Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Runmaro

Dynastart

Rekommendera Poster

Har en VP MD6A där dynastarten inte fungerar. Har låtit testa den och fått besked stt den inte går att laga. En ny med relä och laddningsregulator kostar ca 5000 kr. Alternativ:

1 Hitta en begagnad.

2. Köpa separa startmotor och generator som det är på MD6B.

3. Klara sig med veva i gång den.

4. Köpa en startmotor för bilar och sätta på ett gummihjul som driver svänghjulet.

Är det någon som hsr en bra ide'?

Undrar

Sven på Runmarö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart billigast att veva igång, komplettera med en generator från skroten för att fixa laddning.

 

Startmotor alternativet står och faller med om du har startkrans på svänghjulet.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en VP MD6A där dynastarten inte fungerar. Har låtit testa den och fått besked stt den inte går att laga. En ny med relä och laddningsregulator kostar ca 5000 kr. Alternativ:

1 Hitta en begagnad.

2. Köpa separa startmotor och generator som det är på MD6B.

3. Klara sig med veva i gång den.

4. Köpa en startmotor för bilar och sätta på ett gummihjul som driver svänghjulet.

Är det någon som hsr en bra ide'?

Undrar

Sven på Runmarö

 

Har du kollat med någon lindarverkstad vad det kostar att linda om den?

http://www.drivteknik.nu/lindarverkstader/lindarverstader-alfabetisk-ordning

 

Motorverkstäderna vill nog bara sälja nytt.....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra svar Lintott.

Ska skriva lite allmänt om dynastart, som det är nu kopplar vi in mer och mer elektriska grejor i båten, detta kräver större och fler batterier, vilket är en klar nackdel för dynastarten som varken är någon bra generator, inte heller är den någon bra startmotor.

 

Till dynastarten bör skall/ man inte koppa större batteri än 50/60 ah för att den ska må bra.

 

Mitt förslag till dom som har dynastart, låt den ladda ett litet batteri som enbart används till start, montera sedan en modern växelströmsgenerator som försörjer lanternor instrument kyl och vad ni vill ha ström till.

 

På så sätt har ni två helt separerade elsystem, utan någon form av relä som .

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Manual MD6a
Kommentarer angående dina tänkta alternativ i trådhuvudet:
1 (hitta en begagnad).
Troligen bästa lösningen både ekonomiskt och jobbmässigt.
Fördel: enkel installation och troligen till rimlig kostnad.
Nackdelar: Förmodligen svårt att hitta nån bättre begagnad, kanske särskilt då nån med tillräcklig hög effekt (typ minst 900 W?) för att överkomma dieslars erkänt höga grundkompression? Dess remskiva bör dessutom från början ha lämplig diameter relativt svänghjulets så du slipper trasslet med att byta.

2 (köpa separat startmotor och generator som det är på MD6B):
Går väl bort, för som Pentax påpekade krävs nog start-kuggkrans på svänghjulet.
Fördel annars: Blir rejält förbättrad batteriladdning med alternator/växelströmmare. Startmotorn kan  också få arbeta med optimalt rätt utväxling.
[i dynastartfallet blir utväxlingen alltid kompromissvald för att passa både start o laddning, den måste därför normalt "segdra" litet ur konstruktionssynpunkt. Detta eftersom den via sin icke urkopplingsbara remdrift annars kan tvingas upp i för höga varvtal då man kör fullgas. (Dess tunga startström-tåliga lindningar utsätts i så fall för höga g-krafter och riskerar nog att helt enkelt centrifugeras sönder, dessutom åsidosätts även startreläets trivsel genom segdragningen så att det behöver bytas oftare.]
Nackdel annars: Kräver två separata enheter istället för dynastarterns enkelhet.

3. (Klara sig med att veva igång den):
Mja, inte så kul?
Fördel: Hälsobefrämjande med motion.
Nackdel: Kan bli för mycket motion ifall dieseln trilskas.

4. (Köpa en startmotor för bilar och sätta på ett gummihjul som driver svänghjulet.)
Intressant tanke men antagligen för krånglig att genomföra praktiskt?
Fördel: Nån billig startmotor från bilindustrin kan användas utan svänghjuls-kuggkrans men bara ifall om dess utgående drivaxel (efter solenoidkopplingen) kan förses med lämplig remdriftskiva eller till äventyrs ett gummihjul direkt mot svänghjulet?
Nackdel: Starmotorn hanterar stora vridmoment så hopkopplingen får ju inte slira alltför lätt, bekväm isärkoppling då dieseln väl startat måste också funka bra antingen den sker med solenoiden eller rent mekaniskt via nån hävarm eller liknande?

Alltid litet kul att i vintermörkret fundera kring hur saker funkar, och även försöka förstå de teknikhistoriska anledningarna, kan åtminstone jag tycka? Nå, hoppas mina funderingar kan vara till mer hjälp än stjälp. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Runmaro!

Här florerar en del "okunskap" Men jag börjar med att fråga, vad är det som är trasigt med din dynastart? Vägrar den att snurra runt? Relät?  Hur kunde de konstatera att det inte gick att laga? Hur gjorde de testet?

Tror nämligen att du har bara lite oxidation i kontakterna i relät. Det går att fixa till. Enkelt.

 

Men om man plockar loss den helt å sätter ström/spänning dirket på själva dynastarten, utan relä!, å den snurrar jämnt å fint så är det inget fel. Då är det relät

Kolla kolen. Kan vara så enkelt att de är slitna, samt en masa koldamm runt kollektorn. Allt det där går att fixa men de som kan sånt har blivit färre. Roligare att sälja å göra en förtjänst än att laga å  kanske inte ens har kunskapen.

 

Sedan så har dynastarten en remskiva, inga kuggar där mina Herrar ni som svarat!

Å sluta snacka om g-krafter som har sönder rotorn pga cenrifugalkraften. Snacka smörja.

 

Däremot är tpset att ha en separat växelströmsgenerator helt ok. Jag har det så själv. Ett litet 60 Ah batteri för start å ett helt separat system för allt det andra via växelströmmaren.

Å som nån skrev, man slipper allt vad skiljedioder-reläer heter å krånglar.

 

Sedan så i mitt fall, jag vevar gärna igång min lilla diesel. Den startar bra på första rycket. Ser det som en nödvändighet att kunna veva igång den. Säkerhetsaspekt.

 

Slutligen, det finns faktiskt fortfarande folk som kan linda om en dynastart men man får leta. Å det är billigare än en ny generator. Att ersätta med en "vanlig" startmotor, jaha, hur göra med kuggdreven? Ditt svänghjul har remskiva-spår. Glöm det. Den som föreslog den iden har inte tänkt å känner till Dynastarten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev: sluta snacka om g-krafter som har sönder rotorn pga cenrifugalkraften.

Som sagt så utsätts dynastarters för ganska stora g-krafter eftersom de inte kopplas bort likt vanliga startmotorer. Enligt bildens kalkylatorexempel (snodd här) "väger" tydligen varje gram koppartråd ca 3,4 kg vid 10000 RPM ifall trådbiten sitter 3 cm från rotationscentrum.
Runt 9000-10000 RPM är max enligt databladet för min dyna vilket innebär att utväxlingen inte får överskrida faktor 5 ifall motorn maximalt kan varva 2000. Blir alltså lättare segdragning med denna utväxling vid motorstart ifall man snabbt råkar hamna i kompressionsläge jämfört med urkopplingsbar startmotor där utväxlingen optimerats för enbart bästa startprestanda.
Följden av segdragning blir i sin tur mycket hög strömstyrka då dynan inte motgenererar särskilt mycket vid låga varv. Ifall startmotorn "stallar" helt och hållet blir strömstyrkan rejält hög och dess lindningar överhettas snabbt.
post-86835-0-57876400-1419079648_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Surbrunnsgatan,mellan Birgerjalsgatan och Vallhallavägen i Stockholm.

Var jag på en firma (10år sen)och fixa min tänding(magnet) till en gammal O21.

Mannen som fixa detta var billig och den omlindade och renoverade tändningen var som ny eftaråt.

 

Jag minns ej vad företaget hette,kanske någon annan varit där här på MG.

 

 

Om firman finns kvar kan han säkert renovera dynastarten.

 

Lycka till och välkommen till MG.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan så har dynastarten en remskiva, inga kuggar där mina Herrar ni som svarat

 

Kopierat från Kalmans inlägg.

 

Har läst tråden två gånger, men har inte kunnat läsa någonstans att dynastarten har kuggar.

Kanske är det så att Herr Kalman missförstår mitt inlägg, där jag skriver att startmotorallternativer står och faller med om svänghjulet har startkrans.

Isåfall får jag förklara mig lite bättre.

En så gammal maskin har säkert varit föremål för omfattande reparationer, och byte av delar och skulle fallet vara att det finns en startkrans på svänghjulet som inte används skulle detta underlätta monteringen av en konventionell startmotor.

Jag är väl införstådd med hur en dynastart ser ut och fungerar, och känner till att den driver och drivs med en eller flera kilremmar.

 

Det är inte omöjligt att svarva svänghjulet för att passa in en startkrans på en maskin likt TS, men arbetskostnaden för en dylik operation överstiger betydligt hela maskinens totalkostnad.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En startmotor med gummihjul som trycker hårt mot svänghjulet kan vara möjligt, åtminstone i teorin.

 

Idėn är att startmotorn sätts på en svängarm som vid start trycker hjulet hårdare mot svänghjulet. Ju större moment desto högre tryck. När dieselmotorn startat och får större fart än startmotorn svängs startmotorn undan och startmotorns ström kan brytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

När dynastarten går som generator gäller samma regler för den som för vilken annan generator som helst Så enligt ditt resonemang Thomas-1 skulle alla andra generatorer åsså vara övervarvade å lida av g-kraften.

Hm.........

 

Möjligt lag läste fel i hastigheten om startkrans. Tolkade som att man trodde det fanns en sådan, alternativt skulle sätta dit en sådan. Sjukt dyrt om det ens går att hitta en som skulle passa. Så om jag misstolkat så ursäkta.

 

Ang strömmar i dynastarten. När den går som startmotor så är den stark, bla pga just nerväxlingen av remskivan. Max motorvar ökar från tomgång på ca 1000 rpm till ca 2000, det dubbla. I samma ögonblick som man släpper startnyckel så upphör strömmen genom lindningen så att den höga startströmmen är borta å relät kopplar om för vanlig laddning. Där bestämmer det både spänning å strömstyrka som på en gammaldags likströmsgenerator. Bla de som Lucas å Bosch hade på sin tid. Relät har specialfunktion för att reglera de där stora strömmarna vid start.

 

Å jag vågar nästan satsa en slant på, nä ...skall inte slå vad, att det är just relät som är felaktig. Eller kolen som är slitna å det är fullt med damm på kollektorn. När man slipar å svarvar ner den skall man ta en nerslipad, så den blir smal, bågfilsblad å med den fila ner/försänka isolatorerna mellan lamellerna på kollektorn. Det är ett vanligt fel annars där på likströmmare.

Är det klarare nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta, svarva och spåra kollektorn var standard rutin på likströmsmotorrna. Första åtgärden var att slipa kollektorn med en slags brynsten som man tryckte in under drift (skitkul med 220VDC). Sen tvättade man med en slags kontaktspray. 

 

Jag skulle nog också misstänka relät. Elmotorer brukar vara slitstarka grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev: Så enligt ditt resonemang Thomas-1 skulle alla andra generatorer åsså vara övervarvade å lida av g-kraften. Hm.........

Nja, vanliga generatorers utväxling kan optimeras fritt för bästa laddning enbart. Inte som dynan där hänsyn måste tas till både startkraft och laddning. Rotorlindningen blir nog extra grov och tung också för att klara den höga startströmmen.
Men som du säger så funkar den bra på små lågvarviga motorer ändå, möjligen får man oftare reläproblem - i.a.f. har jag själv fått byta ca 5 ggr på 33 år för att kontaktytorna förstörts.
Påpekandet var f.ö. från början bara en bisats med förklaring angående fördelar med riktig startmotor plus alternator.

Tror tyvärr inte på startrelä-fel i TS fall, snarare att den besvärliga g-kraftsutsatta rotorn skulle behöva lindas om. Han har ju låtit testa den. Vore väl märkligt om proffs skulle missa nåt så uppenbart som att kolla reläet eller kolens funktion kan jag tycka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man ursprungsfrågan så finns det ingen beskrivning på vad som är fel. Laddar den inte eller kan den inte starta. Går den överhuvudtaget runt? Hur kompetent är den som testat?

Med tanke på input så är det enda riktiga svaret: Köp en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för alla svar.

Här kommer en ny fråga och en ev förklaring till att dynastarten inte fungerar.

Fråga:

Fick tips från en båtfantast att en solcell för ca 2000 kr ger tillräckligt med energi. Kan detta vara sant!

Förklaring

Vid renoveringen av motorn tog en god vän hand om dynastarten för att göra rent den och måla den på utsidan med pentagront. För att få färgen att flyta ut ordentligt satte han in dynastarten i ugnen på ca 100 grader. Kan det vara skälet att den lagt av?

 

Runmarö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack för alla svar.

Här kommer en ny fråga och en ev förklaring till att dynastarten inte fungerar.

Fråga:

Fick tips från en båtfantast att en solcell för ca 2000 kr ger tillräckligt med energi. Kan detta vara sant!

Förklaring

Vid renoveringen av motorn tog en god vän hand om dynastarten för att göra rent den och måla den på utsidan med pentagront. För att få färgen att flyta ut ordentligt satte han in dynastarten i ugnen på ca 100 grader. Kan det vara skälet att den lagt av?

 

Runmarö

Om Dynastarten är ordentligt nymålad så jordar den nog inte mot motorblocket längre. Skrapa rent från färg vid fästskruvarna mellan D-starten och fästöronen på motorblocket.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att din gode vän är oskyldig, dynastarters brukar kunna bli "stekheta" under normal drift. Eller åtminstone kännas så om man håller fingrarna mot höljet eftersom man då bara tål ca 60 grader innan det bränns så man tvingas släppa. Min gamla SIBA-dynastart klarar enligt specen att leverera 5A kontinuerlig laddning i 90 hela graders omgivningtemperatur, vore väl fasen om inte din kan klara att leverera noll ampere i 100 grader?

Vad sa egentligen firmorna om felets natur, har av inlägg på träbåtsakutens forum förstått att två oberoende firmor testat och avrått ifrån lagning? Vad händer vid startförsök, är motorn svag eller händer ingenting alls? Isolation via ny målarfärg har de nog kollat?

Om de sa nåt om att omlindning krävs så kan de antingen ha menat fält- eller rotorlindning. Ett hantverkspyssel i bägge fallen och sådant är ju dyrt. Bildgooglade och speciellt rotor-omlindning ser redigt pyssligt ut?
Att hitta nån bättre begagnad likadan vore nog mitt förstahandsval i så fall, i andra hand en snarlik som kanske bara kräver nån mindre modifiering av fästet. (Min gissning tidigare att nominell elmotoreffekt 900 W skulle krävas var nog f.ö. i överkant, dieslar brukar visserligen ha litet starkare startmotorer p.g.a. hög grundkompression men men.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HÄR finns f.ö. reservdelsskisser för MD6 och MD7, och just DENNA skiss visar s.a.s. trådfrågans "heliga graal". Hur fästena ser ut mm. ;-)
Och HÄR finns en verkstadshandbok, den uppslagna högersidan tycks ange att original-märkeffekt för dynans startmotorfunktion för motortypen är 740 Watt.

Startmotorns uteffekt, kontinuerlig laddström, i andra hand även fästenas (inklusive remskivans) utförande är nog variablerna som räknas då man vill hitta nån bra begagnad oavsett fabrikat och vill slippa att modifiera alltför mycket. Troligen går det inte att hitta en bra&billig begagnad dyna av annat fabrikat som uppfyller alla variablerna samtidigt - så koll på vilka egenskaper som bör prioriteras blir då extra viktigt. Fungerar din laddregulator och du vill behålla den så blir exempelvis minimisiffran för kontinuerlig laddström extra viktig. Nå, dessa egenskaperna skulle jag ha letat efter, lycka till i jakten!

Robert99:s exempel verkar ha haft kedje- istället för kilremsdrift, men kilremsskivor finns i otaliga varianter för olika axelfästen. Så kanske är den ett bra köp ifall övriga variabler stämmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fick tips från en båtfantast att en solcell för ca 2000 kr ger tillräckligt med energi. Kan detta vara sant!

 

Den energi som krävs för att starta en mindre diesel är väldigt liten. Även om man "mal" en halv minut med startmotorn drar det bara ca 4Ah ur batteriet. Oftast blir det mycket mindre. 4Ah får man ut ur en 12W solpanel. Jag har en 20W panel till mitt startbatteri för att det ska vara fulladdat året runt. Laddningen från generatorn efter start är några ampere i några minuter, uppskattningsvis 1 Ah. 

Till sommaren ska jag plocka bort remmen till generatorn, jag är helt övertygade att solpanelen kommer att producera tillräckligt med ström för att få igång min, inte alltid så startvilliga VP2001.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall förtydliga mig litet, skrev tidigare att både omlindning av fält- och rotorlindningar skulle vara ett pyssligt hantverk. Fast tidigare kunde tydligen fältlindningen (nr 7) i DENNA skiss köpas prefabricerad separat och krängas på sin platta välvda kärna (polskon 3). Är nog knappast ett lika avancerat hantverk att linda om en sådan jämfört med rotorn?
Haha, själv kan jag knappt kan slå in en julklapp snyggt. Än mindre bedöma avancerade hantverks svårighetsgrader korrekt, men visst verkar väl den fyrkantiga stillastående fältlindningen lättare att åstadkomma hantverksmässigt jämfört med rotorns trassliga där ändarna måste stickas igenom för varje varv och höga g-krafter dessutom kan påverka trådens trivsel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som satt sig in i hur Dynastarten är uppbyggd? Den borde vara försedd med dubbla fältlindningar tycker jag. En serielindning för att få stort statmoment vid start samt en shunlindning för att ge reglerbar spänning som generator eller möjligen en kombination som i en compoundmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...