färdväg, annars är det bara att ta bilen och tanka i dunk från en sjömack. Aldrig från landbaserad mack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste tyvärr ganska ofta tanka diesel från en "landmack". Tillsätter därför alltid Grotamar. Inspekterar tanken varje vår genom manluckan och har hittills haft minimalt med klägg. Fick just veta att jag ovetandes har köpt OKQ8 Bio+, men det har fungerat med Grotamar iaf.

MVh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...