bhemac 2 859 Postad 9 December , 2014 2014-12-09 vid 10:10 skrev Mackey: Varför är det lockande med en knapp som du inte får trycka på? Det är som med knappen "Launch Missile"- tryggt att den finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 9 December , 2014 2014-12-09 vid 14:54 skrev bhemac: 2014-12-09 vid 10:10 skrev Mackey: Varför är det lockande med en knapp som du inte får trycka på? Det är som med knappen "Launch Missile"- tryggt att den finns. Nu blir jag orolig eftersom knappen var lockande, inte trygg. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 9 December , 2014 2014-12-09 vid 10:10 skrev Mackey: 2014-12-08 vid 19:57 skrev Riro: Tror det får bli den handjagade membranpumpen även om det verkar lockande att kunna tömma genom en knapptryckning. Monterar den på högsta punkten med avrinning åt bägge hållen så inget blir stående i pumpen. Har en tank på 120liter, så det tar väl en stund att tömma för hand, men förhoppningsvis så byggs det så många tömningsstationer så det inte blir aktuellt mer än i yttersta nödfall. Tanken har idag tömning genom självfall, enda problemet är att större delen av tanken ligger under vattenlinjen, tror att den som konstruerade detta hade otur när han tänkte. Varför är det lockande med en knapp som du inte får trycka på? Vi handpumpar - eller snarare handpumpade förut - och 40 liter tar ca. 2 minuter att pumpa ut. Mackey Tyckte bara det verkade mer lockande än en spak jag inte får pumpa med. Pumpen jag tittade på står att den kan pumpa 80 liter/min. Undrar vilket takt man måste hålla då? Borde bli minst ett slag/sek. Verkar svettigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 10 December , 2014 2014-12-09 vid 22:21 skrev Riro: 2014-12-09 vid 10:10 skrev Mackey: 2014-12-08 vid 19:57 skrev Riro: Tror det får bli den handjagade membranpumpen även om det verkar lockande att kunna tömma genom en knapptryckning. Monterar den på högsta punkten med avrinning åt bägge hållen så inget blir stående i pumpen. Har en tank på 120liter, så det tar väl en stund att tömma för hand, men förhoppningsvis så byggs det så många tömningsstationer så det inte blir aktuellt mer än i yttersta nödfall. Tanken har idag tömning genom självfall, enda problemet är att större delen av tanken ligger under vattenlinjen, tror att den som konstruerade detta hade otur när han tänkte. Varför är det lockande med en knapp som du inte får trycka på? Vi handpumpar - eller snarare handpumpade förut - och 40 liter tar ca. 2 minuter att pumpa ut. Mackey Tyckte bara det verkade mer lockande än en spak jag inte får pumpa med. Pumpen jag tittade på står att den kan pumpa 80 liter/min. Undrar vilket takt man måste hålla då? Borde bli minst ett slag/sek. Verkar svettigt. Det är säkert skitjobbigt. Allvarligt talat så är det inte jobbigt att tömma 40 liter på två minuter och det är ju troligen inte allt för brådis att få tanken tom. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 December , 2014 2014-12-10 vid 05:26 skrev Mackey: 2014-12-09 vid 22:21 skrev Riro: 2014-12-09 vid 10:10 skrev Mackey: 2014-12-08 vid 19:57 skrev Riro: Tror det får bli den handjagade membranpumpen även om det verkar lockande att kunna tömma genom en knapptryckning. Monterar den på högsta punkten med avrinning åt bägge hållen så inget blir stående i pumpen. Har en tank på 120liter, så det tar väl en stund att tömma för hand, men förhoppningsvis så byggs det så många tömningsstationer så det inte blir aktuellt mer än i yttersta nödfall. Tanken har idag tömning genom självfall, enda problemet är att större delen av tanken ligger under vattenlinjen, tror att den som konstruerade detta hade otur när han tänkte. Varför är det lockande med en knapp som du inte får trycka på? Vi handpumpar - eller snarare handpumpade förut - och 40 liter tar ca. 2 minuter att pumpa ut. Mackey Tyckte bara det verkade mer lockande än en spak jag inte får pumpa med. Pumpen jag tittade på står att den kan pumpa 80 liter/min. Undrar vilket takt man måste hålla då? Borde bli minst ett slag/sek. Verkar svettigt. Det är säkert skitjobbigt. Allvarligt talat så är det inte jobbigt att tömma 40 liter på två minuter och det är ju troligen inte allt för brådis att få tanken tom. Mackey Jag har en 40 liters tank och handpump av bra kvalitet. En Guster. Det är inte speciellt jobbigt att pumpa ut de 40 litrarna. Testade med en pumprörelse nu när jag satt vid datorn. pumpar nog ungefär 25 dubbelslag i minuten.Det är för mig en ganska lugn takt. Hur lång tid det tar att tömma tanken vet jag inte, men det går ganska snabbt. Den längsta tiden går åt för att ställa sig på knä i toautrymmet, ta bort heltäckningmattan och luckan över tanken. Sätta i pumphandtaget och öppna bottenkranen. Efter avslutad pumpning skall ju dessa åtgärder göras tvärt om och i motsatt ordning. Sist skall man ju resa sig upp - och det går - än så länge. Har man problem att handpumpa ur en skithustank på 120 liter när man är "ung och vacker", då klarar man nog egentligen inte att hantera en båt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 11 December , 2014 2014-12-10 vid 06:10 skrev toaen: 2014-12-10 vid 05:26 skrev Mackey: 2014-12-09 vid 22:21 skrev Riro: 2014-12-09 vid 10:10 skrev Mackey: 2014-12-08 vid 19:57 skrev Riro: Tror det får bli den handjagade membranpumpen även om det verkar lockande att kunna tömma genom en knapptryckning. Monterar den på högsta punkten med avrinning åt bägge hållen så inget blir stående i pumpen. Har en tank på 120liter, så det tar väl en stund att tömma för hand, men förhoppningsvis så byggs det så många tömningsstationer så det inte blir aktuellt mer än i yttersta nödfall. Tanken har idag tömning genom självfall, enda problemet är att större delen av tanken ligger under vattenlinjen, tror att den som konstruerade detta hade otur när han tänkte. Varför är det lockande med en knapp som du inte får trycka på? Vi handpumpar - eller snarare handpumpade förut - och 40 liter tar ca. 2 minuter att pumpa ut. Mackey Tyckte bara det verkade mer lockande än en spak jag inte får pumpa med. Pumpen jag tittade på står att den kan pumpa 80 liter/min. Undrar vilket takt man måste hålla då? Borde bli minst ett slag/sek. Verkar svettigt. Det är säkert skitjobbigt. Allvarligt talat så är det inte jobbigt att tömma 40 liter på två minuter och det är ju troligen inte allt för brådis att få tanken tom. Mackey Jag har en 40 liters tank och handpump av bra kvalitet. En Guster. Det är inte speciellt jobbigt att pumpa ut de 40 litrarna. Testade med en pumprörelse nu när jag satt vid datorn. pumpar nog ungefär 25 dubbelslag i minuten.Det är för mig en ganska lugn takt. Hur lång tid det tar att tömma tanken vet jag inte, men det går ganska snabbt. Den längsta tiden går åt för att ställa sig på knä i toautrymmet, ta bort heltäckningmattan och luckan över tanken. Sätta i pumphandtaget och öppna bottenkranen. Efter avslutad pumpning skall ju dessa åtgärder göras tvärt om och i motsatt ordning. Sist skall man ju resa sig upp - och det går - än så länge. Har man problem att handpumpa ur en skithustank på 120 liter när man är "ung och vacker", då klarar man nog egentligen inte att hantera en båt heller. Jag uppfyller nuförtiden bara ett av ovanstående kriterier, men tror att jag skulle klara av det även om jag också blev ful. Det jag egentligen reagerade på var att pumptillverkaren angav en kapacitet på 80lit/min och tyckte att man får nog jobba hårt för att uppnå det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 11 December , 2014 2014-12-11 vid 13:39 skrev Riro: Det jag egentligen reagerade på var att pumptillverkaren angav en kapacitet på 80lit/min och tyckte att man får nog jobba hårt för att uppnå det. Någon gång testade jag länspumpen och man fick slita ganska bra för att uppnå angiven kapacitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 December , 2014 2014-12-11 vid 16:03 skrev bhemac: 2014-12-11 vid 13:39 skrev Riro: Det jag egentligen reagerade på var att pumptillverkaren angav en kapacitet på 80lit/min och tyckte att man får nog jobba hårt för att uppnå det. Någon gång testade jag länspumpen och man fick slita ganska bra för att uppnå angiven kapacitet. Kom att tänka på vad en släkting på Smögen berättade för mig en gång. Innan han blev begravningsentreprenör jobbade han som montör på televerket. Jag jobbade ju på elverket och vi hade en grovarbetare - en äldre man - som allmänt kallades "REIS". På den gamla goda tiden jobbade elverket och televerket mycket tillsammans. REIS och Lars - som släktingen heter - jobbade vid ett tillfälle på samma projekt. REIS skulle såga av ett järnrör med en bågfil. Lars tyckte att det gick så oändligt sakta, tog över bågfilen och började såga i raketfart varpå REIS kommenterade; "När jag jobbar, så arbetar jag i en sån takt att jag orkar hålla på hela dan". Man behöver inte ha så brått och slita hemskt mycket - det går i regel inte så mycket fortare. Sen lär ju den effektivaste länspumpen va en rädd man med en spann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 11 December , 2014 2014-12-11 vid 16:41 skrev toaen: 2014-12-11 vid 16:03 skrev bhemac: 2014-12-11 vid 13:39 skrev Riro: Det jag egentligen reagerade på var att pumptillverkaren angav en kapacitet på 80lit/min och tyckte att man får nog jobba hårt för att uppnå det. Någon gång testade jag länspumpen och man fick slita ganska bra för att uppnå angiven kapacitet. Kom att tänka på vad en släkting på Smögen berättade för mig en gång. Innan han blev begravningsentreprenör jobbade han som montör på televerket. Jag jobbade ju på elverket och vi hade en grovarbetare - en äldre man - som allmänt kallades "REIS". På den gamla goda tiden jobbade elverket och televerket mycket tillsammans. REIS och Lars - som släktingen heter - jobbade vid ett tillfälle på samma projekt. REIS skulle såga av ett järnrör med en bågfil. Lars tyckte att det gick så oändligt sakta, tog över bågfilen och började såga i raketfart varpå REIS kommenterade; "När jag jobbar, så arbetar jag i en sån takt att jag orkar hålla på hela dan". Man behöver inte ha så brått och slita hemskt mycket - det går i regel inte så mycket fortare. Sen lär ju den effektivaste länspumpen va en rädd man med en spann. Har man spann så är det ju dessutom lagligt att tömma i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 December , 2014 2014-12-11 vid 19:46 skrev Riro: 2014-12-11 vid 16:41 skrev toaen: Sen lär ju den effektivaste länspumpen va en rädd man med en spann. Har man spann så är det ju dessutom lagligt att tömma i sjön. Fast med de nya definitionerna här på MG av vad som är lagligt, så är det väl frågan om man får tömma länsvatten överbord - även om man håller på att sjunka. Är man miljöpartist i själ och hjärta - även om man röstar på ett annat parti - ligger man väl risigt till. Bäst är nog att låta båten sjunka - då har man iu i alla fall inte med vett och vilja öst något skitigt oljebemängt länsvatten över bord. Det är ju en helt annan sak att sakna toalett ombord och att skita i en spann och sen hälla fekalierna överbord- det är ju inget som förorenar. Ren skit så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 12 December , 2014 2014-12-12 vid 11:53 skrev toaen: 2014-12-11 vid 19:46 skrev Riro: 2014-12-11 vid 16:41 skrev toaen: Sen lär ju den effektivaste länspumpen va en rädd man med en spann. Har man spann så är det ju dessutom lagligt att tömma i sjön. Fast med de nya definitionerna här på MG av vad som är lagligt, så är det väl frågan om man får tömma länsvatten överbord - även om man håller på att sjunka. Är man miljöpartist i själ och hjärta - även om man röstar på ett annat parti - ligger man väl risigt till. Bäst är nog att låta båten sjunka - då har man iu i alla fall inte med vett och vilja öst något skitigt oljebemängt länsvatten över bord. Det är ju en helt annan sak att sakna toalett ombord och att skita i en spann och sen hälla fekalierna överbord- det är ju inget som förorenar. Ren skit så att säga. Jag tycker dock att det gamla ordspråket "Skit är skit även i gyllene pottor" gäller fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 December , 2014 2014-12-12 vid 14:42 skrev Riro: Jag tycker dock att det gamla ordspråket "Skit är skit även i gyllene pottor" gäller fortfarande. Då får jag väl kontra med Gustav Fröding; "strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor, och rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 12 December , 2014 Kommer nog att bli långa köer till pumstationerna under högsäsong om man ska hålla sig till lagen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 December , 2014 2014-12-12 vid 16:45 skrev Gaskon: Kommer nog att bli långa köer till pumstationerna under högsäsong om man ska hålla sig till lagen. Varför då? Det går betydligt fortare att sugtömma än att tanka. Sen finns det alltid ställen där det i högsäsong är kö till allt men vissa verkar ju trivas med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 12 December , 2014 2014-12-12 vid 16:55 skrev bhemac: 2014-12-12 vid 16:45 skrev Gaskon: Kommer nog att bli långa köer till pumstationerna under högsäsong om man ska hålla sig till lagen. Varför då? Det går betydligt fortare att sugtömma än att tanka. Sen finns det alltid ställen där det i högsäsong är kö till allt men vissa verkar ju trivas med det. Jag brukar tanka soppa en gång per säsong, tömma toatanken lär man behöva göra oftare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 13 December , 2014 2014-12-12 vid 16:55 skrev bhemac: 2014-12-12 vid 16:45 skrev Gaskon: Kommer nog att bli långa köer till pumstationerna under högsäsong om man ska hålla sig till lagen. Varför då? Det går betydligt fortare att sugtömma än att tanka. Sen finns det alltid ställen där det i högsäsong är kö till allt men vissa verkar ju trivas med det. Är du "vissa" ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 14 December , 2014 Störst risk för köer tror jag fortfarande det kommer att bli vid båtklubbar och marinor dit alla kommer samtidigt på söndag eftermiddag/kväll. Båtklubbar och marinor har lagkrav på att ta emot toaavfall från 1apri 2015. Samma sak gäller gästhamnar. Det finns dessvärre inga krav att kommunerna engagerar sig i toatömning och därför är engagemanget också väldigt olika i olika kommuner. Tryck på för att få kommuner och andra att engagera sig för att toorna ska gå att tömma även i ute i olika skärgårdar där vi använder våra båtar. Skriv ett mail och föreslå en plats där det skulle vara lämpligt att kunna att tömma toan. Fråga på marinan/båtklubben hur det kommer att funka när alla ska tömma. Föreslå att marinan/båtklubben ordnar tömningsmöjlighet ute på ex.vis klubbholmen istället. Där kan man ju ligga i lugn och ro och vänta på sin tur i solgasset på söndag eftermiddag. Hur tänker mackägare och affärsinnehavare. Kan de installera sugtömning och vad skulle det kosta att tömma i så fall? På Åland finns ofta möjlighet att tömma när man handlar eller tankar, kostade typiskt 2 - 3 Euro. Vi måste tillsammans trycka på för att få den service vi vill ha Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 14 December , 2014 Om man inte kan tömma vid båtklubben på söndagen för att kön är för lång så får man skippa det och tömma någon kväll i veckan efter jobbet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 14 December , 2014 2014-12-14 vid 17:28 skrev tompelompe: Om man inte kan tömma vid båtklubben på söndagen för att kön är för lång så får man skippa det och tömma någon kväll i veckan efter jobbet Nu är det ju inte alla som har 100meter till tömningsstationen och bor 5min från sin båtplats. Det är nog bara att konstatera att tills det finns tillräckligt med kapacitet för tömning så kommer nog en hel del att fortsätta åka ut i sjön. Speciellt som det är omöjligt att kontrollera och därmed riskfritt. Kommer det dessutom tas ut oskäliga avgifter, kommer nog det mesta att åka i sjön. Det räcker att bli skinnad i gästhamnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 14 December , 2014 2014-12-14 vid 20:38 skrev Riro: 2014-12-14 vid 17:28 skrev tompelompe: Om man inte kan tömma vid båtklubben på söndagen för att kön är för lång så får man skippa det och tömma någon kväll i veckan efter jobbet Nu är det ju inte alla som har 100meter till tömningsstationen och bor 5min från sin båtplats. Det är nog bara att konstatera att tills det finns tillräckligt med kapacitet för tömning så kommer nog en hel del att fortsätta åka ut i sjön. Speciellt som det är omöjligt att kontrollera och därmed riskfritt. Kommer det dessutom tas ut oskäliga avgifter, kommer nog det mesta att åka i sjön. Det räcker att bli skinnad i gästhamnarna.Då slipper man dessutom kön också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 14 December , 2014 2014-12-14 vid 17:28 skrev tompelompe: Om man inte kan tömma vid båtklubben på söndagen för att kön är för lång så får man skippa det och tömma någon kväll i veckan efter jobbetDå kan man ju komma överens inom klubben att de som bor nära inte tömmer på söndag utan någon kväll i veckan. Det blir ju minst dåligt för alla. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 December , 2014 2014-12-14 vid 21:32 skrev Mackey: 2014-12-14 vid 17:28 skrev tompelompe: Om man inte kan tömma vid båtklubben på söndagen för att kön är för lång så får man skippa det och tömma någon kväll i veckan efter jobbetDå kan man ju komma överens inom klubben att de som bor nära inte tömmer på söndag utan någon kväll i veckan. Det blir ju minst dåligt för alla. Mackey Jag tycker att en av de bästa sakerna med båtliv är att koppla bort all tidplanering och kunna ta dagen som den kommer. Jag tänker därför inte göra något schema för att tömma septitanken. Om politikerna kräver att vi ska ta vårt ansvar och inte tömma i sjön tycker jag att vi båtägare kan kräva att dom tar sitt ansvar och ser till så det finns rimlig möjlighet till detta, innan man sjösätter en lag. Tills dess kommer nog mycket skit fortsätta att åka ut i sjön. Ska man schemalägga, köa och betala, så tror jag knappast det främjar användandet av sugtömning. Men som vanligt så löses allt i landet "Lagom brun brunsås" med ett förbud. Det är ju mer intressant att försöka skjuta över ansvaret på andra än att göra sitt jobb. Undrar om det görs med beräkning eller om det beror på ren inkompetens? Vet inte vilket som är värst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 December , 2014 En finsk kollega förstår inte frustrationen i Sverige. Finland har haft förbudet i många år och det har inte varit några större problem. Men finnar är ju ett tålmodigt och arbetsamt folk .... I vår kommunala hamn med en väl frekventerad gästhamn finns en tömningsstation (där har det hittills aldrig varit kö). Kommunen säger sig vara medveten om att man måste öka kapaciteten. Kringliggande båtklubbar verkar inte vaknat än. Där är det fortfarande kaffedrickning, vimplar och fester som är viktigast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 December , 2014 2014-12-14 vid 21:32 skrev Mackey: 2014-12-14 vid 17:28 skrev tompelompe: Då kan man ju komma överens inom klubben att de som bor nära inte tömmer på söndag utan någon kväll i veckan. Det blir ju minst dåligt för alla. Mackey Det går ju också att vänta med att tömma tills nästa gång man går ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 December , 2014 2014-12-15 vid 12:22 skrev bhemac: En finsk kollega förstår inte frustrationen i Sverige. Finland har haft förbudet i många år och det har inte varit några större problem. Men finnar är ju ett tålmodigt och arbetsamt folk .... I vår kommunala hamn med en väl frekventerad gästhamn finns en tömningsstation (där har det hittills aldrig varit kö). Kommunen säger sig vara medveten om att man måste öka kapaciteten. Kringliggande båtklubbar verkar inte vaknat än. Där är det fortfarande kaffedrickning, vimplar och fester som är viktigast. Exakt vad jag menar, det är enklare att lägga ansvaret på båtklubbar än att ta det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 December , 2014 2014-12-15 vid 13:59 skrev Riro: Exakt vad jag menar, det är enklare att lägga ansvaret på båtklubbar än att ta det själv. Båtklubbar mfl har ett ansvar! "1 § Mottagningsanordningar för avfall skall finnas i fritidsbåtshamnar för att tillgodose behovet av avfallslämning från de fritidsbåtar som normalt anlöper hamnen." "Fritidsbåtshamn – en plats eller geografiskt område som inrättats för att ge service till fritidsbåtar, dock inte små bryggor och enkla förtöjningsplatser." "Avfall – avfall som uppstår under användandet av fritidsbåt såsom hushållsavfall, toalettavfall, olja och annat farligt avfall." Detta står i SJÖFS 2001:13 Som beslutades 26 juni 2001. Där finns även ett förbud mot att ta ut en särskild avgift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 494 Postad 15 December , 2014 2014-12-15 vid 13:59 skrev Riro: 2014-12-15 vid 12:22 skrev bhemac: En finsk kollega förstår inte frustrationen i Sverige. Finland har haft förbudet i många år och det har inte varit några större problem. Men finnar är ju ett tålmodigt och arbetsamt folk .... I vår kommunala hamn med en väl frekventerad gästhamn finns en tömningsstation (där har det hittills aldrig varit kö). Kommunen säger sig vara medveten om att man måste öka kapaciteten. Kringliggande båtklubbar verkar inte vaknat än. Där är det fortfarande kaffedrickning, vimplar och fester som är viktigast. Exakt vad jag menar, det är enklare att lägga ansvaret på båtklubbar än att ta det själv. Håller helt med bhemac, i Finland finns inget problem och många båtklubbar verkar ha blundat länge till förmån för kaffedrickning, vimplar och fester vilket är nog så viktigt. Beslutsfattarna har tagit sitt ansvar genom LOVA-bidrag som går att söka för åtgärder som inte är lagstadgade. Nu är det nära nog för sent att söka detta bidrag,. Det är sedan länge känt att sugtömning ska finnas från 1 april 2015 så har man haft trevliga klubbaktiviteter hittills så gäller det att ta tag i sugtömningen nu. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 15 December , 2014 Rätta mig om jag har fel, men LOVA kan man inte söka för att installera anläggning till klubben; då ska den betjäna alla som vill komma för att tömma, även icke medlemmar. Däremot måste klubben administrera tömningar, reparera och bekosta driften av anläggningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 December , 2014 2014-12-15 vid 15:33 skrev bhemac: 2014-12-15 vid 13:59 skrev Riro: Exakt vad jag menar, det är enklare att lägga ansvaret på båtklubbar än att ta det själv. Båtklubbar mfl har ett ansvar! "1 § Mottagningsanordningar för avfall skall finnas i fritidsbåtshamnar för att tillgodose behovet av avfallslämning från de fritidsbåtar som normalt anlöper hamnen." "Fritidsbåtshamn – en plats eller geografiskt område som inrättats för att ge service till fritidsbåtar, dock inte små bryggor och enkla förtöjningsplatser." "Avfall – avfall som uppstår under användandet av fritidsbåt såsom hushållsavfall, toalettavfall, olja och annat farligt avfall." Detta står i SJÖFS 2001:13 Som beslutades 26 juni 2001. Där finns även ett förbud mot att ta ut en särskild avgift. Då har ju nästan varenda båtklubb brutit mot lagen sedan 2001. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 15 December , 2014 2014-12-15 vid 17:40 skrev Peter_K: Rätta mig om jag har fel, men LOVA kan man inte söka för att installera anläggning till klubben; då ska den betjäna alla som vill komma för att tömma, även icke medlemmar. Däremot måste klubben administrera tömningar, reparera och bekosta driften av anläggningen. Så har jag också uppfattat det. M.a.o. skjuter man över ansvaret och löpande kostnader på båtklubbarna även om man initialt hjälper till med ett bidrag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser