Pentax 724 Postad 18 December , 2014 Bra TS, gillar när folk kan visa vad man grundar sina påstående på! Lämna in en licensansökan, och håll oss informerade om resultatet. Du behöver inte ange vapennummer på ansökan bara vapentyp och kaliber, nr. och fabrikat kan meddelas efter beviljad licens. Blankett finns att skriva ut på polisens hemsida, fyll i och lämna hos din polis, vill minnas att det kostar 700:-, det blir billigare nästa gång du söker licens. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 December , 2014 Så du menar på fullt allvar att genom i böcker läsa om sjöfågel, skogshöns, harar och rådjur så skulle risken att få björnfrossa minska? Det finns massor av jägare som aldrig kommer nära ett farligt vilt. Många avstår till och med jakt på vildsvin, då de anses farliga. Alltså jag bor i skogen, det kryllar av vildsvin här, 99.9 fall av kontakt med dem är helt odramatiska. Förmodligen kan man se och skrämma bort isbjörnar i stor omfattning också utan att det blir farligt. Men det finns också en viss risk ett mycket värre utfall än så vid kontakt med en hungrig nalle.... Jag lägger hellre ett antal timmar på skjutbanorna än läser i böcker om duvornas fredningstid om jag ska vara helt ärlig. Signalpistol rekommenderas också som en möjlighet att hålla isbjörn på avstånd, men även dessa är licenspliktiga, och myndigheterna i Svalbard uppmanar mig som besökare att inte vistas utanför bebyggt område utan skjutvapen. Om en myndighet på plats ger de rekommendationerna så finns det en anledning. Jag tänker följa de rekommendationerna! Jag tänker också förbereda mig genom att träna skytte, och då jag är vänsterskytt är det svårare att hyra rätt vapen på plats, varför det kanske är att föredra att ha eget vapen med sig. Krävs det att jag tar jägarexamen för att få vapenlicens kanske jag funderar på det, men ser ingen som helst anledning att lägga tid på kunskaper om ankor och gräsätare som jag aldrig kommer att nyttja om det finns andra möjligheter. Tänkte närmast på de praktiska övningarna och då främst älgskytteprov. Har man inte genom praktiska prov lärt sig grundläggande hantering av en studsare så ska man inte ens ta den i sin hand. Det är ju just därför jag lyfter frågan. Jag har skjutit en del genom åren, men inte varje år, och inte i någon stor omfattning. Att öva skytte kräver ju inte jägarexamen. Därför vill jag förbereda mig genom att träna skytte, och undersöka vad som gäller regelmässigt. Men rent krasst är det möjligt att åka till Svalbard, söka en tillfällig licens och hyra vapen på den licensen utan att aldrig ha hållit i ett vapen tidigare. Nu är jag som sagt inte helt nybörjare, men kommer jag iväg till Svalbard som det är tänkt, så vill jag ha bra ordning på min vapenhantering inklusive skytte mot rörliga mål.... Har haft en första kontakt med vår lokala licens handläggare, och han verkade ganska skeptisk till svensk licens för eget vapen som skydd mot isbjörn. Så det kanske landar på jägarexamen oavsett om jag ska kunna ha ett vapen som passar mig.... Ska maila sysselmannen också och se hur de ställer sig till det hela.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 18 December , 2014 Sen kommer ju nästa bekymmer. Din Svenska licens gäller inte automatiskt i andra länder. Du kommer att behöva vapenpass och in- och utförseltillstånd. Och det får du bara om du kan visa att du skall jaga i utlandet. Och eftersom ditt primära syfte med att ha vapen med dig är personskydd så är min kvalificerade gissning att du inte kommer at få nödvändiga tillstånd. Du skriver att du är vänsterskytt, ok inget stort bekymmer, det är jag med. Dom första 10 åren hade jag en högerstudsare, något längre tid för omrepetera, men inte längre än att jag kunde skjuta upp för björnpasset med den. Det är bara att träna och träna. Fast jag börjar fundera i banorna att om en framtida långsegling hänger på huruvida man får/kan ha vapen med sig ombord så kanske man skall fundera på en annan typ resa. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 911 Postad 18 December , 2014 (redigerade) För att få hejd på en isbjörn så är nog ett gevärsskott med sin högre anslagsenergi effektivare än ett pistolskott. Det krävs nog mindre träning för att få till en bra träff med ett gevär än vad som krävs med pistol. Sen är det viktigare med "jaktskytteträning" på rörligt mål än rent målskytte mot stillastående 10-ringad tavla. Det gäller att träna på den situation som man ska tävla i..... och att bli tvåa i tävlingen mot isbjörnen är inget som jag tror någon ser fram emot. Det borde väl inte vara tvunget att ta jägarexamen för att kunna få träna med vapen på rörligt mål på en jaktskyttebana. Men du får nog vara beredd på att bli medlem i föreningen som disponerar/äger skjutbanan. Det kostar ju en del att hålla en sådan anläggning i skick. Dessutom så har alla skjutbanor rätt tuffa miljökrav idag med begränsningar i antal skjutdagar, skjuttider, antal skott/år mm så det är nog inte bara att åka dit och panga på. Både Kropp (RIP) och Skinnarmo var/är välutbildade jägarsoldater som lärt sig att handskas med vapen. Att de valde pistol beror nog på att de skulle bära med sig sin utrustning rätt lång väg och då är viktoptimering viktig. De var dessutom två och båda var vapenutbildade. Notera att de trots detta endast lyckades skadeskjuta isbjörnen men det verkade räcka för de blev ju inte isbjörnsmat. Tråkigt nog för Kropp så förfrös han ju fingrarna i samband med den händelsen och tvingades avbryta expeditionen så Skinnarmo fick fortsätta ensam på sin skidtur till Nordpolen. Skinnarmo verkade dock inte ha blivit skrämd av isbjörnskontakter. Han hade ju kontakt med en nalle som stod o tittade över relingen när han seglade nordostpassagen men då satt han i styrhytten på sin stålbåt och kunde skjuta med kameran istället. Skinnarmo bör väl för övrigt ha lite erfarenheter av reglerna för att ta med vapen för skyddsändamål vid resor i norr. Du kan ju prova att kontakta honom och fråga. http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/kontakt.html Jag har själv åkt med licenspliktigt tävlingsvapen utomlands. Lagledaren hade fixat något slags utförseltillstånd som visades upp för tullen innan vi åkte på färjan. Tullarna kom inte ens och tittade på vapnen som vi hade i bilen..... Redigerad 18 December , 2014 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 19 December , 2014 Man kan alltid brotta ned björnen istället, om man bara tänker på en liten detalj. Man slutar inte när man är trött, man slutar när björnen är trött. Det var en svensk, en finne och bellman som blev tillfångatagna av en infödingstam. För att bli frisläppta skulle de genomgå ett test. Svepa en flaska vodka, gå in i en grotta och brotta ned en björn och därefter älska med en av stammens kvinnor. Svensken svepte vodkan gick in till björnen. Efter ett tag med fruktansvärda ljud från grottan blev det tyst. Ingen svensk kom ut. Det var finnens tur. Han svepte vodkan och gick in till björnen. Ljuden som kom ut var än värre. Björnen lät inte glad och finnen stånkade. Efter en lååång stund kom finnen ut och frågade "var är den där kvinnan jag skall brottas med." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 20 December , 2014 Tänk på att skjuta mot en björn som anfaller inte kräver träning mot rörligt mål, det är mer som att skjuta mot en tavla som blir större för varje sekund som går. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hasse_A 36 Postad 23 December , 2014 Det beror på vart man tänker segla. Själv kommer jag inte att ha vapen ombord när vi ger oss av till våren. Skulle jag få för mig att gå upp genom Gulf of Aden hade jag nog sett till att ha rejäla doningar ombord. Gärna granatgevär med spränggranater. Här beskrivs en attack på 2 yachter i nämna vatten. Det slutar illa för piraterna tacka vare väl beväpnade och kunniga seglare.. http://www.noonsite.com/Members/sue/R2009-01-21-5 Har en god vän som lyckades få vapenlicens för självförsvar. Något som nog inte är möjligt längre. När han skulle deklarera vapnet i Columbia var myndighetspersonen helt ointresserad och efter att ha påpekat att han hade vapen att deklarera ficka han svaret "Keep it loaded" På ruffluckan hade han skrivit "Trespassers will be shot. Survivors will be shot again. Captain Smith and first mate Wesson" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 24 December , 2014 Haft mailkontakt med sysselmannen och har man svensk licens och europeisk/internationellt vapenpass är det inga problem at använda det vapnet på Svalbard... Till jag KopiaArve Sundsbø Johnsen dec 21 vid 12.11 PM Hei, det er ikke noe i veien for å ta med eget våpen med våpenpass. Forøvrig tror jeg det er mulig å leie link våpen hos Ingeniør G. Paulsen i Longyearbyen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser