Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Nicked

Septitömning

Rekommendera Poster

Ligger i en kommunal hamn i Göteborg, Finns ännu så länge ingen station för toatömning i denna hamn, är ca 900 båtar i hamnen, finns ingen i hamnen bredvid heller, där ligger över 1000 båtar, ytterligare en hamn bort finns 1 station och ett par hundra båtplatser. alla dessa 3 hamnar är kommunala, tänk er köerna en söndaeftermiddag. Skall bli intressant att se hur detta fungerar till sommaren, behåller systemet med utpumpning i havet, men kommer att bygga om så även sugtömmning blir möjligt, kanske inte denna vinter men till nästa.

Har hemmahamn på Orust och upplever samma sak. Visst jag kan bygga om båten för toasugning men vart f-n ska jag få den tömd? Vår hemmahamn har inget intresse i att bygga en sugstation, det finns helt enkelt inga pengar till detta och knappast något intresse från medlemmarna att skjuta till pengar heller. Så vad ska jag göra, tömma tanken 20 sjömil bort på söndag eftermiddag? Knappast!

Mycket skitsnack från er i den del av Sverige där solen går upp sist. ;)

Fakta är att det i dagsläget finns flera sugtömningar i göteborgsområdet än i stockholmsområdet.

På Orust och i direkt anslutning till Orust finns 15 st. sugtömningsanläggningar. Om man upplever det som ett så stort problem att det inte är någon idé att skaffa sugtömningsmöjlighet till sin båt så kommer man nog aldrig att skaffa det.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, spelar det egentligen nån roll om det finns 15 sugtömningsstationer eller 150? Om den närmsta är 20 M bort blir ju inte tanken mindre full för det liksom...?

Själv kör jag portapotti i båten. Större problem att få plats med en vattentoa i båten än att hitta nånstans att tömma :)

I stugan- som ligger på en liten holme utan VA- har vi i dagsläget en mobil septitank i form av en 1 m3 stor plasttank. 2-3 ggr/säsong in bogseras den in till hamnen (300m) för sugtömning i stationen. (som jag fö aldrig nånsin sett någon annan använda). Lite meckigt att baxa i vattnet o koppla ihop bogseringslina osv, utan att spilla, så nu har en plasteka införskaffats och ska i vinter modifieras till "septi-eka" Blir "skitkul" att starta snurran och åka iland för tömning.... Får väl döpa schabraket till M/S BajaMaja eller nåt sånt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej om det är 20 M så är det aldeles för långt, men...

...fem sugtömningar ligger på själva Orust ganska väl spridda och eftersom en tur runt hela ön är 50 M så vet jag inte hur det ska gå till att få ihop en sträcka på 20 M för att tömma, se karta.

https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zuojJsQ3bC-8.kRgyUuBTtHGE

Troligen har man varit en tur ute i skärgården och då går det inte att komma i närheten av Orust utan att passera minst ett par anläggningar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej om det är 20 M så är det aldeles för långt, men...

...fem sugtömningar ligger på själva Orust ganska väl spridda och eftersom en tur runt hela ön är 50 M så vet jag inte hur det ska gå till att få ihop en sträcka på 20 M för att tömma, se karta.

https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zuojJsQ3bC-8.kRgyUuBTtHGE

Troligen har man varit en tur ute i skärgården och då går det inte att komma i närheten av Orust utan att passera minst ett par anläggningar.

Mackey

Pratar ni skit så härpå själva julafton. :P

Går man in till själva Henån så får jag det till 54 distansminuter - Jag skulle nog kunna gena lite och korta sträckan en aning, men bara en aning.

Längsta sträckan mellan Henån och Svanesund är 17,6 distansminuter. Ligger man nån stans mitt emellan blir det ju ca 20 distansminuter fram och tillbaka.

Det som är anmärkningsvärt är att det inte finns nån tömningstation vare sig för Ljungskile eller Uddevalla, som bägge har många fritidsbåtar. 

Annars var det ju gott om tömmningsstationer på Orust. 6 st på själva ön (du måst ha missat en) sen finns det ju även på Björnholmens marina (på Tjörn) och på Gullholmen. Bägge passerar man ju ganska nära.

Hade det funnits systembolag på de ställena och vederbörande hade varit i behov av sprithaltiga drycker hade den minimala omvägen inte räknats över huvud taget. :unsure:

Dessutom finns det tömningsstation på Kärringön och Grundsund. En liten omväg om man skall tömma skit (men knappast om man skulle behöva sprit  ;) )

Vi har ju en tömningstation på Guleskär i Kungshamn. Nästan alla båtar som går längs Bohuskusten passera på några meters avstånd - förutom de som går ute på havet. På de år som den varit i drift har den nästan inte använts alls - om nu räkneverket fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara en gissning att dom naturhamnar med toalett kommer att vara konstant överfulla av folks portapottiklet

Toaletterna alltså!

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det kommer se annorlunda ut mot hur det ser ut idag. De med porta-potti kommer väl inte att förändra sitt tömningsbeteende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvisso det har du helt rätt i, men kanske fler skaffar "potta" med tanke på hur omständigt och svårt med långa köer till tömmningssyationer som det verkar bli...

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske. Eller kanske inte. Har svårt att tro att många sliter ut en fungerande toainstallation. Snarare firtsätter man tömma skit i havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det tror jag med och kommer förmodligen själv att fortsätta med, men som det gås på här på forumet så verkar dom flesta inte vilja erkänna det, lite kul faktiskt.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...