KillerBoo 58 Postad 6 December , 2014 Tänkte ge motor o -utrymme en liten facelift. Ytorna ser inte jätteskitiga ut men efter dryga 40 års tjänst är det ju heller inte nåt man gärna mekar iförd bästa kostymen... Jag har INTE för avsikt att lyfta ur motorn även om det givetvis skulle vara både lättare och ge ett bättre resultat på vissa ställen (bl.a under motorn) men plockar givetvis bort kringutrustning i möjligaste mån. Frågan är nu: Vad använder jag för att tvätta tillräckligt rent för att få motorfärg och topcoat att fästa? Avfettning följt av såpa o därefter schampoo? Mirakelmedel? Fetglömma alls utan motorlyft o högtryck? Många (alla?) nya motorer verkar vara målade efter montering... alltså även slangar, klammor, impellerlock o dyl. Tankar kring detta? Ingen risk att färgen reagerar mot gummi eller att man "målar fast" saker o ting? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 6 December , 2014 Jag hade först rivit isoleringen, sedan kört avfettning, sedan diskmedel och vatten. Efter det, våtdammsugare och låtit lufttorka. 5-56 på alla kontakter och rörliga delar såsom gaswire mm. Sist, ny isolering (alltså, motorrumsisolering med folie...). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 December , 2014 Jag hade gjort som Peter_K förutom den delen med diskmedlet. Diskmedel lämnar efter sig en fet yta som är svår att mål på. Efter stortvätten med avfettning hade jag tagit målartvätt för att få en bra yta att måla på. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 6 December , 2014 Jo, så är det. Men jag hade ju inte målat... :-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 December , 2014 Tack för synpunkter. Som Peter säger, visst ska ny isolering sättas, men det är ju bara på skotten samt undersidan av motorlucka. "Kölsvinet" el vad man ska kalla botten ska dock målas tillsammans med de sidoskott där isolering inte ska sättas (alltså där relän, kopplingsboxar och annat jox sitter) så där blir det alltså avfettning följt av målartvätt. Då kan jag ju anv målartvätt även där isoleringen sedan ska limmas. Men själva motorn då? Målartvätt även där? Tål slangar o dyl sånt eller ska jag använda nåt annat att tvätta bort avfettningen med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 December , 2014 Jo, så är det. Men jag hade ju inte målat... :-) Nu ser jag att du inte hade det /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 December , 2014 Att blanda såpvatten/diskmedel/ rengöringsmedel med vatten i en blomspruta spruta på och sedan skrubba och eller torka efter åt brukar vara bra. Att göra så ger bättre effekt än att bara torkar eller skrubba med "skurvatten" eller smeta på outspätt rengöringsmedel eftersom "dimman" tränger in bättre i smutsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alexcyber 2 Postad 9 Januari , 2015 Bästa medlet till allt! http://fintochrent.com/abnet-reng%C3%B6ringsmedel/abnet-rengoringsmedel-1-liter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 9 Januari , 2015 Måste nog säga att min erfarenhet av Abnet inte är bra. Medlet är dyrt, men vanlig såpa eller vim är ta mig tusan så mycket bättre till ett lägre pris.. Det var dåligt både på att lösa fett, olja och påväxt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser