Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
CaptainKongo

Watermaker - någon som kan rekommendera en?

Rekommendera Poster

Funderar på att införskaffa en watermaker. Finns det någon här som har erfarenhet av någon och kan rekommendera den?

Gärna strömsnål (men ej handdriven!)

Gärna kompakt så att den får plats i motorutrymmet. Kan/bör man placera den i motorutrymmet? Tanken är att ha igång motorn när watermakern jobbar.

Någorlunda enkel att installera (så att jag klarar det själv :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte användarerfarenhet av av apparater i lämplig storlek, men jobbar lite med watermakers. Marknaden är väldigt fragmentariserad med ett stort antal tillverkare, den ena mindre och mer garagebetonad än den andre. Volymerna är generellt små och priserna höga.

Jag gissar att du, med tanke på båt (300L-tank?) och önskemål om låg strömförbrukning (förutsätter att du vill kunna köra på 12 volt) samt kompakt format, och inte vill betala 6-siffriga belopp hamnar på anläggningar som ger från 5-6 L/h upp till max 50 L/h. I detta segment finns tre tillverkare som är lite större och därmed har hyfsat global distribution även av reservdelar (viktigt...). Schenker från Italien, Katadyn från Schweiz (f.d. Pur) och Spectra från USA.

Strömförbrukning ligger på ca 4-15 ampere (vid 12v) på anläggningar i denna storlek.

Jag tror inte någon tillverkare rekommenderar montering i motorrum. Någon säger max 40c, en annan säger sval placering. Kolla hur varmt det blir i motorrummet innan du ens överväger placering där. En annan placeringsfråga är höjd över vattenlinjen. Hamnar den för högt kan extra matarpumpar behövas. Finns även andra saker att beakta.

En sak du måste ta ställning är var du skall använda watermakern. Enbart på öppet salt hav eller även i skärgårdsmiljö och/eller bräckt vatten. I det senare fallen behövs fler förfilter och därför (oftast) extra matarpump.

Jag är själv förtjust i modulära anläggningar där motor och pump sitter i en enhet och membranröret är separerat. Det gör monteringsmöjligheterna större i små och trånga utrymmen. Det finns apparater helt utan övervakning och andra med massor med elektronik med övervakning, saltmätning, tryckbevakning etc. Välj mellan enkelhet eller paneler med elektronik, lampor och diverse mätare som förr eller senare börjar krångla...

Möjlighet till backspolning är bra, då kan man klara sig lite längre utan att behöva konservera membranet mellan användningstillfällen.

Ett tips är att inte skaffa för stor anläggning. En watermaker mår absolut bäst av att användas regelbundet, helst var/varannan dag om man tex är ute och långseglar. Fyller du tanken på ett par timmar kan det gå långt mellan användningstillfällena.

Finns säkert massor med annat att säga...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min egen erfarenhet är små men jag känner några som har och som försökt utreda det här lite.

Spectra är bra och snålast med energin men dyrast. Katadyn är nog störst idag på marknaden och brukar anses fungera väl.
De som har watermaker är nöjda och vill inte vara utan. De som har bekymmer är de som inte sköter dem med filterbyten mm. Eller kör dem där havsvattnet inte är rent.
En Katadyn som ger 27lit/timma behöver ca 8W/liter. Spectra behöver ca hälften.
För att upprätthålla någorlunda anständig hygien brukar man säga att det behövs 20lit/person/dag. Det innebär att för att det går att producera vatten till en person med en 40W solpanel.
Att köra motorn för att få ström till watermakern är inte så bra. Dels mår ingen diesel bra av att gå längre tider på tomgång, dels får ju oftast inte motorn köras när det lutar. Bättre är någon form av bensin/dieseldrivet elverk i kombination med så mycket solpaneler som möjligt.
Mänga watermakers är placerade i motorrummet vilket egentligen inte är så bra, sval miljö ger bättre kapacitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Katadyn som ger 27lit/timma behöver ca 8W/liter. Spectra behöver ca hälften.

...å tredje sidan har den modellen från Katadyn (PS-160) utgått ur sortimentet sedan några år. Man kan säga att Katadyns nisch är de minsta anläggningarna. Spectra och Schenker tar vid där Katadyn slutar (en konsekvens av hur liten världsmarknaden är). Så det blir andra parametrar som styr valet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså har 160 utgått. Hade själv en sådan på senaste båten. Jag var nöjd hur den fungerade. Inga problem. Dock drar den mer än Schenker och Spectra som ovan nämnt. En väldigt simpel maskin som inte har allt för många delar som kan krångla. 25l/h med Katadyn var i underkant.

Hade jag fått välja idag hade jag nog försökt mig på en Schenker med anledning av att den är strömsnål respektive inte extremt dyr. De flesta verkar nöjda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vattentanken är på 300 liter och vill köra på 12 V.

Tanken är att endast använda den i salt öppet hav.

Tack för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Katadyn PS-160 har utgått som sagt. PS-80 tillverkas fortfarande och har samma robusta, enkla, kompakta, modulära uppbyggnad som PS-160 men ungefär halva kapaciteten (ca 13L/h) och givetvis ett lägre pris.

Watermakerbranschen är som jag skrev tidigare fragmentariserad. Finns på tok för många aktörer för en relativt liten marknad. Inte bärkraftigt på sikt om man vill se investeringar i produktutveckling etc. Konsolidering är på gång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Spectra ombord på våran båt, vi har över 2000 timmar på maskinen och vi är mycket nöjda!

Vi har en Ventura 150 med "data - enhet", jag har för mig vi betalade 8000 USD för maskinen. Deras support och garanti är sjukt bra och jag kan verkligen rekommendera denna maskin!

//Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...