Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Janken

Hjälp! Jag har torskat på "Deadliest catch"

Rekommendera Poster

Jag har alltid älskat dokumentärfilmer och visst har jag råkat zappa förbi krabbfiskarna några gånger tidigare men nu råkade jag se två avsnitt i rad när serien startade om igen och är fullständigt fast!
Jaja!
Jag är fullt medveten om att det är klippt, redigerat och producerat i syfte att bli spännande underhållning. Jag förstår att även dessa yrkesmän har någon form av "vardagslunk" och att det, framförallt, är de dramatiska delarna vi tittare får ta del av. Men det är fascinerande att följa dessa bistra män (och några ytterst få kvinnor) som tampas med Berings hav under vintersäsongen.

Nu har min nyfikenhet väckts och en frågahittar jag inte svar på.

Kanske någon kunnig person här på MG kan räta ut några funderingar?

Skepparna?
Alltså bestämmer man bara att man är skeppare? Det måste väl krävas någon form av kompetens?
Men om man tittar på TV-serien så får man intrycket av att dom bara "blir kapten" vilket verkar skumt.
Dom har ansvaret för stora fartyg med massvis av dyr utrustning. Ansvarar för besättning, säkerhet ekonomi, licenser, kvoter och allt vad det innebär. Vid kustbevakningens inspektioner förefaller kraven vara hårda.
Lik förbaskat så verkar det som att snubbarna emellanåt bara "blir kaptener"
Nån form av nautisk kompetens måste dom väl ha förvärvat?
Säkerhetsutbildning?
Juridiska kunskaper angående ansvar?
Hur törs annars en extern ägare låta dom ansvara för en 40 meters fiskebåt med omsättning på miljontals dollar?
Eller är den verksamheten så oreglerad att man i sann cowboyanda bara kan jobba sig upp till det ansvaret och sedan bli ställd till svars i efterhand om nånting går åt pipan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Kul att man inte är ensam om att vara helt torsk. Det är ett beroende som vilket som helst annat. Väldigt jobbigt när drogen finns tillgänglig att streamas i tvåsiffrigt antal säsonger - man kan ju nämligen börja om när man blir klar. Eller kolla på "After the Catch" (som verkligen är nödproviant i sammanhanget - Värdö! - i folkmun) där kaptenerna sitter som filmstjärnor och dricker sponsöl och gastar. Rekommenderar hellre att man då och då tar en tur på Marinetraffic.com och kollar in båtarnas AIS-positioner medan man läser Sig Hansens "North by Nortwestern" (snäppet roligare än After the Catch, men ingen kvalité om man inte är krokad vid serien)

Finns en radda utbildningar och licenser som man måste fixa, samt timmar vid rodret. Det tas upp under en säsong när Jake prövar sina vingar på annan båt än Nortwestern..

Edit: såg att du bara ett två avsnitt, var tvungen att radera en del innehåll i detta inlägg!

Redigerad av Bjaerven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vakt får man ju dock sitta utan att ha kaptenskompetenser - därför ser man många nya ansikten i stolen främst under nätterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jojo! Vakterna förstår jag att dom lejer ut!
Det jag är brydd på är den som har det övergripande ansvaret. D v s kaptenen. Sig, Phil och grabbarna. Hillstrands alternerar ju. Men när Andy Hillstrand är kapten så är jobbar inte Jonathan på däck! Undrar just därför om det kan vara så att Jonathan har någon kompetens som gör att han ändå är den "juridiska kaptenen" trots att Andy är skipper under själva fiskesäsongen!
I en annan serie "Great lake warriors" som handlar om bogserare på The great lakes så är det ju en snubbe som ska bli kapten över en båt och han reser iväg i omgångar för att plugga. Man hör aldrig begrepp som kompetens eller utbildning nämnas i Deadliest catch?!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hillstrandarna har helt enkelt en annan kaptensfilosofi. Vissa turer har de tredje brorsan uppe som sitter och ugglar på bryggan också, ibland är han mer däcksarbetande. Både Andy och Jonathan tycks ha behörigheter för att köra på egen hand. Det syns inte minst i senare säsonger av olika anledningar.

Att det sker i Great Lakes handlar nog bara om en annan dramaturgi och klipp och klistring. Plus att det i DC faktiskt finns lite off seasons där just krabbfisket inte bedrivs (dock kör ju vissa eget betesfiske samt agerar bulktankar för annat fiske bl.a. nere i Seattle) men då behövs inte full besättning för att putta runt tinorna. Det känns som att man i DC fokuserar på bilderna där och nu eftersom det är så ofantligt dyrt att producera och agera på upp till fem båtar per säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska inte påstå att jag följer DC men råkar det flimra förbi ett avsnitt så fastnar jag ibland. Lite för ofta blir det tramsigt när producenterna försöker lägga all fokus på hur farligt allt är, och hur mycket det blåser, ganska typiskt jänkare och  som alla dokusåpor så är det ju klippt för att bli dramatiskt och spännanden. Men visst lunkar det ofta på även för fiskare av olika slag.

Har en del erfarenhet från svenska fiskefartyg långt tillbaka i tiden. Då krävdes det skeppare A tror jag det kallades för motsvarande båtar, det som idag är FB VII. Det är inte så vansinnigt krävande studier. Sedan finns det så vitt jag vet inte så stora krav på att manövrera båten som styrman, kan möjligen fungera med gamla skepparexamen nuvarande FB VIII med uttagen behörighet.....   

Skulle kunna tänka mig att flera i en besättningen har motsvarande vårt FB VII och tillräcklig med sjötid för att kunna mönstra befälhavare. Det är ju precis som i handelsflottan i övrigt. Styrmän och kapten har oftast samma utbildning i botten, när de fått tillräckligt med sjötid är det sedan upp till ägaren/operatören av fartygen att mönstra upp de som anses lämpliga till Kapten.

Detta sagt utan att ha forskat mycket i verkligheten, men det brukar inte skilja vansinnigt mycket i kraven i de utvecklade länderna......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har strötittat men inser att här finns en värld att fastna i och utveckla ett härligt missbruk för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missbruket utvecklar man när man tillåter sig själv att tänka bort kandidatexamen i marknadsföring och medial kommunikation och bara låter sig insupa hela härligheten utan vidare produktionsanalys  :ph34r:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missbruket utvecklar man när man tillåter sig själv att tänka bort kandidatexamen i marknadsföring och medial kommunikation och bara låter sig insupa hela härligheten utan vidare produktionsanalys  :ph34r:

Så är det säkert, så jag får väl se mig som en amatörmässig brukare.... utan minsta antydan till missbruk, i just detta fall.... :rolleyes:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...