Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Gäst sdk780

Färskvatten respektive saltvattentoalett från Masterflush

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Jag skall köpa mig ny toalett och tittar lite på Masterflush som ju skall hålla god kvalitet. Toaletten skall matas med sjövatten men Masterflush har olika modeller där färskvattentoaletten har fler finesser b.la separat spoling och tömning vilket gör att man kan torrlägga skålen och slippa skvalp i sjögång.

Sjövattentoaletten har inte detta! Varför har man olika modeller när mått och övrig teknik är identisk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt svar på din fråga men ändå lite input. Jag har fattat beslut om att installera en Dometic Masterflush. (Jabsco Flush Lite åker ut efter en säsong. Orsaken är främst att den förbrukar onödigt mycket spolvatten så att hålltanken fylls orimligt fort. Även ljudnivån är en försvårande omständighet för Jabscon).

Kommer att välja Masteflush anslutetn till trycksatt sjövatten. Dvs den kräver alltså inte nödvändigtvis färskvatten. Huvudsaken är att spolvattnet är trycksatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT men kan inte låta bli, spola med dricksvatten tycker jag låter lika dumt som att köpa dricksvatten i plastflaskor för 40 kr litern.

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Dometic vaccum toalett ombord som tar vattnet från det trycksatta färskvattnet. Två stora fördelar, 1 den använder mindre mängd vatten fyller inte avloppstanken så fort, 2 ingen dålig lukt ombord pga rent vatten till spolningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Lite OT men kan inte låta bli, spola med dricksvatten tycker jag låter lika dumt som att köpa dricksvatten i plastflaskor för 40 kr litern.

kalle

Det är nog mest menat åt större båtar som har stora tankar eller egen färskvattentillverkning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Inte riktigt svar på din fråga men ändå lite input. Jag har fattat beslut om att installera en Dometic Masterflush. (Jabsco Flush Lite åker ut efter en säsong. Orsaken är främst att den förbrukar onödigt mycket spolvatten så att hålltanken fylls orimligt fort. Även ljudnivån är en försvårande omständighet för Jabscon).

Kommer att välja Masteflush anslutetn till trycksatt sjövatten. Dvs den kräver alltså inte nödvändigtvis färskvatten. Huvudsaken är att spolvattnet är trycksatt

Ok, Är det så att sjövattenvarianten hämtar sitt eget vatten med den inbyggda pumpen/kvarnen utan ytterligare matning och färskvattenvarianten givetvis är kopplad till färskvattensystemet som normalt är trycksatt?

Jag hade tänkt ha trycksatt sjövattenssystem till toaletten eftersom jag ändå har det till däckspolning och sjövtten i vasken. I tillägg finns ju färskvattensystemet separat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, Är det så att sjövattenvarianten hämtar sitt eget vatten med den inbyggda pumpen/kvarnen utan ytterligare matning och färskvattenvarianten givetvis är kopplad till färskvattensystemet som normalt är trycksatt?

Jag hade tänkt ha trycksatt sjövattenssystem till toaletten eftersom jag ändå har det till däckspolning och sjövtten i vasken. I tillägg finns ju färskvattensystemet separat.

Ja det är så jag uppfattat det. Dometics något slarviga ordval i marknadsföringsmaterialet leder i det här fallet till förvirring. I stället för "färskvatten" borde det stå "trycksatt vatten". 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja det är så jag uppfattat det. Dometics något slarviga ordval i marknadsföringsmaterialet leder i det här fallet till förvirring. I stället för "färskvatten" borde det stå "trycksatt vatten". 

Tack, då klarnar det lite mer ja :-) Faktabladet verkar skrivet av någon som själv inte kan båt men som läst på ordentligt inför uppgiften men som sen i slutändan ändå inte fullt ut hade koll på grejerna.... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...