Mackey 4 502 Postad 15 December , 2014 (redigerade) Rätta mig om jag har fel, men LOVA kan man inte söka för att installera anläggning till klubben; då ska den betjäna alla som vill komma för att tömma, även icke medlemmar. Däremot måste klubben administrera tömningar, reparera och bekosta driften av anläggningen.Så har jag också uppfattat det. M.a.o. skjuter man över ansvaret och löpande kostnader på båtklubbarna även om man initialt hjälper till med ett bidrag. Alla behöver ju inte känna till reglerna i detalj, men en styrelse i en båtklubb bör ta reda på vad som gäller. Kommuner och ideella föreningar kan söka LOVA-bidrag. Vem man sedan måste betjäna får man väl ta reda på, det kan ju inte vara det svåraste i styrelsearbetet. Sedan ansvarar och bekostar båtägarna driften på samma sätt som alla andra som "pinkar och skiter", ex.vis en fritidshusägare. Inet konstigt med det tycker jag. Många villaägare och fritidshusägare skulle bli glaga om de fick bidrag till avloppsinstallationer. Mackey Redigerad 15 December , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 15 December , 2014 (redigerade) Exakt vad jag menar, det är enklare att lägga ansvaret på båtklubbar än att ta det själv. Båtklubbar mfl har ett ansvar! "1 § Mottagningsanordningar för avfall skall finnas i fritidsbåtshamnar för att tillgodose behovet av avfallslämning från de fritidsbåtar som normalt anlöper hamnen." "Fritidsbåtshamn – en plats eller geografiskt område som inrättats för att ge service till fritidsbåtar, dock inte små bryggor och enkla förtöjningsplatser." "Avfall – avfall som uppstår under användandet av fritidsbåt såsom hushållsavfall, toalettavfall, olja och annat farligt avfall." Detta står i SJÖFS 2001:13 Som beslutades 26 juni 2001. Där finns även ett förbud mot att ta ut en särskild avgift. Då har ju nästan varenda båtklubb brutit mot lagen sedan 2001. Hur menar du då? Finns inte någon avfallshantering på din klubb? Jag kan inte riktigt förstå varför allt och alla i samhället ska ta anvar för och bekosta hanteringen av sitt avfall utom just båtägare. Mackey Redigerad 15 December , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 December , 2014 (redigerade) Exakt vad jag menar, det är enklare att lägga ansvaret på båtklubbar än att ta det själv. Båtklubbar mfl har ett ansvar! "1 § Mottagningsanordningar för avfall skall finnas i fritidsbåtshamnar för att tillgodose behovet av avfallslämning från de fritidsbåtar som normalt anlöper hamnen." "Fritidsbåtshamn – en plats eller geografiskt område som inrättats för att ge service till fritidsbåtar, dock inte små bryggor och enkla förtöjningsplatser." "Avfall – avfall som uppstår under användandet av fritidsbåt såsom hushållsavfall, toalettavfall, olja och annat farligt avfall." Detta står i SJÖFS 2001:13 Som beslutades 26 juni 2001. Där finns även ett förbud mot att ta ut en särskild avgift. Då har ju nästan varenda båtklubb brutit mot lagen sedan 2001. Hur menar du då?Finns inte någon avfallshantering på din klubb? Jag kan inte riktigt förstå varför allt och alla i samhället ska ta anvar för och bekosta hanteringen av sitt avfall utom just båtägare. Mackey Inte för toalettavfall än, i vår kommer det att finnas. För övrigt avfall finns naturligtvis. Det jag menar är att det inte är många båtklubbar som har haft möjlighet att ta hand om toalettavfall sedan 2001. Jag har till nu varit övertygad om att tömningsstationerna ska vara öppna för alla, inte bara klubbmedlemmar. Efter att ha studerat denna brochyr från transportstyrelsen är jag inte lika säker. Man gör där skillnad på fritidsbåtshamnar och klubbhamnar. Det står också att det ska finnas möjlighet att ta hand om avfallet från de båtar som normalt anlöper hamnen. I en klubbhamn är ju det endast medlemmars båtar, vilket skulle innebära att man kan ha en tömningsstation endast för medlemmar. Redigerad 16 December , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 December , 2014 Inte för toalettavfall än, i vår kommer det att finnas. För övrigt avfall finns naturligtvis. Det jag menar är att det inte är många båtklubbar som har haft möjlighet att ta hand om toalettavfall sedan 2001. Nu är det ju så att tömningsstationerna ska vara öppna för alla, inte bara klubbmedlemmar. Skulle du tycka det var OK om du var tvungen att bygga ett dass till sommarstugan som var öppen för allmänheten och du dessutom ansvarar och betalar för tömning och underhåll, även om du fick ett bidrag vid uppförandet? Nej, tömningsstationerna ska bara vara öppna för alla om man får LOVA bidrag. Har man en "öppen anläggning" så kan man inte ta betalt för själva tömningen men man kan ta ut en hamnavgift. Om man är ute och åker båt och tanken börjar bli full så är det nog rimligt att kunna få tömma hos en klubb man passerar? Nästa gång är förhållandet omvänt! Även om inte klubben får LOVA-bidrag så får klubbar, precis som alla idrottsföreningar, ganska feta bidrag av samhället. En del klubbar har investerat i toatömning redan för flera år sedan och det verkar vara uppskattat av medlemmarna. Men det är skrämmande att vissa klubbar helt skiter i att vidta de åtgärder som finns beslutade för länge sedan. Den yngre generationen är mycket mer positiv till åtgärder som skonar miljön och de har oftast inga problem med att det ibland förorsakar dem ett visst besvär. Kanske inte så underligt att deras intresse för båtklubbar är så lågt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 December , 2014 Inte för toalettavfall än, i vår kommer det att finnas. För övrigt avfall finns naturligtvis. Det jag menar är att det inte är många båtklubbar som har haft möjlighet att ta hand om toalettavfall sedan 2001. Nu är det ju så att tömningsstationerna ska vara öppna för alla, inte bara klubbmedlemmar. Skulle du tycka det var OK om du var tvungen att bygga ett dass till sommarstugan som var öppen för allmänheten och du dessutom ansvarar och betalar för tömning och underhåll, även om du fick ett bidrag vid uppförandet? Nej, tömningsstationerna ska bara vara öppna för alla om man får LOVA bidrag. Har man en "öppen anläggning" så kan man inte ta betalt för själva tömningen men man kan ta ut en hamnavgift. Om man är ute och åker båt och tanken börjar bli full så är det nog rimligt att kunna få tömma hos en klubb man passerar? Nästa gång är förhållandet omvänt! Även om inte klubben får LOVA-bidrag så får klubbar, precis som alla idrottsföreningar, ganska feta bidrag av samhället. En del klubbar har investerat i toatömning redan för flera år sedan och det verkar vara uppskattat av medlemmarna. Men det är skrämmande att vissa klubbar helt skiter i att vidta de åtgärder som finns beslutade för länge sedan. Den yngre generationen är mycket mer positiv till åtgärder som skonar miljön och de har oftast inga problem med att det ibland förorsakar dem ett visst besvär. Kanske inte så underligt att deras intresse för båtklubbar är så lågt. Exakt vilka FETA bidrag får båtklubbar av samhället? Intresserad, för då ska vår klubb genast ansöka om dom. Må vara att den yngre generationen som är uppvuxen med sopsortering har anammat det, vilket är bra. Men det är inte många unga som tar sig besväret att köpa en begagnad båt och rusta upp, det är för jobbigt, tyvärr. Det ska vara "nyckelfärdigt" och har de inte råd med det avstår de hellre. Om de nu är så engagerade som du vill påstå, så är det väl ett gyllene tillfälle att ingå i styrelsen i en båtklubb (som ofta behöver "nytt ungt blod") och verkligen ha möjlighet att påverka. Men det är ju ideellt arbete och därför inte intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 December , 2014 Exakt hur bidragen ser ut är olika från kommun till kommun men det brukar finnas Grundbidrag Anläggningsbidrag Aktivitetsstöd Utbildningsbidrag Det finns möjligheter bidragsanställd personal. Genom SISU kan man hjälp att tex anordna studiecirklar mm (Hur många klubbar ordnar navigationskurser? Det är ekonomiskt fördelaktigt för klubb, medlemmar och ledarna) Idrottsledararvoden är ett billigt sätt att avlöna ledare. Inte sällan har klubbar fått bidrag för att bygga/köpa eller reparera anläggningen. Lägg därtill alla fonder mm där man kan söka bidrag för speciella ändamål. I andra länder finns inte dessa möjligheter och därför är deras medlemsavgifter många gånger högre. De yngre skaffar båt för att vara på sjön, inte för att måla klubbstugor eller festa på någon klubbholme. Å andra sidan tycker de det är ok att betala för service. Ansträngningarna att få in yngre i styrelserna är ofta inte så stora, risken är att de kommer med en massa ny idéer som att anlägga toatömningsstationer mm. De yngre som ändå hamar i styrelserna brukar tröttna ganska fort, förändringar är sällan välkomna och det åtgår mycket tid som egentligen inte ger något. Att få yngre att arbeta ideellt är inte så svårt men de vill se resultat. Att hitta volontärer som åker ut i världen och hjälper tex fattiga går bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 December , 2014 Det ekonomiska är en realitet i båtklubbar. I vår klubb beslöts att inte anlägga toatömning. Dels är det i stort sett bara vinteruppläggning där, fåtal sommarplatser(båtfolk vill ligga längre ut) Dels kom styrelsen fram till att kostnaden låg på ca 100 papp... Per år... Lågt räknat. Då vart intresset lågt på årsmötet ( jo... Det var inkl lova-bidraget men då måste någon ansvara under sommaren... Klubben hade ingen sådan person ) Och exkl bidrag finansierat på 10 år gick årsavgiften upp med 50% och då sa alla att det inte var aktuellt. Money talks... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 16 December , 2014 (redigerade) Exakt hur bidragen ser ut är olika från kommun till kommun men det brukar finnas Grundbidrag Anläggningsbidrag Aktivitetsstöd Utbildningsbidrag Det finns möjligheter bidragsanställd personal. Genom SISU kan man hjälp att tex anordna studiecirklar mm (Hur många klubbar ordnar navigationskurser? Det är ekonomiskt fördelaktigt för klubb, medlemmar och ledarna) Idrottsledararvoden är ett billigt sätt att avlöna ledare. Inte sällan har klubbar fått bidrag för att bygga/köpa eller reparera anläggningen. Lägg därtill alla fonder mm där man kan söka bidrag för speciella ändamål. I andra länder finns inte dessa möjligheter och därför är deras medlemsavgifter många gånger högre. Vilka av dessa bidrag räknar du som FETA? Sanningen med båtklubbsverksamhet är att det bygger på mycket ideellt arbete och att det ofta är ett fåtal eldsjälar som håller verksamheten flytande. De yngre skaffar båt för att vara på sjön, inte för att måla klubbstugor eller festa på någon klubbholme. Å andra sidan tycker de det är ok att betala för service. Då hör dom inte hemma i en båtklubb utan på en fullservicemarina. Angående festa, så brukar väl "klubbholmen" Sandön var populär. Ansträngningarna att få in yngre i styrelserna är ofta inte så stora, risken är att de kommer med en massa ny idéer som att anlägga toatömningsstationer mm. Vet inte vad du har för erfarenhet, men fråga gärna någon som sitter i valberedningen på någon båtklubb hur "lätt" det är att hitta kandidater till styrelsen, speciellt yngre. De yngre som ändå hamar i styrelserna brukar tröttna ganska fort, förändringar är sällan välkomna och det åtgår mycket tid som egentligen inte ger något. Att sitta i en styrelse innebär att arbeta långsiktigt. Det tar helt riktigt mycket tid, om det ger något beror ju på styrelsen Den styrelse, som du beskriver, bara sitter och snackar skit, borde inte vara så svårt att göra sig av med om medlemmarna vill engagera sig. Att få yngre att arbeta ideellt är inte så svårt men de vill se resultat. Att hitta volontärer som åker ut i världen och hjälper tex fattiga går bra. Äventyr har alltid lockat ungdomar, men att måla om klubbstugan är, som du själv skrivit, inte lika lockande. Redigerad 16 December , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 December , 2014 Tittar man i årsredovisningen hos många båtklubbar så brukar andelen bidrag vara ganska stor. Inte sällan finns det mark mm som klubben mer eller mindre fått med ett rejält dagsvärde. -- Jag har i alla tider hållit på med föreningar. Men jag håller mig borta från båtklubbar, de verkar leva i en annan tid. -- Fester i idrottsklubbar var förr en viktig del av verksamheten men har idag försvunnit i de flesta klubbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 16 December , 2014 Egentligen är det väl inte ett styrelseuppdrag att "måla om klubbstugan"? Ska inte styrelsen leda verksamheten genom att ex.vis lyssna med medlemarna hur de vill ha det, måla själva, betala för att låta någon annan måla eller i värsta fall låta riva stugan om majoriteten föredrar det. På samma vis gäller det för styrelsen att utveckla verksamheten så att även nya yngre medlemaran få den service de önskar för att vara med i, och jobba för, klubben innan klubben tynar bort. Ungdomlig entusiasm och nytänkande är säkert jobbigt för många. Minns inte om det var här på MG någon berättade om den nye unga hamnkaptenen som bytte plats på alla båtar till stort förtret för många. Samtidigt fick han in många nya betalande medlemar eftersom det fick plats många flera båta r på bryggorna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 17 December , 2014 Ligger i en kommunal hamn i Göteborg, Finns ännu så länge ingen station för toatömning i denna hamn, är ca 900 båtar i hamnen, finns ingen i hamnen bredvid heller, där ligger över 1000 båtar, ytterligare en hamn bort finns 1 station och ett par hundra båtplatser. alla dessa 3 hamnar är kommunala, tänk er köerna en söndaeftermiddag. Skall bli intressant att se hur detta fungerar till sommaren, behåller systemet med utpumpning i havet, men kommer att bygga om så även sugtömmning blir möjligt, kanske inte denna vinter men till nästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 17 December , 2014 (redigerade) Tittar man i årsredovisningen hos många båtklubbar så brukar andelen bidrag vara ganska stor. Inte sällan finns det mark mm som klubben mer eller mindre fått med ett rejält dagsvärde. -- Jag har i alla tider hållit på med föreningar. Men jag håller mig borta från båtklubbar, de verkar leva i en annan tid. -- Fester i idrottsklubbar var förr en viktig del av verksamheten men har idag försvunnit i de flesta klubbar. Om du nu hållit dig borta från båtklubbar, hur kan du då veta så mycket om dom och ha sån insyn i deras ekonomi? Vår båtklubb arrenderar mark för vinteruppställning, hälften av bryggorna samt område för egna bryggor av Stockholms stad. Några bidrag eller gratis mark har det aldrig varit tal om, tvärtom så lever många klubbar under hot om att deras arrenderade mark ska användas till bostäder eller andra ändamål. Vi betalar för vatten, sophämtning, el etc. Skulle gärna vilja veta vart du fått din information från. Vad har avsaknad av fester på idrottklubbar med saken att göra? Redigerad 17 December , 2014 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 230 Postad 17 December , 2014 Vår klubb liknar Riro's uppfattning; inga bidrag, arrendering av mark helt orabatterat etc. Vi har egen brunn för vatten samt tank för avlopp från klubbstugan. Bryggorna har vi bekostat själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 17 December , 2014 Egentligen är det väl inte ett styrelseuppdrag att "måla om klubbstugan"? Ska inte styrelsen leda verksamheten genom att ex.vis lyssna med medlemarna hur de vill ha det, måla själva, betala för att låta någon annan måla eller i värsta fall låta riva stugan om majoriteten föredrar det. På samma vis gäller det för styrelsen att utveckla verksamheten så att även nya yngre medlemaran få den service de önskar för att vara med i, och jobba för, klubben innan klubben tynar bort. Ungdomlig entusiasm och nytänkande är säkert jobbigt för många. Minns inte om det var här på MG någon berättade om den nye unga hamnkaptenen som bytte plats på alla båtar till stort förtret för många. Samtidigt fick han in många nya betalande medlemar eftersom det fick plats många flera båta r på bryggorna. Mackey Styrelsen ska mycket riktigt leda verksamheten och företräda medlemmarnas intressen. Sen kan man ju inte rösta om allt på årsmötet, då skulle det ta flera dagar, utan beslut som att måla om klubbstugan tas direkt av styrelsen som naturligtvis ska hålla kostnaderna inom den vid årsmötet godkända budgeten. Entusiasm finns både hos gammal och ung. Det som skiljer är att ungdommar oftast inte ser problemen medan äldre tenderar till att se för många problem. Någonstans mittemellan är nog optimalt, något som vid jämn fördelning i åldrarna kan uppnås. Då det finns en "gas" och en "broms" blir farten lagom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2014 Om du nu hållit dig borta från båtklubbar, hur kan du då veta så mycket om dom och ha sån insyn i deras ekonomi? Vår båtklubb arrenderar mark för vinteruppställning, hälften av bryggorna samt område för egna bryggor av Stockholms stad. Några bidrag eller gratis mark har det aldrig varit tal om, tvärtom så lever många klubbar under hot om att deras arrenderade mark ska användas till bostäder eller andra ändamål. Vi betalar för vatten, sophämtning, el etc. Skulle gärna vilja veta vart du fått din information från. Vad har avsaknad av fester på idrottklubbar med saken att göra? Jag håller mig borta från erbjudanden om styrelseplatser i båtklubbarna. Men jag har varit runt en del och pratat föreningsteknik ihop med bla SISU. Så jag har läst många protokoll och årsredovisningar. I stort sett alla kommuner har olika bidrag för de ideella föreningarna men en del har inte koll på detta. SISU försöker komma ut och hjälpa föreningar men alla har inte intresset. Av erfarenhet vet jag att det finns emellanåt en stor brist på kunskap i idrottsföreningarna. Många föreningar betalar ett arrende som är långt ifrån marknadsmässigt, det är i sig ett bidrag. Skulle en privat aktör driva en marina på samma ställe skulle arrendet bli helt annorlunda. I många klubbar hör man de säga att de minsann aldrig får några bidrag. Men tittar man lite noggrannare så ser man oftast att det inte stämmer. Ta hjälp av SISU och/eller distrikten, utfallet brukar alltid bli ganska positivt för klubben. Något som brukar vara ganska effektivt är när man försker ta reda på vad medlemmarna tycker är viktigt vilket förvånansvärt ofta inte stämmer med styrelsen uppfattning. Man gör tex så här att man har ett medlemsmöte där varje deltagare får skriva ner de tre sakerna de anser viktigast. Sen sammanställer man detta. Inte helt ovanligt är att festkommittén läggs ner efter detta. Sen finns det båtklubbar som drivs som ekonomiska föreningar men det är något helt annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 230 Postad 17 December , 2014 Det där med lägre markhyror kan du nog stryka. Idag betalar marinor och klubbar samma hyra eftersom det annars sätter kommunerna konkurrens ur spel mellan ideella och privata aktörer. För 10-15 år sedan var det så, men inte längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 17 December , 2014 Om du nu hållit dig borta från båtklubbar, hur kan du då veta så mycket om dom och ha sån insyn i deras ekonomi? Vår båtklubb arrenderar mark för vinteruppställning, hälften av bryggorna samt område för egna bryggor av Stockholms stad. Några bidrag eller gratis mark har det aldrig varit tal om, tvärtom så lever många klubbar under hot om att deras arrenderade mark ska användas till bostäder eller andra ändamål. Vi betalar för vatten, sophämtning, el etc. Skulle gärna vilja veta vart du fått din information från. Vad har avsaknad av fester på idrottklubbar med saken att göra? Jag håller mig borta från erbjudanden om styrelseplatser i båtklubbarna. Men jag har varit runt en del och pratat föreningsteknik ihop med bla SISU. Så jag har läst många protokoll och årsredovisningar. I stort sett alla kommuner har olika bidrag för de ideella föreningarna men en del har inte koll på detta. SISU försöker komma ut och hjälpa föreningar men alla har inte intresset. Av erfarenhet vet jag att det finns emellanåt en stor brist på kunskap i idrottsföreningarna. Många föreningar betalar ett arrende som är långt ifrån marknadsmässigt, det är i sig ett bidrag. Skulle en privat aktör driva en marina på samma ställe skulle arrendet bli helt annorlunda. I många klubbar hör man de säga att de minsann aldrig får några bidrag. Men tittar man lite noggrannare så ser man oftast att det inte stämmer. Ta hjälp av SISU och/eller distrikten, utfallet brukar alltid bli ganska positivt för klubben. Något som brukar vara ganska effektivt är när man försker ta reda på vad medlemmarna tycker är viktigt vilket förvånansvärt ofta inte stämmer med styrelsen uppfattning. Man gör tex så här att man har ett medlemsmöte där varje deltagare får skriva ner de tre sakerna de anser viktigast. Sen sammanställer man detta. Inte helt ovanligt är att festkommittén läggs ner efter detta. Sen finns det båtklubbar som drivs som ekonomiska föreningar men det är något helt annat. Tycker att du blandar båtklubbar och idrottföreningar när du skriver. Båda är ofta ideella föreningar så långt är de lika. Ser man till subventioner och bidrag tror jag att det idrottsföreningarna får vida överstiger båtklubbarnas. Idrott föknippas med hälsa och har ett helt annat fokus än fritidsbåtsliv. Tycker heller inte att man ska behöva ha ett möte med alla medlemmar, (nu är det väl i bästa fall 1/3 som kommer vilket både kan tydas som oangemang eller förtroende för styrelsen), för att ta reda på vad de tycker. Är man intresserad så lägger man förslag till styrelsen och medverkar på årsmöten. Orkar man inte det engegemanget, så kan det inte vara så viktigt. Det är inte bara styrelsen som har krav på sig för att en ideell förening ska fungera, utan även medlemmarna. Sen tycker jag inte att den enda gång styrelsen ska ha kontakt med medlemmarna ska vara på årsmöte etc. Styrelsen ska var synlig och ha kontakt med medlemmar kontinuerligt genom informationsmail, hemsida, direktkontakt på klubben etc. I vår förening vet de flesta vilka som sitter i styrelsen och kommer ofta med synpunkter och idéer direkt till styrelsemedlemmarna när de träffas på klubben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2014 Många av båtklubbarna är anslutna till Riksidrottsförbundet genom Seglarförbundet. Båtunionen däremot tillhör Svenskt Friluftsliv. Om/när Båtunionen och Seglarförbundet går samman kommer båda hamna inom Riksidrottsförbundet. Svenskt Friluftsliv får idag statliga bidrag precis som Riksidrottsförbundet. Kommunerna brukar ha samma förhållningssätt till klubbar som är anslutna till Riksidrottsförbundet eller Svensk Friluftsliv. Huruvida medlemmarna ska bestämma en klubbs inrikting kan vi överlåta till klubbarna men det brukar finnas stor skillnad på detta beroende på medlemmens ålder. Nu är vi långt ifrån toatömningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 230 Postad 17 December , 2014 SBU och SSF har röstat mot en sammanslagning för något år sedan då man inte anser sammanslagningen riktig, eftersom man har olika inriktning och fokus. Medlemsavgiften för klubbar anslutna till SSF räknas på alla båtar, inte bara segelbåtar. Någon återföring av pengar till klubben har jag inte sett i redovisningen. Hoppar tillbaka till ämnet toatömning, och kan inte se någon anledning till att personer inte anslutna till en klubb kan komma att beredas möjlighet för toatömning i båtklubbar kostnadsfritt, lika lite som jag öppnar dörren till mitt eget skithus hemmavid till alla okända människor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 17 December , 2014 SBU och SSF har röstat mot en sammanslagning för något år sedan då man inte anser sammanslagningen riktig, eftersom man har olika inriktning och fokus. Medlemsavgiften för klubbar anslutna till SSF räknas på alla båtar, inte bara segelbåtar. Någon återföring av pengar till klubben har jag inte sett i redovisningen. Hoppar tillbaka till ämnet toatömning, och kan inte se någon anledning till att personer inte anslutna till en klubb kan komma att beredas möjlighet för toatömning i båtklubbar kostnadsfritt, lika lite som jag öppnar dörren till mitt eget skithus hemmavid till alla okända människor. Precis, att båtklubben själv bekostar anläggningar för avfall för sina medlemmar är inget konstigt. Men ska anläggningarna vara öppna för allmänheten får kommuner eller stat öppna plånboken precis som för andra offentliga anläggningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 December , 2014 Hoppar tillbaka till ämnet toatömning, och kan inte se någon anledning till att personer inte anslutna till en klubb kan komma att beredas möjlighet för toatömning i båtklubbar kostnadsfritt, lika lite som jag öppnar dörren till mitt eget skithus hemmavid till alla okända människor. Bara de klubbar som fått LOVA bidrag behöver upplåta sin toatömning till icke medlemmar. En del klubbar har ju därför skaffat tömning på egen bekostnad. Sen kan man ju hoppas att man får tömma sin tank på klubbar man passerar men det är inte meningen att vissa klubbar ska bli utnyttjade som skit-tömningsplatser. Möjligheten finns ju att ta ut en "allmän avgift" typ hamnavgift. Hamnavgiften kan ju utformas fritt, tex medlemmar i en grannklubb kan ju ha en låg avgift. Men så förbaskat omöjligt ska det inte vara. Vi hjälps väl åt på sjön eller .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 230 Postad 18 December , 2014 Fin tanke, men räkna inte med det bhemac. Vet att det inte kommer bli så på vår klubb i alla fall. Bara en sak som hur man skall administrera "hamnavgiften", ska man bemanna hamnen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 18 December , 2014 Fin tanke, men räkna inte med det bhemac. Vet att det inte kommer bli så på vår klubb i alla fall. Bara en sak som hur man skall administrera "hamnavgiften", ska man bemanna hamnen? Det finns både båtklubbar som agerar som gästhamnar och campingar som administrerar avgiften med kuver i brevlåda och eftersom de fortsäter med det så verkar det ju funka. Jag måste säga att det låter väldigt korkat att anlägga en allmän sugtömning precis i närheten av en befintlig bara för att de som äger den senare är tjuriga. Det måste ju vara bättre för alla att sugtömningarna blir mera spridda. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 December , 2014 Vi har ej varit i någon hamn där svartvatten förbudet och sugtömning fungerat till 100%. Inte en enda på 5 år(vi ombord 365) fast vi bara varit i Länder med förbudet redan infört. Det är flera ggr som vi varit på hamnkontor när någon båtägare frågat om sugen fugerar/är öppen,varpå hamnkapten skrattat och sagt den har inte fugerat på flera år. Töm i natt. Det allra största problemet som jag ser. Båtars vatten tank flera hundra liter. Båtars toatank under hundra liter. Hamnar har många vattenslangar. En skit sug. Ändå får man vänta på vatten i högsesong. Om detta ska fungera smärtfritt behövs en sug mellan varje båtplats. En sug till två båtar, som vattenslangar på de populärare ställena. Så att fixa en sug till marinan????där det ligger flera båtar utanpå varan! Och ett par hundra båtplatser. Ja jösses. Det blir till att sy ihop röven om farbror blå dyker ner i hamn baljan och gör skitinventering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 18 December , 2014 Fin tanke, men räkna inte med det bhemac. Vet att det inte kommer bli så på vår klubb i alla fall. Bara en sak som hur man skall administrera "hamnavgiften", ska man bemanna hamnen? Det finns både båtklubbar som agerar som gästhamnar och campingar som administrerar avgiften med kuver i brevlåda och eftersom de fortsäter med det så verkar det ju funka. Jag måste säga att det låter väldigt korkat att anlägga en allmän sugtömning precis i närheten av en befintlig bara för att de som äger den senare är tjuriga. Det måste ju vara bättre för alla att sugtömningarna blir mera spridda. Mackey Jag tycker inte man är tjurig om man inte vill ta hand om annans skit gratis och själv betala för att bli av med den. Däremot så tycker jag att kommun och båtklubbar ska samverka och kunna komma fram till ett avtal som gagnar bägge parter och därigenom få en bra spridning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 18 December , 2014 Ligger i en kommunal hamn i Göteborg, Finns ännu så länge ingen station för toatömning i denna hamn, är ca 900 båtar i hamnen, finns ingen i hamnen bredvid heller, där ligger över 1000 båtar, ytterligare en hamn bort finns 1 station och ett par hundra båtplatser. alla dessa 3 hamnar är kommunala, tänk er köerna en söndaeftermiddag. Skall bli intressant att se hur detta fungerar till sommaren, behåller systemet med utpumpning i havet, men kommer att bygga om så även sugtömmning blir möjligt, kanske inte denna vinter men till nästa. Har hemmahamn på Orust och upplever samma sak. Visst jag kan bygga om båten för toasugning men vart f-n ska jag få den tömd? Vår hemmahamn har inget intresse i att bygga en sugstation, det finns helt enkelt inga pengar till detta och knappast något intresse från medlemmarna att skjuta till pengar heller. Så vad ska jag göra, tömma tanken 20 sjömil bort på söndag eftermiddag? Knappast! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 December , 2014 Nu är det så att enl SJÖFS 2001:13 så ska fritidsbåtshamnar vara utrustade med sugtömning. Sen kan båtklubben eller vem det nu är som driver hamnen försöka stoppa huvudet i sanden och strunta i lagen. Förr eller senare kommer de att bli ålagda att skaffa sugtömning med hot om vite. Det brukar alltid vara billigare att ordna sådana här saker innan man blir ålagd av myndigheterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 19 December , 2014 Även om alla båtklubbar skaffar tömningsstationer så löser det endast en liten del. De flesta klubbar kommer nog att bekosta egen anläggning endast för klubbens medlemmar istället för att få ett bidrag initialt men bli tvungen att bekosta och sköta tömning, underhåll och rengöring av en offentlig tömningsstation. Så att tillgången ska lösa sig genom att båtklubbarna skaffat stationer är nog ett önsketänkande. Dessutom ligger inte båtklubbarna så tätt ute i skärgården. Jag tror inte det är många som har så stor septitank så dom klarar sig en hel semester utan att behöva tömma. Det behövs ett rätt finmaskigt nät av offentliga tömningsstationer om det ska fungera. Har inte sett någon plan för denna utbyggnad ännu. Men det är klart, de har ju bara haft 15 år på sig, så vad kan man begära. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 December , 2014 Det kommer naturligtvis ta tid innan det fungerar bra med sugtömningen. Mest irriterande är väl att kommuner och hamnar skiter i det bokstavligt talat. För många av oss innebär det både jobb och besvär att förse båten med sugtömning. Dessutom ett visst besvär att tömma. Så nog har man anledning att bli irriterad. I min kommunala hamn finns sugtömning och den har minst funnits sen 2007 dessutom säger man sig vara väl medveten om att man måste bygga ut. Så jag kan väl inte klaga. Båtklubbarna får väl helt enkelt lära sig samarbeta så medlemmar kan tömma hos varandra. Kanske måste man investera i den dyra, elektriska tömingspumpen. Sen en slang och en plastsäck som man ställer i hamnarna utan sugtömning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 20 December , 2014 Bra idé, det är nog många som kommer fram till att det är mer praktiskt att investera i sugtömning än att hantera - helst tunna - plastsäckar med 40 liter skit. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser