Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Twister550

Vapen ombord!?

Rekommendera Poster

Pepparspray är rätt effektivtmot björn. Om det funkar på pirater är en taktisk fråga.

Kommentar till Twister som kunde tänka sig att öppna eld på håll mot en misstänkt båt?

Det är olagligt i de flesta länder. Plus att piraterna ju ev skjuter tillbaka?

Skjuta i luften kan man göra men då har du missat överraskningsmöjligheten - och att på kort håll använda pepperspray...

Det är ju inte så att min plan är att skjuta hål i skrovet på varje båt som närmar sig. Men jag har seglat i indiska oceanen med handelsflottan, och man måste ha klart för sig att det är stor skillnad att röra sig i dessa vatten. Går inte att jämföra med att fira midsommar i en naturhamn längs svenska kusten.

Det är olagligt att stjäla andras båtar också, men det hindrar inte pirater. Så frågan är, ska man helt avstå från dessa vatten, ska man sträcka händerna i luften och lämna sina ägodeler från sig, kanske till och med bli gisslan , eller ska man vara förberedd för att på något sätt sätta sig till motvärn?

När det gäller Svalbard och isbjörn anser jag det vara klart, myndigheterna säger att ska du röra dig utanför bebyggt område så skall du vara beväpnad, punkt slut, inget mer att diskutera. Bara att välja, hyra vapen på plats, eller ha vapen med sig på lagligt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har träffat tre personer som varit på Svalbard, alla tre såg björn på - som de upplevde det - nära håll, så det är nog ingen tvekan att man bör kunna skydda sig.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pepparspray är rätt effektivtmot björn. Om det funkar på pirater är en taktisk fråga.

Kommentar till Twister som kunde tänka sig att öppna eld på håll mot en misstänkt båt?

Det är olagligt i de flesta länder. Plus att piraterna ju ev skjuter tillbaka?

Skjuta i luften kan man göra men då har du missat överraskningsmöjligheten - och att på kort håll använda pepperspray...

DEt är just det med att ta bort eventuella piraters tro på överraskningsmoment som jag funderat på. Enligt de texter jag läst gällande rån och kapningar i vattnen runt Indonesien t.ex. så har det räckt att visa att man är på hugget, fyra av en signalraket, ett skott i luften, visa att man har vapen ombord, eller på annat sätt varit tydlig med att här får ni inget gratis, för att starkt misstänkta piratbåtar ska vända och hålla sig ifrån tänkta bordningar.

Jag är inte på något sätt intresserad av att starta eldstrider med tung beväpnade pirater. Men kunskapen om den aktuella situationen i indiska oceanen förefaller inte vara så hög, mest en massa spekulationer och tyckande. Någon som har aktuella erfarenheter och första hands kunskaper i ämnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa att man behöver något tyngre än salongsgevär och pistol för att skrämma bort pirater. Skruva fast en sån här i akterpulpiten på en OE32:a så har du lite räckvidd, huruvida kustbevakningen har något att påpeka när du skall gå Göta kanal låter jag vara osagt.

https://www.youtube.com/watch?v=YuCXwH0qspk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste kommentera MarinJohans videosnutt som finns lite tidigare i tråden;

Säkert många här som tycker att det är en gullig film, sitta och mata en söt nalle med smörgås.

Men tänk, när nästa båt dyker upp, nallen tänker nu blir det smörgås, tar sig ombord, folket ombord va gulligt en nalle, men nallen är hungrig, vad står närmast på menyn om det inte serveras smörgås, ja det är ju besättningen!

Tråden startade med en fråga om vapen ombord, för att sedan handla om isbjörn, och nu har piraterna kommit upp igen, detta är två helt olika situationer, björnen kommer att vara mycket nära när man blir nödd att skjuta, i detta läge hjälper inte skrämskott, och den kommer mot skytten i en hastighet som förvånar, att då få på ett direkt dödande skott är en situation som få klarar att hantera.(En direkt dödande träff är mitt i hjärnan eller halskotpelaren) vid träff i hjärtat eller lungor dör också björnen, men den har tid att ta med sig skytten på sista resan.

Piraten är nog inte så oberäknelig som björnen, men hur många klarar av att döda en medmänniska? Inte så många som är helt klara i sina sinnen!

Jag har ingen tanke på att stoppa TS planer att besöka exotiska platser, snarare tvärt om, men jag vill dela med mig av min erfarenhet. Sedan är det upp till er andra att ta till er, eller förkasta vad jag skriver.

Kalle

Jag har ingen erfarenhet vare sig om pirater eller isbjörnar, bara lite grann om vapen. Jag läste om en piratatack utanför Kuba nån stans. Piraterna hade tjock plåt runt styrhytten med minimala gluggar för att skydda sig mot gevärseld, de försökte köra sönder rodret på segelbåten som ropade på hjälp. Ett fartyg dök upp och piraterna drog iväg. Hur möter man en sådan situation om ett fartyg inte dyker upp? Är man obeväpnad så kanske de mördar en för att undanröja vittnen. Är man beväpnad och inte har pansarbrytande ammo så är man rökt i vilket fall som helst.

Det mest effektiva vapnet är ett granatgevär, men det kan man av lätt insedda skäl glömma. Om det är en helt vanlig båt som angriper med folk på däck så kan man nog utgå ifrån att de har fler vapen, AK47 eller bättre. Sittbrunnen på en normal segelbåt är en värdelös skyttegrav men väl gångbar som grav. Min åsikt är att inte ha vapen ombord och att välja sin rutt med omsorg, kanske segla med andra båtar i tveksamma områden.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste kommentera MarinJohans videosnutt som finns lite tidigare i tråden;

Säkert många här som tycker att det är en gullig film, sitta och mata en söt nalle med smörgås.

Men tänk, när nästa båt dyker upp, nallen tänker nu blir det smörgås, tar sig ombord, folket ombord va gulligt en nalle, men nallen är hungrig, vad står närmast på menyn om det inte serveras smörgås, ja det är ju besättningen!

Tråden startade med en fråga om vapen ombord, för att sedan handla om isbjörn, och nu har piraterna kommit upp igen, detta är två helt olika situationer, björnen kommer att vara mycket nära när man blir nödd att skjuta, i detta läge hjälper inte skrämskott, och den kommer mot skytten i en hastighet som förvånar, att då få på ett direkt dödande skott är en situation som få klarar att hantera.(En direkt dödande träff är mitt i hjärnan eller halskotpelaren) vid träff i hjärtat eller lungor dör också björnen, men den har tid att ta med sig skytten på sista resan.

Piraten är nog inte så oberäknelig som björnen, men hur många klarar av att döda en medmänniska? Inte så många som är helt klara i sina sinnen!

Jag har ingen tanke på att stoppa TS planer att besöka exotiska platser, snarare tvärt om, men jag vill dela med mig av min erfarenhet. Sedan är det upp till er andra att ta till er, eller förkasta vad jag skriver.

Kalle

Jag har ingen erfarenhet vare sig om pirater eller isbjörnar, bara lite grann om vapen. Jag läste om en piratatack utanför Kuba nån stans. Piraterna hade tjock plåt runt styrhytten med minimala gluggar för att skydda sig mot gevärseld, de försökte köra sönder rodret på segelbåten som ropade på hjälp. Ett fartyg dök upp och piraterna drog iväg. Hur möter man en sådan situation om ett fartyg inte dyker upp? Är man obeväpnad så kanske de mördar en för att undanröja vittnen. Är man beväpnad och inte har pansarbrytande ammo så är man rökt i vilket fall som helst.

Det mest effektiva vapnet är ett granatgevär, men det kan man av lätt insedda skäl glömma. Om det är en helt vanlig båt som angriper med folk på däck så kan man nog utgå ifrån att de har fler vapen, AK47 eller bättre. Sittbrunnen på en normal segelbåt är en värdelös skyttegrav men väl gångbar som grav. Min åsikt är att inte ha vapen ombord och att välja sin rutt med omsorg, kanske segla med andra båtar i tveksamma områden.

Som jag skrivit tidigare, myndigheterna på Svalbard rekommenderar laddat vapen när man rör sig utanför bebyggelse så där är inget att tveka på, hyr på plats låter smidigt, så det är väl det enklaste valet.

Eftersom jag inte tänkt mig ner mot Kuba / Sydamerika har jag inte läst eller forskat något speciellt om det. Men kör pirater där med bepansrade båtar så hjälper ju knappast en vanlig studsare, skulle man dit gäller det kanske att segla flera båtar i grupp, ha avtalad radiokontakt, massor av signalraketer.

Utanför Somalia och även Västafrika pratar vi också om kapare med automatvapen men med enklare båtar, fortfarande inte aktuellt att segla ensam eller knappats i grupp heller. I övriga indiska oceanen rapporteras om enkla båtar, öppna träskrov, men hyfsat snabba med utombordare. Alla har inte skjutvapen, utan kliver ombord med kniv, eller tillhygge och hotar besättning.

Vad jag lyckats hitta så känner man till två fall av skottlossning under 2013-2014 och då mot en lokal fiskebåt som kapades med dödlig utgång, samt mot en oljetanker som blev bestulen på ett antal ton diesel och sedan släppt.

Kanske räcker det med signal pistol och egna tillhyggen för att se till att inte bli bordad av de " enklaste " piraterna?? men fortfarande, att sitta hemma och läsa och tycka är inte detsamma som att  ha varit på plats, har vi några svenskar, nordbor eller européer som har efterenhet från plats och ställe?

Mina mentala bilder från Singapore Strait och vattnen däromkring är över 20 år gamla och ganska inaktuella...

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet hur man gör.... :D

Har flera vänner som har vapenskåp ombord.(ej någon svensk båt)

Men det är komplicerat.

Men alltid när svenskar diskuterar vapen så blir frågan dragen över till.

varför....vapen........... jag vet inte?....Amerikaner kallar detta för Anti gun talk.

och motsatsen blir då Pro gun.

detta är vad jag läser om och om igen.

för och emot vapen.

Så för att inte framstå som pro gun "båten".

Så jag diskuterar ej detta online.(reglerna alltså,hur göra osv...vilket skulle få mig att klassas som en av detta gossar)

Men att det går vet jag,senast jag såg en av mina båtvänners vapenskåp var i sommras i Holland.

Snyggt och prydligt monterat i maskinrummet.

CE märkt och godkänt, :blink:

Om min vänns hobby vore tennis skulle ingen klaga på att han har tennis racket ombord.

Men nu när han gillar pistolskytte blir det en helt annan stämning på samtalet.

Nu är det så att flera människor på vår jord har blivit ihjälslagena av ett tennisracket.

Ännu fler har dött av skadorna efter att blivit skjuten av ett vapen.

Fast detta gör det ej mer eller mindre olagligt......oavset vilken av dessa metoder att bringa andra skada som används vid tillfället så har ett  brott begåtts.

Vad jag försöker få fram är att varken tennisracket eller vapnet är mer än ett verktyg för en hobby.

I vissa länder har du rätt att använda båda dessa verktyg till självförsvar om du blir attackerad.

Inte förens en krimminell handling med detta verktyg skett, har ett brott begåtts.

my 2 cents of tought.... :wub:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, happysix, så är det ju, och hade jag varit jägare med jägarexamen, eller tävlingsskytt hade jag monterat ett godkänt vapenskåp i båten för långsegling och fixat de papper som behövts för det.

Nu finns det i de svenska vapenlagen utrymme för att få licens för vapen avsedda för skydd. Jag vet inte om de är kompatibla med t.ex. vapen för skydd mot isbjörn vid expeditioner långt upp i norr. I Norska vapenlagen finns möjlighet att få licens att använda vapen enbart för detta ändamål. Den svenska lagen kanske mest tar sikte på väktare och andra yrkesgrupper som kan behöva vapen i tjänsten?

Ytterliggare argument för eventuellt eget vapen till Svalbard är att jag är vänsterskytt, och det är inte så vanligt med vänstervapen för uthyrning efter vad jag har kunnat få fram i alla fall....

Får nog forska vidare...,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle gissa att man behöver något tyngre än salongsgevär och pistol för att skrämma bort pirater. Skruva fast en sån här i akterpulpiten på en OE32:a så har du lite räckvidd, huruvida kustbevakningen har något att påpeka när du skall gå Göta kanal låter jag vara osagt.

https://www.youtube.com/watch?v=YuCXwH0qspk

Jag trodde som du....

Tills jag hade ett långt snack med en US Army veteran(2 vändor till IRAK,var på hans cv,och inte som mek.... :unsure: )

Jag hitta inte "the mother of them all".

Men jag tror att ni fattar,  :lol:

Det handeldvapen jag leta efter fan jag ej.

Men det var en pimpad version/som den första ungefär.

Mer plats i magasinet (trumma)och utfällbar stock och en massa grejer(ja vet ej vad allt va till)

På håll likna den en AR.

...som ni ser(ni pro gun guys)så vet jag ej vad alla delar ens heter på en pistol.

:huh:  :D  :lol:

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, happysix, så är det ju, och hade jag varit jägare med jägarexamen, eller tävlingsskytt hade jag monterat ett godkänt vapenskåp i båten för långsegling och fixat de papper som behövts för det.

Nu finns det i de svenska vapenlagen utrymme för att få licens för vapen avsedda för skydd. Jag vet inte om de är kompatibla med t.ex. vapen för skydd mot isbjörn vid expeditioner långt upp i norr. I Norska vapenlagen finns möjlighet att få licens att använda vapen enbart för detta ändamål. Den svenska lagen kanske mest tar sikte på väktare och andra yrkesgrupper som kan behöva vapen i tjänsten?

Ytterliggare argument för eventuellt eget vapen till Svalbard är att jag är vänsterskytt, och det är inte så vanligt med vänstervapen för uthyrning efter vad jag har kunnat få fram i alla fall....

Får nog forska vidare...,,

Jag tror skillnaden är.....

Skyddsvapen får finnas ombord.om du har tillstånd.

Jakt vapen tas av tull när du angör landet,varvid du får tillbaka densamma vid avfärd ur landet.

Vissa länder plomberar vapenskåpet,andra förvarar vapnet åt dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahah, happysix, det vet inte jag heller, och inte så vansinnigt intresserad heller, men vet att de behövs på en del platser i världen, bland annat då Svalbard......   

OM jag kommer ihåg rätt så skadesköt Göran Kropp RIP  en isbjörn med en 0,357 magnum revolver vid Nordpolsexpeditionen 2000. Han fick senare avbryta expeditionen då han förfrös fingret under vapenhanteringen.

Enhandsvapen är kanske inte förstahandsvalet för isbjörnskydd, men de ville väl hålla vikten nere för expeditionens skull om jag förstått det hela rätt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst en hel del bloggar med svenska båtar som seglat jorden runt och inte läst ett ord om vapen ombord. Det kan ju bero på att dom inte vill skylta med vapeninnehavet eller så är det ett icke problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst en hel del bloggar med svenska båtar som seglat jorden runt och inte läst ett ord om vapen ombord. Det kan ju bero på att dom inte vill skylta med vapeninnehavet eller så är det ett icke problem.

Ja, något av det, men kanske också en fråga om vägval??   Har ju också läst en del, inte så många bloggar, men böcker och tidskrifter, inte många pratar vapen, men några har gjort det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns bra trådar om vapen ombord på andra forum.

Från minnet var den bästa på sailinganarchy...

http://forums.sailinganarchy.com/index.php?s=b49eb500edcbc87ee77b11c0b8c48799&showforum=2

Jag har för mig att den var någonstans i ovanstående Forum.

Men var,jag tycker det är intressant detta .

jag har inte tid att leta.

Tråden jag har på minnet kan annars ha varit på

http://www.cruisersforum.com/

Jag upplever detta som att snacka vapen som en kulturkrock.....

alla har sin bakgrunds uppfattning.

Min morfar till exempel.född 1910 nu mera avliden.

Det ända som gjorde han irriterad var att han efter kriget WW2.

Var tvungen att slänga vissa vapen/arvgods i sjön när det infördes regplikt,eller vad det heter.

Visst vissa av vapena fick han licence för men vissa var omöjliga att få det på.

Det utlystes amnesti dagar då dessa var tvungna att lämnas in.

Om det ej vart gjort så vart påföljden fängelse.

Det är inte rätt tycker jag,men jag är jävig :D

De kan ta ere vapen,men inte min morfars :huh:

Det skulle ju bli mitt arvegods tillslut.

Ett annat argumen är "terrorister" :ph34r:  dom använder vapen.

Men,dynamex då.som finns lite överallt där det byggs "hål" i berg.

Eller när en väg skall fram.

Varför är det inte polisen som sköter alla sprängningar.

Det borde vara värre om ett par hundra kg sprängmedel kom på drift än ett par hundra kg gevär. :blink:

Men då är alla överens om att då stannar utvecklingen.

Ja,kanske inte alla då. :rolleyes:

Min slutkläm och bästa argument.

9/11 utfördes med "boxcutters".

Så stick och anmäl alla paket öppnare,man vet aldrig. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lurar lite på hur du skall få tag i en bössa att ta med dig. Det är ju inte precis så att du kan gå i en affär och köpa en hur som helst.

Vad jag vet så finns det bara 3 sätt. 1. Gå med i en målskytteföreningen, då kan du få köpa en bössa, men du får inte ta den den med dig därifrån. 2. ta jägarexamen och skjuta godkända skjutprov, då får du ansöka om vapenlicens på specefika jaktvapen och själv ta ansvar för för förvaringen. 3. köpa en bössa bakom garaget i Nordstan, inte lika kul som det låter särskilt som du inte vet vad det vapnet var med om.

Hur har du tänkt dig?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lurar lite på hur du skall få tag i en bössa att ta med dig. Det är ju inte precis så att du kan gå i en affär och köpa en hur som helst.

Vad jag vet så finns det bara 3 sätt. 1. Gå med i en målskytteföreningen, då kan du få köpa en bössa, men du får inte ta den den med dig därifrån. 2. ta jägarexamen och skjuta godkända skjutprov, då får du ansöka om vapenlicens på specefika jaktvapen och själv ta ansvar för för förvaringen. 3. köpa en bössa bakom garaget i Nordstan, inte lika kul som det låter särskilt som du inte vet vad det vapnet var med om.

Hur har du tänkt dig?

/B

"3. köpa en bössa bakom garaget i Nordstan, inte lika kul som det låter särskilt som du inte vet vad det vapnet var med om."

Undvik i så fall revolvrar i cal .357 mag. Den kan vara Palme vapnet. :ph34r: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du tänkt dig?

/B

Jag är inte helt obildad, och det ligger i frågeställningen. I Norge kan du få licens för vapen som då endast får användas som skydd mot isbjörn.

I Sverige ställs samma krav som i Norge på jägarexamen etc. Det finns dessutom möjlighet i vapenlagstiftningen att få licens för vapen i syfte att användas som skydd. Dock framgår inte om det är vid expeditioner där man behöver skydd mot vilda djur, eller om det bara är tänkt för  skydd för väktare i tjänsten etc.  När du hyr ett vapen på Svalbard söker du en tillfällig licens på plats hos sysselmannen, och den gäller då som skyddsvapen mot isbjörn.

Kropp och Skinnarmo hade en .357 magnum med på Nordpolsexpeditionen år 2000 som Kropp skadesköt en isbjörn med. Kan inte tänka mig att de var utan licens så frågan är om de haft en svensk licens för vapen i syfte som skydd eller om de använt den Norska möjligheten.

Jägarexamen är ju en möjlighet, men känns overkill för några veckor på Svalbard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara bra att ha Jägarexamen + att vara med i en skytteklubb - tänker på situationen när björnen väl står där :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jägarexamen känns väl överdrivet, där är en massa studier om djur som över huvud taget inte är intressant då jag inte tänker jaga. När hjortarna brunstar i skogen kan jag lista ut av ljuden utan att läsa det i en bok. Men visst, en skytteklubb, o hyra in sig på jaktskyttebana för att träna skytte mot rörligt mål är en självklarhet, även om det landar på att hyra bössa på plats i Svalbard...

Björnen som attackerade skolungdomar tror det var 2011 lyckades ha ihjäl en elev och allvarligt skada 4 till innan de fick kål på den, hade de inte dödat den nallen, så hade förmodligen ytterligare personer fått sätta livet till.....

Därav framgår att det är ingen lek, det är också därför jag tänker förbereda mig, så att jag kan känna lugn och trygghet när vi turistar på olika platser i Svalbard.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://rollinwithcarro.wordpress.com/

Utan vapen.......protection? :(

Kanske inte räcker med en jycke för isbjörnarna.

Men det räcker gott och väl för ovälkomna credit card captains.(hyr-båt flottans,lol) :lol:

Redigerad av happysix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hund är nog inte helt fel, läst om flera exempel där en uppvaknande skällande hund skrämt inbrottstjuvar/rånare på flykt när båtar legat i natthamn/till ankars.

Tyvärr saknar vår jycke sjöben, han gillar att va med och fiska nån timme, men blir det för länge i lite sjögång så ligger han snart i en hörna och kräker.......  

Och mot isbjörn vet jag inte om jag har lust att hetsa en familjemedlem...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade inte tänkt lägga mig i denna tråden mer, men nu har det skrivits två gånger att det går att få vapenlicens i syfte av skydd, och blivit nyfiken, skulle någon vara vänlig och kunna hänvisa till den texten, var man kan läsa om detta.

Kalle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sidan 21 i  dokumenten. Men här nämns i den löpande texten endast väktare, men i hänvisningen till vapenlagen skriver man att den "som för sin personliga säkerhet har ett stort behov av vapen"   Ska forska vidare i lagtexten också...

FAP 551-3 - RPSFS 2009:13  (.pdf, 186 kilobyte)

Edit; Utdrag ur lagen;

Tillstånd att inneha skjutvapen eller ammunition

3 § /Upphör att gälla U:2015-01-02/ Tillstånd att inneha skjutvapen får meddelas
a) enskilda personer,
B) sammanslutningar för jakt eller målskytte, som har en stabil organisation och kontinuerlig skytteverksamhet samt uppfyller höga krav på säkerhet i fråga om handhavande av vapen,
c) huvudmän för museer, om museet får statsbidrag enligt särskilda föreskrifter eller om museet ägs av en kommun, ett landsting eller en stiftelse som står under länsstyrelsens tillsyn: för vapen som skall ingå i samlingarna, och
d) auktoriserade bevakningsföretag: för utlåning till väktare som har meddelats tillstånd att som lån inneha ett sådant vapen. Lag (2000:147).

HFD 2013 ref. 22 Fråga om synnerliga skäl för tillstånd till innehav av enhandsvapen.

3 § /Träder i kraft I:2015-01-02/ Tillstånd att inneha skjutvapen får meddelas
1. enskilda personer,

2. sammanslutningar för jakt- eller målskytte, som uppfyller höga krav på säkerhet i fråga om handhavande av vapen och
a) har auktoriserats enligt 17 §, eller
B) är anslutna till en auktoriserad sammanslutning och har en stabil organisation och kontinuerlig skytteverksamhet,
3. huvudmän för museer, om museet får statsbidrag enligt särskilda föreskrifter eller om museet ägs av en kommun, ett landsting eller en stiftelse som står under länsstyrelsens tillsyn: för vapen som ska ingå i samlingarna, och
4. auktoriserade bevakningsföretag: för utlåning till väktare som har meddelats tillstånd att som lån inneha ett sådant vapen. Lag (2014:895).

HFD 2013 ref. 22 Fråga om synnerliga skäl för tillstånd till innehav av enhandsvapen.

4 § En enskild person får meddelas tillstånd att inneha ett skjutvapen endast om den enskilde behöver vapnet för ett godtagbart ändamål. Tillstånd att inneha ett skjutvapen som huvudsakligen har samlarvärde, prydnadsvärde eller särskilt affektionsvärde för sökanden, får meddelas även för andra ändamål än skjutning. I ett sådant fall får vapnet inte utan särskilt tillstånd användas för skjutning. Lag (2000:147).

RÅ 2004 ref. 32 Tillstånd till innehav av enhandsvapen för skydd mot rovdjur har inte medgivits. RÅ 2007 ref. 46 Förutsättningar har ansetts föreligga för tillstånd att som rekvisita i en teaterföreställning... RÅ 2010 ref. 71 Fråga om betydelsen av ett yttrande från Naturvårdsverket vid bedömning enligt vapenlagen av om ett... HFD 2013 ref. 22 Fråga om synnerliga skäl för tillstånd till innehav av enhandsvapen.

5 § Tillstånd att inneha skjutvapen får meddelas endast om det skäligen kan antas att vapnet inte kommer att missbrukas.
   Tillstånd får meddelas endast för särskilt angivna ändamål. Tillstånd till innehav av skjutvapen för skjutning får meddelas endast om vapnet är lämpat för det ändamål som tillståndet skall avse. Tillståndet får förenas med villkor att vapnet skall förvaras på ett visst sätt eller att vapnet skall göras varaktigt obrukbart. Tillståndet får tidsbegränsas, om det med hänsyn till särskilda omständigheter kan förutses att vapnet inte kommer att behövas varaktigt. Lag (2000:147).

Från  denna text kan man eventuellt dra slutsatsen att man kan få ett tidsbegränsat tillstånd likt det i Norge där man söker ett tillfälligt tillstånd för vapen i syfte att försvara sig vid isbjörnsattack.....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara bra att ha Jägarexamen + att vara med i en skytteklubb - tänker på situationen när björnen väl står där :)

Jag läste en artikel om en som varit med på björnjakt här i Sverige. En man som jagat i många år men ändå fick en släng av björnfrossa. Att ge sig ut bland isbjörnar med de korta skotthåll som krävs för att nödvärnsrätt inte ska klassas som tjuvjakt kräver mer än nödig kännedom om vapen. När en isbjörn lägger in överväxeln emot en så har man troligen ett enda skott på sig för att få stopp på den. Min slutsats är att om man inte har erfarenhet av jakt på vilt som kan farligt så är jägarexamen ett absolut minimum. Såg en film där barn lekte bland isbjörnar. De hade skramlor av konservburkar i snören som de skrämde björnarna med. Finns det inte elektroniska björnskrämmor? Undrar hur det går med en stark stroboskoplampa i kombination med ett intensivt oscillerande oljud. Isbjörnen kommer nog att springa, frågan är på vilket håll? Nån som vill testa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du menar på fullt allvar att genom i böcker läsa om sjöfågel, skogshöns, harar och rådjur så skulle risken att få björnfrossa minska? 

Det finns massor av jägare som aldrig kommer nära ett farligt vilt. Många avstår till och med jakt på vildsvin, då de anses farliga.

Alltså jag bor i skogen, det kryllar av vildsvin här, 99.9 fall av kontakt med dem är helt odramatiska. Förmodligen kan man  se och skrämma bort isbjörnar i stor omfattning också utan att det blir farligt. Men det finns också en viss risk ett mycket värre utfall än så vid kontakt med en hungrig nalle....

Jag lägger hellre ett antal timmar på skjutbanorna än läser i böcker om duvornas fredningstid om jag ska vara helt ärlig.

Signalpistol rekommenderas också som en möjlighet att hålla isbjörn på avstånd, men även dessa är licenspliktiga, och  myndigheterna i Svalbard uppmanar mig som besökare att inte vistas utanför bebyggt område utan skjutvapen. Om en myndighet på plats ger de rekommendationerna så finns det en anledning. Jag tänker följa de rekommendationerna! 

Jag tänker också förbereda mig genom att träna skytte, och då jag är vänsterskytt är det svårare att hyra rätt vapen på plats, varför det kanske är att föredra att ha eget vapen med sig.

Krävs det att jag tar jägarexamen för att få vapenlicens kanske jag funderar på det, men ser ingen som helst anledning att lägga tid på kunskaper om ankor och gräsätare som jag aldrig kommer att nyttja om det finns andra möjligheter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det här flashback?

Löjlig fråga, jag tänker turista i Svalbard, där Norska myndigheter uppmanar till bärande av vapen utanför bebyggt område.

I Sthlm skärgård kanske det räcker med en flugsmäcka.... men några av oss kanske vill längre ut i världen än så.....

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så du menar på fullt allvar att genom i böcker läsa om sjöfågel, skogshöns, harar och rådjur så skulle risken att få björnfrossa minska? 

Det finns massor av jägare som aldrig kommer nära ett farligt vilt. Många avstår till och med jakt på vildsvin, då de anses farliga.

Alltså jag bor i skogen, det kryllar av vildsvin här, 99.9 fall av kontakt med dem är helt odramatiska. Förmodligen kan man  se och skrämma bort isbjörnar i stor omfattning också utan att det blir farligt. Men det finns också en viss risk ett mycket värre utfall än så vid kontakt med en hungrig nalle....

Jag lägger hellre ett antal timmar på skjutbanorna än läser i böcker om duvornas fredningstid om jag ska vara helt ärlig.

Signalpistol rekommenderas också som en möjlighet att hålla isbjörn på avstånd, men även dessa är licenspliktiga, och  myndigheterna i Svalbard uppmanar mig som besökare att inte vistas utanför bebyggt område utan skjutvapen. Om en myndighet på plats ger de rekommendationerna så finns det en anledning. Jag tänker följa de rekommendationerna! 

Jag tänker också förbereda mig genom att träna skytte, och då jag är vänsterskytt är det svårare att hyra rätt vapen på plats, varför det kanske är att föredra att ha eget vapen med sig.

Krävs det att jag tar jägarexamen för att få vapenlicens kanske jag funderar på det, men ser ingen som helst anledning att lägga tid på kunskaper om ankor och gräsätare som jag aldrig kommer att nyttja om det finns andra möjligheter. 

Tänkte närmast på de praktiska övningarna och då främst älgskytteprov. Har man inte genom praktiska prov lärt sig grundläggande hantering av en studsare så ska man inte ens ta den i sin hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...