Moogmannen 2 Postad 10 December , 2014 Hej! Har planerat att bygga om toasystemet i båten. Har septiktank med tömning i havet. Men, jag kommer inte hinna bygga om i år. Vi använder toaletten endast i nödfall och planerar att köra hink o plastpåse om det uppstår nödläge Och frågan är, kan det bli böter om man inte byggt om fast man hävdar att man inte använder toan. Eller är det bara om man blir tagen på bar gärning? Har googlat mycket på det här men tycker att det jag hittar är ganska diffust. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 10 December , 2014 (redigerade) Ledsen att behöva säga det men i Transportstyrelsens rapport angående uppdrag om förbud att tömma toalettavfall från fritidsbåt i avsnitt 5.1.3 säger man att antingen måste toaletten tas bort eller så får ej båten användas, rätt sjukt tycker jag att man tar för givet att bara för att det går att bryta en regel så gör alla det, men så resonerar Transportstyrelsen ialla fall... Redigerad 10 December , 2014 av Ivan65 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 December , 2014 (redigerade) Vilken rapport då? Länk?Vad jag förstått finns det INGA krav på utrustningen ombord. Det är förbjudet att tömma toaavfall i havet. Punkt. I remissvar på den föregående utredningen konstaterade också kustbevakningen att det blir oerhört svårt att upptäcka brott mot lagen och att det knappast blir ett prioriterat område för dem att jobba med. Och avstyrkte förbudet. Även om man installerar däckstömning så lämnar väl de flesta (alla?) kvar möjligheten att tömma i havet i nödlägen. Åtminstone är det min plan för vinterns ombyggnad. Så detn enda skillnaden är att man inte får använda toan om man inte fixat däckstömning. Redigerad 10 December , 2014 av Anders_St 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 10 December , 2014 Jag talar om den rapport som ligger till grund för den nya lagen, sen om ombyggnadskravet är borttaget så är jag personligen lättad för jag har en båt som isåfall oxå måste byggas om, skickar bollen vidare till nån som har senaste fakta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 10 December , 2014 Jag talar om den rapport som ligger till grund för den nya lagen, sen om ombyggnadskravet är borttaget så är jag personligen lättad för jag har en båt som isåfall oxå måste byggas om, skickar bollen vidare till nån som har senaste fakta! Du ska inte kolla på ett remissutlåtande inför en lag - läs istället vad som står i lagen. Jag kan inte heller hitta något som stöder ditt tidigare påstående om demontering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2014 (redigerade) Det finns ett uttryck som säger; "Där det inte finns nån åklagare - där faller ingen dom". Å andra sidan. Varför skulle du inte hinna att bygga om till sugtömning inför säsongen 2015. Det är ju för de flesta - bortåt ett halvt år dit. Efter sjösättningen 2003 uppmärksammade jag att jag glömt att tömma tanken på hösten. De fasta partiklarna hade helt korkat igen slangen, så att bottenkranen av skjutventiltyp inte gick att öppna. Toatank med frifallstömning. Borrade hål i däcket och satte dit ett uttag för sugtömning. Drog en slang som skulle möta befintlig slang från tanken. Klämde ihop slangen från tanken - (som var en mjuk plastslang. Har man tur behöver man inget vett) - med två brädor och en skruvtving. Kapade slangen och skruvade bort slangstosen från bottenkranen. En del skit var det, men den fick jag "prigga" och torka bort. Monterade ett T-rör och en vinkel (för att få rätt riktning mot den gamla slangen) och slanganslutningar. Anslöt slangen från tanken på den ena slanganslutningen och slangen mot sugtömmingsuttaget. (det var inte riktigt så enkelt - men det spelar ingen roll i det här sammanhanget) Trotts nån resa till närmaste tillbehörsbutik, så var jobbet klart inom en dag. Har du så fulltecknat schema att du inte hinner montera anslutning för sugtömning, så har du inte tid att använda båten i sommar heller. Att montera en sugtömning är ju långt ifrån nån högteknologi. En eller två lördagar eller några kvällar så är det hela fixat. Eller så får du skippa ett par seglingsdagar eller nåt annat. Att säga att man inte hinner fixa en sån enkel installation på ett styvt halvår beror inte på tidsbrist. Möjligen på brist på motivation. Här har du en principskiss på hur du kan göra. Det allra svåraste med jobbet är som alltid - håltagningen. Dvs bestämma sig för var hålet i däcket skall vara. Den placeringen måste vara exakt och det är inget som man borrar "på en höft". Får du några andra detaljproblem får du fråga - vi tramspellar hjälper gärna till med goda råd. Men som sagt; "Där det inte finns nån åklagare - där faller ingen dom." Och vem katten kommer att titta i din båt veckan före midsommar. Redigerad 10 December , 2014 av toaen 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 10 December , 2014 Klokt svar av toaen (är du toa-expert? ;-) MEN glöm inte att luftningen av tanken kanske måste göras lite grövre än tidigare så inte tanken kollapsar vid tömningen, vacumsuget kan vara starkt på vissa stationer. På tal om stationer för tömning: Hur många sådana finns det i dina/mina trakter och skall man ta sig dit stup i kvarten?? Det finns ett uttryck som säger; "Där det inte finns nån åklagare - där faller ingen dom". Å andra sidan. Varför skulle du inte hinna att bygga om till sugtömning inför säsongen 2015. Det är ju för de flesta - bortåt ett halvt år dit. Tömmingsystem.jpg Får du några andra detaljproblem får du fråga - vi tramspellar hjälper gärna till med goda råd. Men som sagt; "Där det inte finns nån åklagare - där faller ingen dom." Och vem katten kommer att titta i din båt veckan före midsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 10 December , 2014 Inte tid, var till viss del en förenkling. Båten är på varv p.g.a en skada och jag kommer inte åt båten före sjösättning. Sen handlar det om andra saker som måste göras. Hade hoppats på att jag kunde prioritera bort toan till nästa år. Jag sticker dessutom ganska nära inpå sjösättningen (hoppas/tror jag). Men visst, slöhet är en parameter. Jag velar fram o tillbaka hur jag skall göra, därav frågan. Om det inte är en tvingande lag så väntar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 10 December , 2014 Det är ingen som får gå in i båten och kolla, så sitt lugnt i båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 10 December , 2014 Man borde väl kunna ordna sugtömningen efter sjösättning också..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 10 December , 2014 För min del, då jag är ganska noga av mig och har svårt att acceptera förfulande ingrepp i båten, skulle det säkert ta 6 månader att få till en sugtömning om jag inte redan hade det i båten. Har båten tanken placerad på ett oåtkomligt ställe och det är svårt att få upp en sugslang till lämpligt ställe utan att den synligt går upp igenom någon del av inredningen så skulle jag fundera och fundera och fundera. Men sån är jag! Tur jag redan har det ordnat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 10 December , 2014 Fundera på så kallad komposteringstoa.Vi installerade en Natures Head i somras, funkar kanonbra och man blir oberoende av sugtömningsstationer. Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2014 För min del, då jag är ganska noga av mig och har svårt att acceptera förfulande ingrepp i båten, skulle det säkert ta 6 månader att få till en sugtömning om jag inte redan hade det i båten. Har båten tanken placerad på ett oåtkomligt ställe och det är svårt att få upp en sugslang till lämpligt ställe utan att den synligt går upp igenom någon del av inredningen så skulle jag fundera och fundera och fundera. Men sån är jag! Tur jag redan har det ordnat! Måste erkänna att jag känner igen lite av det där. När jag skulle bygga en ankarbox på fördäck på förra båten funderade jag i minst två år innan jag satte sågen i däcket. När man väl har börjat får det inte bli fel. Fast på de två båtarna jag installerat sugtömning på har möjligheten till dold slangdragning varit ganska given. Ett yrkesliv i installationsbranschen kanske gör det lättare att se möjligheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 December , 2014 Jag med hjälp av min bror monterade två däcktömningar, en fram och en akterut på vår båt på en dag. Vi krånglade inte till det, utan använde bara enkla T-rör som monterades på befintliga slangar. Det vi var noga med innan monteringen påbörjades var att kolla slangdragningen så att T-rör, slang och däckbeslaget fick plats inne i båten och att det såg rätt ut på däcket. Sedan var det bara att montera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 11 December , 2014 Tack ska ni ha för svaren, men det verkar inte vara något självklart svar på hur lagen skall tolkas? Skall nog göra vad jag kan med tömningen redan i år. Ett annat problem är att jag är så fruktansvärt stresskänslig så jag brukar behöva rejäla tidsmarginaler. Verkar få sämre självförtroende när det gäller att såga och borra i saker vartefter åren går oxå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 11 December , 2014 Lånar tråden för en fråga. Vad händer om man sätter sugtömningsutloppet efter den manuella membranpumpen? Backventilerna är ju åt rätt håll, men vad händer med membranet, kommer det att täta eller finns det alltid lite "luft" kvar så att fekalierna kan passera. Min befintliga till havettömning har krök enligt nedan så att sätta på t-töt och enligt figur skulle bli oerhört simpelt, men som sagt fungerar det med pumpen? Att pumpen slits lämnar vi därhän utan frågan rör bar om det kommer blitvärstopp eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 11 December , 2014 Den främre toan i vår båt har membranpump för tömningen och där satte vi T-röret innan pumpen. Trångt och besvärligt att få dit det, men sitter det där och fungerar bra. Beträffande luftningen till tankarna behöll vi de varvsmonterade 16 mm slangarna. Jag vet att man rekommenderar minst 19 mm slangar, men jag är inte så ängslig av mig så vi testar vidare med 16 mm och det har fungerat hittills utan problem. Detta för man kan reglera vakuumet när man suger, och dessutom öppnar jag pumphandtaget på toastolen, där jag tror att det kan komma luft bakvägen in i tanken. Visar det sig att det behövs 19 mm är det en baggis att monterar sådana utan att man måste fundera på slangdragning och var hålet i skrovet skall sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 15 December , 2014 Återupprepar frågan. Är det någon som har erfarenhet av eller åsikt om hurvida det går att montera däckstömningsanslutning efter membranpumpen. Backventilerna siiter åt rätt håll så det bör vara lungt, men är det tillräckligt med utrymme kvar i pumpen för att den inte skall bli tvärstopp för att den sugs ihop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 December , 2014 Återupprepar frågan. Är det någon som har erfarenhet av eller åsikt om hurvida det går att montera däckstömningsanslutning efter membranpumpen. Backventilerna siiter åt rätt håll så det bör vara lungt, men är det tillräckligt med utrymme kvar i pumpen för att den inte skall bli tvärstopp för att den sugs ihop? Utan absolut veta. Pumpen fugerar väl så att när du drar ut handtager så fylls pumpen med skitblandningen och när du pressar tillbaka handtaget så stänger backventilen mot tanken och skiten pressas vidare. Om man då kopplar sugtömmingsuttaget efter pumpen och försöker suga skitblandningen genom pumpen, borde det finnas en risk att suget drar ihop pumpen och med dåligt flöde som följd. Det finns ju ett bra sätt att ta reda på om det fungerar - prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 15 December , 2014 Det är kanske mer givande att maila en fråga till någon pumptillverkare tex Johnson eller Jabsco. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 15 December , 2014 Vad menar du, skulle tillverkarna ha större expertis än maringuidens experter? Det är ju en oerhört kränkande tanke ;-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 December , 2014 Vad menar du, skulle tillverkarna ha större expertis än maringuidens experter? Det är ju en oerhört kränkande tanke ;-) Dom kan ju möjligtvis ha nån anställd som häckar på MG. Skulle tro att en leverantör skulle svara att pumpen inte var avsedd för en sån användning och att pumpen kan ta skada. En expert på MG kan svara hur tossigt som helst utan att behöva ta nåt ansvar. Expert - en person som tror att han kan allt om allt. Specialist - en person som kan väldigt mycket om väldigt lite. Tommy Expert 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 15 December , 2014 Vad menar du, skulle tillverkarna ha större expertis än maringuidens experter? Det är ju en oerhört kränkande tanke ;-) Dom kan ju möjligtvis ha nån anställd som häckar på MG. Skulle tro att en leverantör skulle svara att pumpen inte var avsedd för en sån användning och att pumpen kan ta skada. En expert på MG kan svara hur tossigt som helst utan att behöva ta nåt ansvar. Expert - en person som tror att han kan allt om allt. Specialist - en person som kan väldigt mycket om väldigt lite. Tommy Expert Och för att kunna bedömma en expert/specialists råd behövs sådana kunskaper att om man har de behövs ingen expert/specialist. I annat fall är man utlämnad till någon man tror kan/vet det man vill ha reda på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 15 December , 2014 Men att sätta "suget" före pumpen borde väl vara ok? Har sett en del skisser där de ritat in en avstängningskran före pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 15 December , 2014 (redigerade) Vi har gjort på samma vis toaen skissar ovan, http://www.maringuiden.se/forum/topic/75647-ännu-en-toatömningsfråga/?p=527024, endast ett T-rör mellan tank och handpump. Det funkar hur bra som helst sedan 2012.Jag började själv fundera på div. lösningar med ventiler hit och dit, men kom fram till att fler prylar bara ökar risken för krångel och haveri.Mackey Redigerad 15 December , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KrakaUlf 0 Postad 3 Januari , 2015 Hej Allihopa ! Visst får vi tömma i havet ! Under förutsättning att Du befinner Dig på västkusten och tömmer 3 Nm utanför yttre skär och kobbar. Seglar hellre ett par härliga härliga sjömil på havet än "står i toa.´-kön en timme!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 3 Januari , 2015 Hej Allihopa ! Visst får vi tömma i havet ! Under förutsättning att Du befinner Dig på västkusten och tömmer 3 Nm utanför yttre skär och kobbar. Seglar hellre ett par härliga härliga sjömil på havet än "står i toa.´-kön en timme!!! Det var länge sedan som territorialvattengränsen var 3 Nm utanför baslinjen. Numera så är det 12 Nm (22 224 m) som gäller så det blir en lååånngg tur ut på havet och tillbaka för att slippa stå i toatömningskön. Lag (1966:374) om Sveriges sjöterritoriumhttp://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19660374.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KrakaUlf 0 Postad 3 Januari , 2015 Hej Allihopa ! Visst får vi tömma i havet ! Under förutsättning att Du befinner Dig på västkusten och tömmer 3 Nm utanför yttre skär och kobbar. Seglar hellre ett par härliga härliga sjömil på havet än "står i toa.´-kön en timme!!! Det var länge sedan som territorialvattengränsen var 3 Nm utanför baslinjen. Numera så är det 12 Nm (22 224 m) som gäller så det blir en lååånngg tur ut på havet och tillbaka för att slippa stå i toatömningskön. Lag (1966:374) om Sveriges sjöterritoriumhttp://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19660374.htm Utanför gränsen 3 Nm kallas för Svenskt Yttre Vatten. Där får vi tömma toatankarna. En uppgift som jag fått av Kustbevakningen. Har jag fel, önskar jag naturligtvis göra rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 3 Januari , 2015 Lite begreppsförklaringar: Territorialvatten är kustnära (litoralt) havsvatten som är en del av en stats territorium. Vanligtvis sträcker sig dessa vatten 12 nautiska mil (22 km) ut från kusten, i enlighet med Förenta nationernas havsrättskonvention. Territorialvattnet kan delas in i inre territorialvatten, som ligger innanför en baslinje definierad av skärgårdens yttersta uddar, inklusive land som kommer fram vid lågvatten, och territorialhav, som ligger utanför baslinjen. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Begreppet "yttre vatten" är nog en gammal benämning eller vardagsspråk för den del av territorialvattnet som ligger utanför det inre territorialvattnet. Det begrepp som juristerna använder är dock "territorialhav" och det är området från kusten/begränsningslinjen och 12 Nm utåt. Transportstyrelsen har en karta över utsläppsförbudszonen som verkar överensstämma med en sådan 12 Nm-gräns. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Karta-over-var-forbudet-galler/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 4 Januari , 2015 Lånar tråden, för att slippa skapa en ny om samma ämne... Finns det begränsning på hur långa slangarna max får vara, från tank till däcksgenomförning...? Har själv inte sett något om det, men det är ju lätt att missa saker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser