Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Backman

Ta bort färg ifrån båten (ej bottenfärg)

Rekommendera Poster

Tänkte höra mig för om det är någon här som har lite tips på ett bra kem man kan använda för att få bort en mindre bra "topcoat" ifrån min okända båt. 

 

Jag skulle kunna tro att det är någon form av oljebaserad skräpfärg någon kletat på för X antal år sedan. Båten är förmodligen en Ockelbo eller någon form av Selco ifrån 60-talet. 

 

Har hittat lite info om bottenfärgs lösare men vet inte om det är samma sak man bör använda för att få bort denna röda färgen. Den ramlar nästan av av sig själv så jag funderar på om man kanske bara kan använda en värmepistol och skrapa men är inte van vid att jobba med gelcoat och vet inte riktigt hur jag ska känna över den kombinationen. 

 

Tips mottages   :)   Om någon kan klura ut vilken båt det är hade det ju varigt kul också. 

 

post-106352-0-00829900-1419137077_thumb.jpg

 

 

MVH / Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D kan ju aldrig återställa orginalgelcoaten.

 

Nu är det ju dessutom en liten båt.

 

Jag skulle slipat ned den tvåkomponentsfärg som den troligtvis är målad med och målat om den, med den här färgen. http://www.de-ijssel-coatings.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgen vet jag inte hur du får bort lämpligast men båten är iaf en Ockelbo T14.

 

En fin liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort en mindre lyckad vattenlinje på förra båten genom att pensla på vattenbaserat färgborttagningsmedel, sedan plasta in området och vänta ett par dagar, sist skrapa bort de upplösta färgresterna och tvätta noga i omgångar med målartvätt och mycket vatten. Detta förutsätter enkomponentsfärg - testa med t ex aceton på en trasa; gnugga försiktigt. Löser det färgen, då funkar det.

 

Som tidigare påpekats; sikta på ommålning. Du kan troligtvis aldrig få gelcoaten fin igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och modellinformation! :)

 

 

Jag gör så att jag strippar båtens nuvarande enkoponents oljebaserade färg med någon form av stripper. Skrapar av färgen med en plastskrapa (efter att det rest sig) för att inte skada gelcoaten under. Tvättar grundligt och efter det torkat slipar jag bort ev rester av oljefärgen. Lägger igen ev defekter med spackel och slipar ned det och lackar med Epoxi grund och topcoat.

Redigerad av Backman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och modellinformation! :)

 

 

Jag gör så att jag strippar båtens nuvarande enkoponents oljebaserade färg med någon form av stripper. Skrapar av färgen med en plastskrapa (efter att det rest sig) för att inte skada gelcoaten under. Tvättar grundligt och efter det torkat slipar jag bort ev rester av oljefärgen. Lägger igen ev defekter med spackel och slipar ned det och lackar med Epoxi grund och topcoat.

 

Hade en arbetskompis som alltid sa;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete"

 

Om du nu skall gör ett så pass omfattande arbete, varför inte göra det rätt när du ändå¨är igång.

 

Vad spelar det för roll om du repar den gamla gelcoaten - den är ju ändå förstörd och måste slipas matt och ren. 

 

Varför lägga en epoxygund och sedan topcoat ovanpå som inte fäster på epoxyn. Topecoaten är ju dessutom i det närmaste omöjlig att få bra och kräver massvis med vattenslipning.

 

Eller är det så att vi inte talar samma språk och att det du skriver betyder nåt helt annat än det jag läser.

 

Fast vad vet jag - jag har ju bara jobbat med plast och plastning på amatörnivå sen 1970.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju vad som avses med topcoat i detta fall? Är det topcoat, eller är det Biltemas polyuretanfärg som de envisas med att kalla topcoat fast det inte är det? Är det alternativ 2 funkar det nämligen, men inte alternativ 1 som toaen påpekat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju vad som avses med topcoat i detta fall? Är det topcoat, eller är det Biltemas polyuretanfärg som de envisas med att kalla topcoat fast det inte är det? Är det alternativ 2 funkar det nämligen, men inte alternativ 1 som toaen påpekat.

 

Det var kanske inte bättre för - jo en annan var bättre förr - men det var lättare när saker och ting hette vad det var.

 

Upprepar man bara en felaktighet tillräckligt många gånger blir det allmänt vedertaget och ingen förstår egentligen nåt.  :P

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för alla svar och modellinformation! :)

 

 

Jag gör så att jag strippar båtens nuvarande enkoponents oljebaserade färg med någon form av stripper. Skrapar av färgen med en plastskrapa (efter att det rest sig) för att inte skada gelcoaten under. Tvättar grundligt och efter det torkat slipar jag bort ev rester av oljefärgen. Lägger igen ev defekter med spackel och slipar ned det och lackar med Epoxi grund och topcoat.

 

Hade en arbetskompis som alltid sa;"Det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete"

 

Om du nu skall gör ett så pass omfattande arbete, varför inte göra det rätt när du ändå¨är igång.

 

Vad spelar det för roll om du repar den gamla gelcoaten - den är ju ändå förstörd och måste slipas matt och ren. 

 

Varför lägga en epoxygund och sedan topcoat ovanpå som inte fäster på epoxyn. Topecoaten är ju dessutom i det närmaste omöjlig att få bra och kräver massvis med vattenslipning.

 

Eller är det så att vi inte talar samma språk och att det du skriver betyder nåt helt annat än det jag läser.

 

Fast vad vet jag - jag har ju bara jobbat med plast och plastning på amatörnivå sen 1970.

 

 

 

Det finns inget jag hatar mera än onödigt arbete så det vill jag helst undvika.

 

Jag har somsagt i stort sett noll erfarenhhet av båtar och glasfiber. Jag sysslar med bilar, lastbilar och bussar till vardags.

 

Men så som jag har uppfattat det så är gelcoaten något man inte kan spreya på eller måla dit efter att båten är byggd. Jag skulle vilja jämnföra det med plåten på en bil. Sedan så kan man ju svetsa i plåt och laga gelcoat men mer än så vet jag inte.

 

Det känns onödigt att repa gelcoaten, blir ju såpass mycket mera slipjobb då. Men båten ska skrapas/slipas ned till gelcoaten så att den får en fin yta, låt oss kalla det för plåtren.

 

Så som jag tolkar det så räcker det att endast lägga ett lager med epoxi och sedan är det klart. Det finns alså ingen epoxi grundfärg, baskulör och klarlack ?

 

Förmodligen blir det så att jag överlämnar all fom av lackering till min busslackerare som är van vid glasfiber då många bussdelar är av glasfiber och han har ett fritidsintresse i båtar och borde kunna koka ihop något bra.

 

 

 

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi behandling gör man oftast av den ytan som är under vatten dvs botten på båten och det krävs mer än ett lager. Bäst att följa den färgtillverkare, som du väljer, rekommendationer. Minst 3 lager men helst 5. Då blir botten vattentät. Sen kan du om du känner för det måla botten med färg som hindrar beväxtlighet men det är en annan femma.

 

Skrovet och däcket däremot kan du i princip behandla på samma sätt som när du lackerar om din bil i plåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej TS ska försöka reda ut dina frågor lite.

 

Först, Toaen är en expert på plastning, men ni pratar inte samma språk, topcoat är gelcoat med inblandning av wax, då gelcoaten måste ha något att härda mot, i formen härdar det mot formens yta, men en färdig detalj som ska ha ytbehandling på insidan har ingen form att härda mot, då blandar man wax i gelcoaten som flyter upp till ytan och bildar ett lager som den härdar mot.

 

Att som TS kalla alla sorters ytbehandling på engelskt/amerikanskt maner topcoat, skapar bara fler frågetecken, och svaren blir därefter.

 

Läser att TS ska epoxygrunda och lägga topcoat, detta funkar inte, topcoat och gelcoat är polyesterprodukter och dom funkar inte på epoxy.

 

Däremot funkar epoxy utmärkt på polyester.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det finns inget jag hatar mera än onödigt arbete så det vill jag helst undvika.

 

Jag har somsagt i stort sett noll erfarenhhet av båtar och glasfiber. Jag sysslar med bilar, lastbilar och bussar till vardags.

 

Men så som jag har uppfattat det så är gelcoaten något man inte kan spreya på eller måla dit efter att båten är byggd. Jag skulle vilja jämnföra det med plåten på en bil. Sedan så kan man ju svetsa i plåt och laga gelcoat men mer än så vet jag inte.

 

Om man skal jämföra på det viset så motsvars plåten av gasfibern som dränkts in med polyseterplast för att härda till ett plåtliknande skal

 

Gelcoaten motsvarar färgen, med den skillnaden att den läggs i formen innan karossen gjuts.

 

På en bil monteras ju de pressade plåtdelarna ihop alternativt svetsas och görs helt klara innan man börjar lägga på de olika lagren med ytbehandling. 

 

Det känns onödigt att repa gelcoaten, blir ju såpass mycket mera slipjobb då. Men båten ska skrapas/slipas ned till gelcoaten så att den får en fin yta, låt oss kalla det för plåtren.

 

Varför det skulle va onödigt att repa gelcoaten i detta sammanhanget kan jag inte förstå. Båten är ju som en bil som någon rollat över väglinjefärg på.

 

Vid allt arbete är underarbetet viktigast. Den skitfärgen som målas på måste bort, ytan på gelcoaten måste brytas så att den blir repig så att den nya grundfärgen får ett så bra fäste som möjligt. skador i gelcoaten måste spacklas med ett lämpligt spackel. Ju duktigare killen som spacklar är, ju mindre sliparbete blir det efteråt.

 

Hela ytan som skall målas måste slipas till en lämplig grovhet på ytan. Har du en som är proffs på att sprutmåla vet han exakt vad som skall göras. Hur skrovet måste tvättas för att bli av med eventuella silconrester mm mm

 

Så som jag tolkar det så räcker det att endast lägga ett lager med epoxi och sedan är det klart. Det finns alså ingen epoxi grundfärg, baskulör och klarlack ?

 

Visst finns det epoxygrundfärg, och det är väl det som man bör använda om man som amatör målar en plastbåt med tvåkomponentsfärg, men inte om man skall lägga på ny gelcoat i form av topecoat. Dvs gelcoat med iblandat vax

 

Förmodligen blir det så att jag överlämnar all fom av lackering till min busslackerare som är van vid glasfiber då många bussdelar är av glasfiber och han har ett fritidsintresse i båtar och borde kunna koka ihop något bra.

 

Kan du få hjälp av en kille som yrkesmässigt lackerar bilar och bussar, så fråga honom vad du kan göra för att förbereda och gör exakt det han säger.

 

Sen sprutmålar han båten så att det blir ett proffsresultat. Skulle misstänka att de färger han vanligtvis använder för att måla bussar duger gott till att måla din båt bara det är rätt kulör.

 

 Men kom ihåg att det är underarbetet som är det viktigaste.

 

Taskigt att få ett proffsmålat skrov på ett amatörmässigt utfört underarbete.

 

lycka till

 

 

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...