Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Ljungen

Ekolod

Rekommendera Poster

Jag undrar om det är vanligt vatten som givaren till ekolodet ligger i eller är det något annat media som givaren ligger i?

Ekolodet är en Garmin echo 200.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på var du har lagt givaren...... ;)

Men jag misstänker att du har någon form av inombordsmontage av din givare. Ibland sitter givaren i ett rör som är fastplastat inne i båten. Då kan det variera om det är vatten eller glycerin eller något annat i röret. Om det är glycerin så kan givaren sitta kvar under vintern för det fryser inte sönder.

Om du inte vet vad som finns i röret så rekommenderar jag att du kollar själv eller med tidigare ägare. Det är enklare än att behöva plasta om röret om det fryser sönder under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glykol eller paraffinolja brukar rekommenderas i inombords givarna, vi kör glykol.,  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag misstänker att du har någon form av inombordsmontage av din givare. Ibland sitter givaren i ett rör som är fastplastat inne i båten. Då kan det variera om det är vatten eller glycerin eller något annat i röret. Om det är glycerin så kan givaren sitta kvar under vintern för det fryser inte sönder.

Om du inte vet vad som finns i röret så rekommenderar jag att du kollar själv eller med tidigare ägare. Det är enklare än att behöva plasta om röret om det fryser sönder under vintern.

Ja det är riktigt, den är monterad i ett fastplastat rör i höjd med nedre delen av motorn. Jag misstänkte att det var nåt annat än vatten men inte vad det det var.

Jag tackar så mycket för upplysningen och svaret på min fråga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för svaret på min fråga. Jag har sugit ur den vätskan som var i röret. Nu vet jag vad jag ska hälla i till våren, glycerin eller glykolblandat vatten. Tack för svaret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med "vanligt!" vatten, billigt och finns i en butik nära dej. ;)

Glykol skulle jag undvika kan börja ruttna.

Det går med vilken vätska som helst förutsatt att materialet klara det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade glyserin i "röret" på min förra båt, fungerar hur bra som helst och behöver inte tömmas till vintern eller bytas ut för att det är gammalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag har fyra givare i min båt.

Två ligger i varsin rörstos som antagligen innehålit någon form av ävergångsmedia.

Den tredje var limmad med silikon invändigt, den var kopplad till ett hummingbird lod när jag köpte båten.

Jag bytte sedemera all elektronik och limmade en akterspegelsgivare invändigt i fören med sikaflex.

Det fungerade utmärkt.

Jag trodde att vattentemperaturen skulle visa fel men även denna fungerade utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör med "vanligt!" vatten, billigt och finns i en butik nära dej. ;)

Glykol skulle jag undvika kan börja ruttna.

Det går med vilken vätska som helst förutsatt att materialet klara det.

'Vintertid är ju vatten från en butik nära mig mindre bra och kan skada både givaren och stosen om man låter det frysa. För oss som har båten i även vintertid krävs annat media, och för er som tar upp båten krävs att ni tömmer ut vattnet under kalla årstiden....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...