Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Yxlandlinus

Vilken utrustning har ni på båten?

Rekommendera Poster

Tänkte bara kolla vad alla har för utrustning på båten, alltifrån spöhållare till strålkastare.

Så kan man få lite idéer till nya prylar till båten :P

Bara att skriva om man har nån rolig idé!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger själv att jag har utrustning i båten.

Naturligtvis spelar det roll vad man har för båt och hur man utnyttjar den men jag nämner här några saker som jag tycker är bra att ha.

Säkerhetsgrejer.

Allt från nödbloss/raketer till träpluggar och ficklampor. En himla massa verktyg inkl en batteridriven skruvdragare (nyttigare än man kan tro). Reservdelar till motorn. Massor av rep till förstärkta förtöjningar och ett par extra ankare. Brandsläckare. Säkringar till alla möjliga saker av olika sort och styrka. Extra mobiltelefon.

Bra att ha.

Vulktejp och material att göra packningar av. Startkablar. Extra kablar i olika dimensioner och en bra presstång och en massa olika kabelskor i olika dimensioner.

Kul att ha.

CD- och DVD-skivor till radio och TV. Olika spel. Godis och annat onyttigt såväl ätbart som drickbart. Reservmat.

Etc etc

Hmmm... Inte konstigt att båten är full :o

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VAD man har för utrustning på och i båten avgörs ju av båttyp och hur man använder den.

Vi har en styrpulpetare på 5.5 meter.

Den vanliga säkerhetsprylarna.

Nödraketer

VHF

Plottrar

Drivankare

Ankare

Verktyg

Handstrålkastare

Båtsportkort

Brandsläckare

Livboj

säkert glömt något också.....

Spöhållare, både för transport, och aktivt fiske, inklusive enklare trolling

Grill

Stormkök

Sittdynor

Mugghållare

Rensbord

Lite pytsar och burkar....

Det som finns hemma men väntar på montage är en fast monterad strålkastare och arbetsbelysning, samt en fast monterad kompass. Hittills har vi kört på plottrar och lös kompass, men vill ha en permanent på plats. Måste också få till en hållare till kaffetermosen som har en tendens att rulla omkring på durken när den väl kommit upp ur ryggsäcken.

Vi måste också få bättre ordning på ankare och linor, vi har för tillfället en blyplätt och en dragg för olika förhållanden. 120 meter lina till plätten och 60 meter till draggen.... men behöver få enklare stuvning på prylarna för att göra plats för ett plogankare av något slag också för olika bottenförhållanden när vi fiskar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom TS ställer frågan på fiskesnacket och tar upp spöhållare som exempel så tolkar jag frågan som att den handlar om vilken fiskeutrustning man har ombord.

Jag har ett antal dörjer. Både  traditionella med blyvikter från väldigt lätta till väldigt tunga. Dessutom har jag ett antal dörjer med paravaner.

Normalt kör jag med en dörj med paravan på var sida och en mycket tung dörj i mitten. Dessutom har jag bara två krokar på varje dörj.

När jag är ute och ensamseglar - vilket jag ofta gör - har jag ransonering på dörjefisket. Då använder jag bar en dörj med två krokar, får jag napp måste jag ta upp dörjen och får bara dörja var annan dag. Makrill är gott, men skulle man ät makrill varje dag i 3-4 veckor vill man nog spy åt makrill.

Har en plasttunna av den sorten som använd till skithustunna på torrdass. Lagom till att förvara makrillen i under dörjefiskets gång och där det finns plats med ett par spänner med dörjer och annat som behövs för att hålla dörjerna i gott stånd, när jag inte dörjer.

Har faktiskt ett spinnspö som går att skjuta ihop så det blir väldigt litet. Har aldrig fått det att fungera. När jag försökte för en ca 20 år sen, försvann de drag jag hade utan att jag kunde få linan att löpa ut - ändå ligger spöt kvar i båten. :o

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/st-haskar.html

Jag är ingen fiskare. Hade jag varit det, så hade jag inte varit lika välnärd som jag är idag.  :P

Det finns ju sk sportfiskare som dra upp fisk och som släpper tillbaka dem igen. Ett sånt beteende har jag ingen som helst förståelse för. Jag tar aldrig upp mer fisk än vad jag har behov för.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Catch and Release eller C&R är en intressant företeelse, kul att du tar upp den Toaen!

Jag har själv varit ganska skeptisk till det, och är i många avseenden det fortfarande. När jag växte upp och var som mest aktiv sportfiskare var det fortfarande så att de flesta åt fisken de fångade, eller gav bort den. Idag finns många sportfiskare som inte äter fisk över huvud taget, lika lite som en ridsportare skulle äta hästkött.

Att fånga den största fisken har ju alltid varit lockande, och på min tid tog man kanske upp 2-3 fiskar som man kunde tänkas äta upp, sedan slutade man fiska, även om man inte fått någon riktigt stor fisk. Så fortsatte man nästa dag, eller när fisken var uppätten och man kunde tänka sig att äta mer, eller stoppa i frysen.

Idag ser vi ett enormt fisketryck på bland annat gädda som är en mycket populär sportfisk. Man trollar efter gädda, metar, spinnfiskar, ofta från båt.... Många fiskare är väldigt duktiga och fisket med handredskap efter gädda är mycket effektivt. Det är inget ovanligt att en båt i Blekinges skärgård med 2-4 fiskare drar upp 20-40 gäddor under en dag, även om det inte alltid är så. Att dessa i stor omfattning sätts tillbaka är nog en förutsättning för ett fortsatt bra fiske. I dessa kretsar av fiskare kan man få en mordisk blick och till och med aggressiva påhopp om man antyder att man klubbar och äter en lite större gädda. Någon annan fiskare kunde ju också fått glädjen att fånga den stora gäddan......är resonemanget. Nu har vi även fått fiskeregler i alla fall i Blekinge, att fiskare med handredskap endast får plocka upp 3 fiskar mellan 35 och 70 cm om dagen. Däremot inget som hindrar att du fångar och återsätter fler fiskar.

Jag är som sagt kluven till företeelsen, för egen del skulle det kännas konstigt att dra upp 20 fiskar i båten för att väga, mäta fotografera och sen släppa tillbaka. Men samtidigt ser jag att det förmodligen bidrar till att göra sportfisket mera hållbart över tid.

Själv fiskar jag helst de arter som jag tycker om att äta, där gäddan inte är favoriten, utan Havsöring och torsk. Men visst händer det att även de får gå tillbaka, när de inte håller lagliga mått, eller är fel storlek för stekpannan......

Ska jag hålla mig till ämnet så finns det i båten även en klisterdekal för mätning av fisk, inte bara för grabbens tävlingsfiske, utan även praktiskt för att avgöra om mina matfiskar håller lagligt mått för att åka med hem.....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är c&r-fiskare ut i fingerspetsarna. Ja, jag älskar fisk och tycker det är jättegott! Men är jag ute en dag och spöfiskare abborre och får mellan 50-150st ser jag ingen som helst anledning att slita upp alla och ge bort de jag inte kan ta hand om?? Jag tar med mig 3-4st som blivit skadade vid landning. De andra fiskarna krokas varsamt loss och återsätts. Samma vid tex havsöringsfiske. Ser ingen anledning alls till att ta upp dessa fantastiska fiskar. Jag tar ev upp en havsöring att ha på julbordet.

Extra fiskeutrustning på båten:

8st rostfria spöhållare, 4st scotty vändbara spöhållare, stor jättehåv, lagom håv, båda gummerade såklart.kroklossningsmatta, MinnKota iPilot fronmonterad elmotor. Kroklossartänger, andra tänger, 12v sökarljus, digitalvåg, fjädervågar, måttdekal, mm

Har säkert glömt massor ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...