BAT-Man 0 Postad 10 December , 2014 Jag har nyligen köpte en Polar 29 snipa av årgång -76. I denna båt sitter nu en VP TMD40 på 120 hkr. Original satt det en mindre VP på 38 hkr. Jag har noterat att senare årgångar av denna båt har ett fast trimplan för att inte "gräva ner aktern" när man drar på lite. Min plan är att montera på ett trimplan och undrar om någon av denna sidas läsare kan hjälpa mig med information om hur ett sådant trimplan skall vara arrangerat, storlek och placering på skrovet. En annan fråga på samma tema är propeller. Nu sitter det en V17x13 propeller vilket jag tror är original från den ”lilla” motorn. Vad bör det sitta för propeller på denna båt med en motor på 120 hkr. Kanske V19x13 eller V19x14? Tacksam om någon vill hjälpa mig med detta, kanske bilder. /BAT-Man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 10 December , 2014 (redigerade) Polar 29 trimplan. Har sen Norsk Polar göra 17 knop med ett sådant men hade då 175 hkr. Mycket dyr fart dock, då det går mycket tungt. Ang propeller så fanns det många olika motoralternativ. Kolla med en propellerfirma och ta fram data på din motor och båt så kan de räkna åt dig om du behöver byta. Redigerad 10 December , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BAT-Man 0 Postad 11 December , 2014 Tack för information och inte minst bilden var intressant. En fråga till bara, hur lånt ut från skrovet sträcker sig trimplanet? /BAT-Man Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 11 December , 2014 Tack för information och inte minst bilden var intressant. En fråga till bara, hur lånt ut från skrovet sträcker sig trimplanet? /BAT-Man ca 50 mm sett från spetsen på skrovet I vattenlinjen längst akterut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser