petter_b 49 Postad 15 December , 2014 Jag har köpt en "ny" båt med dubbla motorer och försöker förstå om det går att parallelkoppla båda generatorerna för att på så sätt få mer ström till batteriladdningen. Har förstått att det ska funka men att man isåfall helst ska ha en gemensam regulator. Någon som har erfarenhet av ett dylikt system? Någon annan som ändå har åsikter i frågan? En "Alternator to Battery Charger" från Sterling verkar vara bra men det kanske finns bättre och/eller billigare lösningar? http://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 15 December , 2014 Jag skulle försöka det enkla först, dvs att helt enkelt parallellkoppla generatorerna och se vilken spänning du får ut när batterierna är fulladdade. Ger generatorerna då 14,2-14,7 volt, skulle jag inte göra något mer. För då får du nog inte ut mycket mer laddning med dyra externa regulatorer, Jag tillhör avseende detta "Någon annan som ändå har åsikter i frågan?" , fast jag är lite av en batteri- och laddningsnörd sedan mer än30 år. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 December , 2014 Är det dubbla utombordare av mindre modell är det bra att båda får hjälpa till. Är det större motorer med "riktiga" generatorer ska man ha en stor batteribank för att få bättre laddström. Redan en 50A generator räcker för en 300 Ah blybatteribank. Endast de första minuterna kan strömmen vara lite i underkant och bli lite högre om båda generatorerna jobbar ihop. Vad har du för generatorer och batterier? Vissa batterier klarar att ta emot högre ström. Är det stor skillnad i spänning när batterierna är tomma resp fulla är det för dålig kapacitet på generatorn. Mäter du t.ex 13.5V när ackarna laddas orkar generatorn inte och har alltså nytta av hjälp. Detta under förutsättning att spänningen kommer upp till minst 14,4V vid fulladdad bank. Det är dock sällan man får bättre laddning när man skaffar större generator eller som du har möjlighet till att dubblera. Med liten generatorn menar jag mindre än c:a 60A. Det som kan öka laddningen är höjd spänning men kan vara sämre för batterierna. Överladdning är bra under ordnade former för att sulfatiserade plattor ska normaliseras. Det grejar inte en vanlig enkel växelströmsgenerator men normalt kan man vänta tills man får bryggström och låta båtladdaren ta hand om det. Själv lät jag sense ledaren från generatorn gå via en diod för att öka spänningen då den bara gav 14,1V. Med dioden lämnade generatorn 14,7V. Det körde jag med rätt ofta men kunde välja med en switch som jag märkte hög/normal laddning. Kuriöst nog har båten senaste två somrarna varit utan generatorn då den gick sönder. Vi klarar oss med solpaneler på drygt 200W. Batterier gillar mycket solceller. Lugn laddning under lång tid med en modern regulator för ett par hundralappar på Ebay. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 16 December , 2014 Jag har precis gjort tvärt om, bytt till två startbatterier i en nyköpt båt som bara hade ett som båda motorerna var kopplade till. Precis som Forgus skriver ska det till en ordentlig batteribank för att en generator inte ska räcka till förutsatt att vi inte pratar om gamla tvåtaktsutombordare. Dessutom är min åsikt att en av fördelarna med dubbla motorer är säkerheten med dubbla oberoende system utan "single point of failures". Med bara ett startbatteri riskerar man att stå där med skägget i brevlådan. Det man skulle kunna göra är att ha separata startbatterier men att koppla ihop kretsarna under gång, antingen med en manuell brytare eller med ett relä. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 16 December , 2014 Jag köpte båten sent i oktober och han inte använda den något innan det var dags att ta upp den så jag har dålig koll på alla detaljer vad gäller laddning, batterispänning, etc. Det är dock "riktiga" generatorer jag pratar om. Jag tror att jag får börja med att se till att det går lätt att mäta när det blir dags att ge sig ut i vår. Det är fyra batterier på c:a 120 Ah vardera, jag har inte koll på konditionen men de verkar vara ganska gamla. De verkar vara kopplade som två helt separata bankar med c:a 240 Ah i vardera, en för motorerna och en för förbrukare. Om det blir aktuellt att köpa nya batterier tänker jag att det är bättre att ha en stor bank med någon form av automatik som skyddar mot urladdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 18 December , 2014 Varför kan man inte låta ena motorn ladda startbatteri(er?) och andra motorn ladda en förbrukningsbank? Då slipper man reläer och liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 19 December , 2014 Varför kan man inte låta ena motorn ladda startbatteri(er?) och andra motorn ladda en förbrukningsbank? Då slipper man reläer och liknande. Det är nog lite en smaksak. För mig är nackdelen med den lösningen att man bara har ett startbatteri. Bättre än att bara ha en enda stor bank är det ju iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 20 December , 2014 Med en startkabel ombord har man minst samma säkerhet som bilisten. Väldigt liten sannolikhet att både batteribank och startbatteri är så urladdade att inte motorerna startar. Det är båtägarens skräck att bli liggandes utan ström till en start. En start tar inte ens 1Ah, som ett mobiltelefonbatteri ungefär. Ändå görs batterisystemen för värstvärsta scenariot. Med rätta kanske men det finns reservalternativ, låna ström utifrån, solcell eller kanske bära in ett nytt. Det man inte vet är när startbatteriet nått sin livslängd. Startkablar till husbanken fixar ändå starten. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 21 December , 2014 Varför kan man inte låta ena motorn ladda startbatteri(er?) och andra motorn ladda en förbrukningsbank? Då slipper man reläer och liknande. Det är nog lite en smaksak. För mig är nackdelen med den lösningen att man bara har ett startbatteri. Bättre än att bara ha en enda stor bank är det ju iaf.Nej, du kan ha två startbatterier, ett till vardera motorn. Borde funka att lägga ett skiljerelä emellan dessa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 December , 2014 Det brukar vara bra att ha ett separat startbatteri till varje motor men en brytare så att batterierna kan parallellkopplas om det skulle vara svårt att starta. Då kan man även välja mindre batterier. Husbanken laddas via två skiljerelän, ett från vardera startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 21 December , 2014 Om nu ts var inne på en snikvariant så är mitt förslag följande: Generator ett laddar startbatteriet samt halva husbanken. Man kan ha ett skiljerelä mellan start o husbatterin annars funkar det med starkabel mellan startb o husb under drift, kopplas ifrån när motorer är avstängda. Generator två laddar andra halvan av husbanken. Husbanken delas i två halvor o förbinds med startkablar när man stängt av motorer. Ett starbatteri räcker eftersom man har husbanken att tillgå med startkablar (enl Forgus förslag) Materialanskaffningskostnad = noll , utgår från att starkablar finns ombord? Obs finns betydligt elegantare lösningar (gillar faktiskt Sterlings produkter) men tyckte mej förstå att ts var ute efter ett billigt förslag o billigare än så här kom jag inte på. God jul Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 21 December , 2014 Jag har inget emot att lägga pengar på en bra lösning men vill helst försöka att förstå vad som är bästa lösningen innan jag spenderar något. I dagsläget har jag en "startbank" och en "förbrukarbank" men jag är tveksamt till om det är den bästa lösningen. Helt klart är det ett bra tips att ha startkablar i båten (ifall man inte installerat någon mer permanent brytare för nödfall). Om det nu bara drar 1 Ah per start verkar det som sagt inte optimalt att ha 50% av batterikapaciteten i en "startbank". De flesta verkar tycka att man ska ha ett eller två startbatterier, men varför inte bara ha en stor "pool"? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 22 December , 2014 Varför kan man inte låta ena motorn ladda startbatteri(er?) och andra motorn ladda en förbrukningsbank? Då slipper man reläer och liknande.Det är nog lite en smaksak. För mig är nackdelen med den lösningen att man bara har ett startbatteri. Bättre än att bara ha en enda stor bank är det ju iaf.Nej, du kan ha två startbatterier, ett till vardera motorn. Borde funka att lägga ett skiljerelä emellan dessa. Jo, men du skrev ju "Då slipper man reläer och liknande" och ska man slippa reläer "och liknande" som du skriver då har man bara ett startbatteri... Till TS - som du ser finns det många åsikter om vad som är den optimala lösningen och du får nog fundera på vad som är viktigt för dig. Är du inte rädd att lägga pengar på rätt system så är iaf min personliga rekommendation ett "litet" AGM-batteri per motor för start, samt ett förbrukningsbank med ett gäng AGM-batterier. Mellan ena startbatteriet och förbrukningsbank sätter du en smartpass och har du solpanel kompletterar du med en D250S. Så har jag byggt i vinter. Vill man "snika" är nog ett gemensamt startbatteri till båda motorerna samt en förbrukarbank avskiljd med ett spänningsavkännande relä vägen att gå. Hade så i gamla båten och det fungerade helt okej även om laddningen från både solceller och generator kommer bli effektivare med (de hysteriskt dyra) CTEK-burkarna. Att bara ha en stor bank tror inte jag på. Ett litet elfel och man står där utan startmöjlighet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 22 December , 2014 Vill du ha en stor förbrukarbank, räcker det med att du har ett startbatteri. Jag anser liksom Booba att ha ett separat startbatteri känns bra för det är alltid fulladdat och kan alltid starta motorn, samtidigt som förbrukarbanken kan vara helt urladdat. Hur är ditt system idag? Det kanske är helt optimalt med gemensam laddning via laddfördelare av något slag för att ladda förbrukarbanken, samtidigt som startbatterierna får sin laddning från varsin motor. Är det så kan du flytta över ett startbatteri till förbruarbanken och koppla in båda motorerna till det gemensamma startbatteriet. Sedan är det läge att kolla hur mycket ström som generatorerna ger. Får du ut 14,2-14,6 volt från generatorerna när batterierna är fulladdade, kommer du inte få ut så mycket mer laddning även om du köper dyra laddningsreläer. Lägg i så fall dessa pengar på extra förbrukningsbatterier. Mitt råd är att kolla nuvarande status på ditt elsystem, innan du börja riva. Har du ett fungerande system idag, kommer du bara bli besviken att du inte fick ut det du hoppades, av dina dyra investeringar i nya prylar 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 23 December , 2014 Ja det verkar vettigt att börja med att mäta på systemet i vår så att jag kan få bättre koll på laddning, förbrukning och batteristatus innan jag drar iväg och köper massa onödiga (?) prylar. Idag har jag två batterier till förbrukning och två (parallellkopplade) batterier till start. Problemet är att det är olika typer av batterier så jag kan nog inte bara flytta ett startbatteri så att jag får 3 batterier (c:a 360 Ah) i förbrukarbanken. Om det nu skulle vara så att jag behöver en större förbrukarbank (vilket är troligt) så kan jag ju alltid behålla de två bästa befintliga batterierna som startbatterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 23 December , 2014 Då har du i realiteten ett startbatteri eftersom dina två är parallellkopplade. "Olika typer av batterier" i förbrukningsbanken? Vad är det för typ i de olika bankerna, vanliga öppna, AGM, Gel? Märke och storlekar i AH för varje batteri? Varför jag frågar är att vissa batterityper kan blandas i exempelvis förbrukningsbanken om de är ungefär likvärdiga i skick och mekaniskt felfria Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 23 December , 2014 Man kan blanda batterier fritt så länge de är av samma typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 3 Januari , 2015 Ok. (Fast många verkar avråda från det.) Vad menas med "samma typ"? Är alla våta batterier samma typ eller behöver man ha koll på mer detaljer, t.ex. om det är Bly/Bly eller Bly/Kalcium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 3 Januari , 2015 Öppna batterier med möjlighet att fylla på vatten, kan nog generellt blandas med varandra. Likaså AGM-batterier med varandra, Samma gäller GEL-batterier Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Januari , 2015 http://www.exide.nu/.../batterikunskap läs: "FAQ – Vanliga frågor från våra kunder". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser