Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Moogmannen

Ännu en toatömningsfråga.

Rekommendera Poster

Lånar tråden, för att slippa skapa en ny om samma ämne...

Finns det begränsning på hur långa slangarna max får vara, från tank till däcksgenomförning...? Har själv inte sett något om det, men det är ju lätt att missa saker...

Det tror jag inte, varför skulle det vara det. Det viktigaste måste vara att sugen orkar dra ut skiten ur tanken och då har knappast längden på några meter knappast någon betydelse.i en båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tänkte lite åt det hållet också... Har tanken i durken, i förkabinen, och vill gärna ha genomförningen i mitten av båten (kan inte förklara varför, känns mest rätt bara...) och avståndet där är nog c:a 3 - 4,5 meter... Om det kan vara för långt för att suga upp tankinnehållet...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kontaktar Kustbevakningen  och frågar vad som exakt  gäller och återkommer i frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kontaktar Kustbevakningen och frågar vad som exakt gäller och återkommer i frågan.

Och KBV har med detta att göra, för att...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag är glad att ingen klåfingrig politiker tvingar mig installera katalysator i min 911:a från 85, jag vet inte hur det skulle göras på ett enkelt sätt. Framföraļlt slipper jag en kostnad får knappa 1000 körda mil.

Det är lite som min påtvingade 7000kr installation, som var delaktig i att få bort fritidsbåtarnas årliga utsläpp av 3,7ton fosfor av de årliga 20800ton som Östersjön tar emot.

Bäst för politikernas anseende internationellt är när deras löften bärs av någon annan, såväl gällande arbete som kostnad.

Men mycket meck senare (den som säger att ett T-stycke och skrovgebomföring räcket, ska få bada septiktank)

Så uppfyller vår båt taxiåkatnas tegelverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Oj, förlåt.

Jag har ingen segelbåt.

Alltså berörs jag inte.

Jag går lätt vilse i forumets "struktur"

Ska se vad som gäller för motorbåtars toaletter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, förlåt.

Jag har ingen segelbåt.

Alltså berörs jag inte.

Jag går lätt vilse i forumets "struktur"

Ska se vad som gäller för motorbåtars toaletter

Har ju heller ingen segelbåt, men en motorbåt som kommer att beröras av denna nya lag oavsett fartyg...

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej igen ! Jag hade fel; Västkusten, 3 Nm utanför inre vatten och en "båt" som är fartyg(Längd>12 Bredd >4). Hämtade följande text hos Transportstyrelsen "Toalettavfall

Här finns information om utsläpp av toalettavfall från fartyg. Du hittar information om vad som räknas som toalettavfall och vilka utsläpps- och utrustningskrav som gäller för fartyg.

Huvudprincipen är att utsläpp av toalettavfall inte får ske inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon. Trots förbudet får fartyg släppa ut toalettavfall under följande förhållanden:

• Om toalettavfallet är finfördelat och desinficerat och det sker på ett avstånd av mer än tre nautiska mil från närmaste land.
  • Toalettavfall som inte är finfördelat eller desinficerat men som har magasinerats i uppsamlingstank, får släppas ut på ett avstånd av mer än tolv nautiska mil från närmaste land om det inte sker momentant utan med ett måttligt flöde när fartyget är under gång med en fart av minst fyra knop.
  • Toalettavfall som behandlats i en reningsanläggning som om den har installerats före den 1 januari 2010 är certifierad och uppfyller kraven i resolution MEPC.2(VI) och om den installerats den 1 januari eller senare uppfyller kraven i resolution MEPC.159(55).

Ett fartyg ska vara utrustat med system för finfördelning och desinficering av toalettavfall eller reningsanläggning för toalettavfall eller uppsamlingstank för toalettavfall samt även rörledning och pump för ilandlämning av toalettavfall till mottagningsanordningar i hamn."

PS Jag är ingen vän av att "skita" ned. Även jag kommer väl att finnas i den långa kön till tömningsstationer när det är möjligt. Tror ingen har tänkt hur det ser ut i t.ex Marstrand kl 09 när alla kommer på att . . . DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båt som är fartyg ?

Fartyg är Skepp eller Båt

Om fartyget är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett är det ett skepp, annars är det en båt.

Redigerad av Gunnar_

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Vi får tömma i havet under följande betingelser:

att vi befinner oss på västkusten, att vi inte seglar en båt utan ett fartyg (Längd >12 m & Bredd >4 m) samt att vi tömmer > 3 Nm in på svenskt yttre vatten.

Jag är självklart inte någon vän av att skita ned, men har någon tänkt på vad som händer när t.ex. alla i Marstrand vaknar kl 0900 och beslutar sig för att ställa sig i tömningskön . . .

Lägger in text från Transportstyrelsen nedan

Toalettavfall

Här finns information om utsläpp av toalettavfall från fartyg. Du hittar information om vad som räknas som toalettavfall och vilka utsläpps- och utrustningskrav som gäller för fartyg.

Huvudprincipen är att utsläpp av toalettavfall inte får ske inom Sveriges sjöterritorium och ekonomiska zon. Trots förbudet får fartyg släppa ut toalettavfall under följande förhållanden:

• Om toalettavfallet är finfördelat och desinficerat och det sker på ett avstånd av mer än tre nautiska mil från närmaste land.
  • Toalettavfall som inte är finfördelat eller desinficerat men som har magasinerats i uppsamlingstank, får släppas ut på ett avstånd av mer än tolv nautiska mil från närmaste land om det inte sker momentant utan med ett måttligt flöde när fartyget är under gång med en fart av minst fyra knop.
  • Toalettavfall som behandlats i en reningsanläggning som om den har installerats före den 1 januari 2010 är certifierad och uppfyller kraven i resolution MEPC.2(VI) och om den installerats den 1 januari eller senare uppfyller kraven i resolution MEPC.159(55).

Ett fartyg ska vara utrustat med system för finfördelning och desinficering av toalettavfall eller reningsanläggning för toalettavfall eller uppsamlingstank för toalettavfall samt även rörledning och pump för ilandlämning av toalettavfall till mottagningsanordningar i hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen !

Vi får tömma i havet under följande betingelser:

att vi befinner oss på västkusten, att vi inte seglar en båt utan ett fartyg (Längd >12 m & Bredd >4 m) samt att vi tömmer > 3 Nm in på svenskt yttre vatten.

Jag är självklart inte någon vän av att skita ned, men har någon tänkt på vad som händer när t.ex. alla i Marstrand vaknar kl 0900 och beslutar sig för att ställa sig i tömningskön . . .

Lägger in text från Transportstyrelsen nedan

Toalettavfall

Ett fartyg ska vara utrustat med system för finfördelning och desinficering av toalettavfall eller reningsanläggning för toalettavfall eller uppsamlingstank för toalettavfall samt även rörledning och pump för ilandlämning av toalettavfall till mottagningsanordningar i hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

With all due respect, ett fartyg är "allt som flyter", ett skepp är både längre än 12m och bredare än 4m.

Ett skepp är ett fartyg per definition. Ett fartyg måste inte vara ett skepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ju nu i fasen att köpa in alla prylar som behövs för montering o s v... Kan det möjligen vara värt att vänta till båtmässan (Göteborg) med att köpa in - Om det kan vara billigare vid mässtillfället...? Vad tror ni om detta?

I övrigt har jag klart för mig vad jag ska köpa in, och hur jag ska montera... :)  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta + slang ner i tanken allt som behövs?

post-53475-0-03850200-1421614089.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt denna länk så betyder det att jag ska åka 2 timmar enkel väg för att tömma skitan, vilket resulterar i 56L förbrukad diesel T.o.R. Det är miljötänk det ;-)

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/Hitta-tomningsstationer/

Under sådana omständigheter måste du skaffa en större tank!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om den är uppdaterad 2013 är kartan gammal. Tycker det dyker upp stationer överallt i hög hastighet nu.
Och det finns inga krav på att bort möjligheten att tömma i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är detta + slang ner i tanken allt som behövs?

Ja om din tank är förberedd för sugtömning., dvs att tanken har ett "tomrör" på toppen av tanken som går ner till strax över botten på tanken. Om inte din tank har detta "sugrör", måste du köpa till ett T- eller Y-rör som du sätter på nuvarande avloppslang framför ev tömningspump eller om du har självfall, innan ventilen till bottengenomföringen. Du måste eventuellt öka diametern på luftningslangen till 19 mm. Men jag och flera här har inte gjort det, utan nöjt oss med befintligt luftningslang  på 16 mm. Det har för oss fungerat hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Septiktanken är på ca 200 liter. Luftningen är 50mm så det borde väl räcka? Och hål finns inte idag men det måste väl gå att borra upp ett nytt? Sen är jag lite fundersam över hur jag ska kunna tömma vid en tömningsstation. Behöver ca 25 meter fritt vid kajen (flytbrygga blir tufft) samt att ligga på kö med en båt som väger ca 80-100 ton är ju inget nöje heller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm. Borra nya hål i tanken?  Verkar det inte enklare att göra en T-koppling nånstans på röret vägen ut från tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är ju alltid en lösning, har en plasttank så det är inte så svårt att göra ett hål till. dessutom vill man inte gärna hålla på och gräva i gammal skit ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmmm.  Fast du sa få det lufttätt, även efter ett par år med vibrationer i båten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten reflektion..Ålandsfärjorna har i alla år - tills helt nyligen- släppt ut all latrin ungefär mitt emellan Söderarm och Rödhamn - dygn efter dygn efter dygn---- skit från tusentals resenärer på varje tur---

i fyrtio år----

Till detta kommer alla kryssningsfartyg som angör Sthlm sommartid-- ut med tonnvis med latrin innan eller efter angöringen i stan---

nu är det kanske stoppat-- slamsugningsattiraljer säges ha installerats i Stadsgårn---

Eeeeh...en liten sommarseglare--tre veckor typ---kan det bli fyra kilo--?

Sila mygg och svälja kameler--

Jag bajsar stillsamt i min gamla träbåt--plupp-- min tid ut....

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med föregående talare, sila mygg och svälja kameler! Vem bryr sig, kommer tömma som förr ingen skillnad!

Oavsett båttyp och tillverkningsår,

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför lägga ner energi på en lag som bygger på flera decennier gamla beslut?

Varför är båtfolk så totalt ointresserade av att göra något själva för miljön. Allt man gör för att minska föroreningar mm bidrar ju till att havsmiljön på sikt blir bättre. Om man nu påstår sig älska havet så vill man väl även havets väl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo förvisso! Men vem säger att havsmiljön blir bättre? Jag har haft akvarium i typ 100 år och ju mer fiskarna skiter desto bättre bakteriekultur får man i reningen så jag tror att det pratas mkt goja i ämnet! "Sila mygg o svälj kameler"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen finns det givetvis en gräns för hur mkt man kan förorena, men den gränsen går nog inte att uppnå ens om alla i Sverige skaffar båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla vill ha ett större fiskbestånd, eller hur? Hur mkt skitar tex, 1000 ton fisk ner när det gäller avföring? Det vi småbåtsägare släpper ut är "typ" en fis i jämförelse!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jämförelse skall sägas att på ett kilo fisk behövs ca 1,5 kilo foder för det skall gå jämt upp, det innebär att tex 5000 ton fisk bajsar ut 7500 ton i vårat gemensamma hav, försök lagstiffta bort det i stället!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var ju förstås fisken först, sen kom människorna. 

Fiskarna äter oftast inte kemikalier, antibiotika eller har med sig virus från andra delar i världen. 

Varje minskning av utsläpp är en minskning även om den är liten eller hur?

Om alla tömde sina toatankar med förstånd så hade det varit bra. Men så här är det inte. Kolla på båtarna som kör runt ett varv innan de går in i hamn. Fundera på varför. Eller dyk i någon naturhamn och se på allt skräp som ligger på botten. 

Den viktigaste är ju principen att alla ska ta hand om sin egen skit och inte dumpa den i naturen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...