tobias119 0 Postad 21 December , 2014 hejsan jag har en gammal 70hk johnsson som vägrar starta för mig. har full laddat batteri.. och har även testat ta ström från bil batteri när bilen är i gång.. så stöm till förslen är det inte... När jag försäker starta motorn så orkar den knappt dra ett varv på kugg hjulet.. testat komp och det bra som det ska vara.. Den går runt om jag plockar ur tändstiften.... och även testat en annan start motor, och den var kolen bytta på. jag kan ta och dra den runt för hand utan störe svårigheter. det är mina... " symtom".. Någon som har samma eller liknande problem som kan hjälpa mig ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 21 December , 2014 Du har sannolikt dålig kontakt någonstans längs kabeln. Kolla alla pressningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobias119 0 Postad 21 December , 2014 Jag har även testat dra start kabel direkt mellan batteri och start motor... och det blir samma problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 21 December , 2014 Jag har även testat dra start kabel direkt mellan batteri och start motor... och det blir samma problem... Har du då dragit BÅDE + och - direkt från batteripolerna till startmotorn eller bara +? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 December , 2014 Ger batteriet bra spänning när du belastar det? Ett tekniskt sett felfritt batteri som ger full vilospänning, kan under belastning sjunka under vad som behövs för att starta motorn. Orsaken till detta kan då vara att batteriet är så gammalt att det tappat det mesta av sin kapacitet. Bara min fundering, men kan vara ett uppslag till att prova med ett annat batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobias119 0 Postad 21 December , 2014 Dragit direkt till + och minus till chassit i motorn. Och jag prövat med två olika batterier. Och den ena var mitt bil batteri medans motor var i gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 December , 2014 Kolla kolen i startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 21 December , 2014 Körde du med startkablar så kan båtbatteriet vara kass på en cell och då är det inte säkert att du får upp krämen ordentligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 21 December , 2014 Dragit direkt till + och minus till chassit i motorn. Och jag prövat med två olika batterier. Och den ena var mitt bil batteri medans motor var i gång... Och jag antar då att du kollat anslutningen mellan motor "chassit" och minuspol på startmotor så du inte har en ärgad "strumpa" eller ledning med ärgade kontakter mellan dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobias119 0 Postad 21 December , 2014 Av dom två startmotorerna så var kolen bytta (nya).... och som sagt pröva med två olika batterier. Var av en var mitt bil batteri. Medan bil motorn var i gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobias119 0 Postad 21 December , 2014 Ja det mätt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 21 December , 2014 Vet ej hur jorden är ordnat på din motor å startmotorn. Om det är endast skruvarna som håller fast startmotor som ger jord så har du troligtvis dålig kontakt där. Då får man just de symptom du beskriver. I så fall lossa startmotorn å gör rent/skrapa dels bultskallarnas undersidor å flänsen som skruvas fast samt i kanten runt ringen där själva startmotorn ligger mot motorns gods. Använd gärna en taggbricka å inte vanlig fjäderbricka till skruvarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 December , 2014 Har du mätt strömmen med tångamperemeter vid startförsök? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 21 December , 2014 Jag råkade ut för att startmotorns ankare tog i fältlindningen pga utslitna lager och inte orkade runt. Bytte lager för några kronor, problemet löst. Lite pyssel var det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 22 December , 2014 På 60 och 70 talet hände det att man, för att få ett tillräckligt kraftigt vridmoment på en startmotor, utrustade den med dubbla poler innuti. Man hade alltså 4 statorlindningar (2 fält!) och 4 kolborstar för att erhålla ett dubbelt moment. Om då t.ex. 1 av kolborstarna är utsliten så HALVERAS vridmomentet. Dettta kan ge symptom som är lätta att förväxla med dålig kontakt eller dåligt batteri. Motorn drs runt som om det vore 20 grader kallt..... Man måste öppna startmotorn för att kunna titta på kolborstarna och mäta statorpolerna.Man kan oxå plocka ut en kolborste om man kommer åt. Om momenet är samma så är den kretsen kass. Fungerar motorn inte alls så var det den hela kretsen. Det skall väl sägas att det finns varianter på dessa kopplingar med både serie och shuntkopplingar. (fältet ligger i serie med rotorkretsen) I dagens värld åstadkommer man ofta erfoderligt vridmoment genom en passande planetväxel mellan startmotorn och det sk "Bendixgrevet" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser