Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Figo

Bättringsmåla VP SX drev

Rekommendera Poster

Hej!

Ska under vintern bättra på mit SX drev där färgen släppt och/eller bubblat sig. Målade inför denna säsong med VP egen primer och därefter VP SX drevfärg men blev inte alls nöjd med hur det höll sig efter en säsong i sötvatten.

Tanken är att lägga på en 2K expoxigprimer och sedan VP SX drevfärgen. Då ytfinnishen i övrigt inte är 100% på drevet kan jag lika gärna lägga på primern med pensel. Har inte tillgång till spruta så pensel eller sprayburk är alternativen. Vissa delar än nu aluminiumrena och vissa delar nerslipade/nermattade med papper.

Nu till epoxigrimern. Nån som har erfarenhet av biltemas sådan på drev?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-30623/

Finns ju även 2k epoxiprimer på sprayburk som denna. Någon som provat den på drev?

http://www.hagmans.se/se/Produkter/Sprayfaerg/Spraymax/02680032

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bli oönskade konsekvenser om jag lägger på 2K epoxyprimer där jag inte slipat helt metallrent, dvs det ligger kvar rester av 1k färg/primer?

Bättre o fråga massor nu innan man gör något man får ångra

Redigerad av Figo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har samma behov och väntar på att någon som sitter på alla svar ska delge dom i denna tråd. :-) Mina drev ligger på ett varv för service så jag kommer inte sätta igång förrän i april eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr några år sedan så behandlade jag mitt dåvarande drev med Internationals Veridan. Det var en fler stegs behandling och resultatet blev riktigt bra. Ytan kändes som den var behandlad med silikon eller något åt det hållet. Det var väldigt lätt att göra rent då nästan ingenting fastnade på ytan, en fuktig svamp och torka av med så släppte det lilla slem som fastnat.

Det var ganska dyrt men det var en behandling som fungerade bra flera år och slog man ut kostnaden så blev det billigare än att måla drevet varje år. Jag har inte sett om det finns kvar att köpa, jag i och för sig inte tittat heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...