gladius 26 Postad 2 December , 2014 Halloj! Jag har köpt en manuell spoltoa och en septitank på 40 liter. Utrymme fixat och förberett men grejorna är ännu inte på plats. Arbetet avstannat under vintern men ska påbörjas i vår. Under denna ofrivilliga paus så funderar jag på hur ett toabesök kommer att gå till. Jag har aldrig använt en båttoalett! Har förstått att man inte bör spola ned eller upp toapapper, beroende på var septitanken sitter (jag kommer att spola upp) , för att toapapper kan orsaka stopp i systemet. Stämmer det? Eller gäller detta bara vanligt toapapper och INTE det speciella (dyra) upplösningsbara pappret. Känns inte helt 100 om man måste hantera skitpapper utanför det dyra system som man bygger. Hur går processen till? Ska man pumpa in vatten i toan innan? Eller ska man pumpa in vatten efter och sedan pumpa allt till septitanken? Andra tips och råd mottages tacksamt. Känns som en dum fråga men jag har faktiskt inte hittat någon bra beskrivning. Kanske fattades det en manual till just min toa eller kanske det fattas ett antal hjärnceller i min skalle. Detta är ju egentligen en skitsak som inte borde behöva någon instruktion jag har ju gjort detta i hela mitt liv men ännu inte i en båttoa och jag vet faktiskt inte om jag ser fram emot att testa heller :-) Med vänlig hälsning Gladius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 2 December , 2014 Jag gör så här: Innan jag sätter mig lägger jag toapapper i botten på muggen. Sätter mig och gör det jag ska. Spolar upp papper och "ettan" och "tvåan" i tanken. Snålar inte med vatten. Använder vanligt mjukt ("soft" på modärn svenska) trelagers papper, tror det var ICA's egna sist. Aldrig stopp hittills. Inte krångligt. Har vanlig manuell toapump, tanken töms med självfall fram till nu. Brukar pumpa in lite vatten ibland och låta vattnet skvimpa omkring lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 2 December , 2014 Mjukt papper är viktigt, som lätt löser upp sig i vatten. En bekant till mig körde sitt vanliga, lite styvare papper i systemet, och fick montera ner "hela skiten" för att få bort alla stoppande pappersbitar. Det "svindyra" extramjuka pappret använder vi i husvagnen, det går för ett par hundralappar om året, funkar förmodligen med ett vanligt mjukt papper också, men tar inte risken att stå och peta loss papper som proppar igen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 December , 2014 Jag gör så här: Innan jag sätter mig lägger jag toapapper i botten på muggen. Sätter mig och gör det jag ska. Spolar upp papper och "ettan" och "tvåan" i tanken. Snålar inte med vatten. Använder vanligt mjukt ("soft" på modärn svenska) trelagers papper, tror det var ICA's egna sist. Aldrig stopp hittills. Inte krångligt. Har vanlig manuell toapump, tanken töms med självfall fram till nu. Brukar pumpa in lite vatten ibland och låta vattnet skvimpa omkring lite. Jag gör ungefär samma, men pumpar/spolar ett par tag först, för att fukta insidan av muggen, för att 2an inte skall fastna/kleta om den har "fel" konsistens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 2 December , 2014 Efter att vid två tillfällen för ca 15 år sedan rensat toautloppet efter stopp beroende på toapapper, gäller för oss sedan dess Greklandsmetoden. Det betyder inget papper i toan, utan i en separat påse. Vi använder hundbajspåsar, vilka har lagom storlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 2 December , 2014 Visste inte att det kallades Greklandsmodellen. Men den kör vi också efter, då en kompis rekommenderade det. Tyckte det lät skitäckligt, men provade. Papperskorg i plast med fällbart lock och plastpåse i, för allt papper. Luktar faktiskt ingenting, och minimal risk att något kan fastna. Och man fyller inte upp septitanken med onödiga mellanspolningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 2 December , 2014 Kan nog nästan garantera att ni slipper Greklands modellen, om ni väljer det lite dyrare supermjuka pappret som är avsett för den här typen av toaletter. När jag tömmer husvagnens toatankt finns inget helt papper utan det är helt upplöst i små beståndsdelar, men visst, det kostar några kronor extra..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 2 December , 2014 Tidningen Praktiskt Båtägande testade toapapper för något år sedan: Det visade sig att det papper som du köper i vanliga affären var minst lika bra som det dyra som var speciellt anpassat för båttoaletter. Toa-bluffen vill jag minnas rubriken var. Du kan göra testet själv. Lägg en bit toapapper i ett glas vatten, vänta några timmar. Rör om och vips så löser de flesta upp sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 December , 2014 Jag tror att "Greklandsmetoden" kommer sig av att de bara har 2 tums avloppsrör. Så var det på varvet i Preveza. Där fanns en påse att stoppa pappret i. På varvet installerar jag bogpropp i kompissen båt. Soptunna som arbetsbänk. http://lasselundell.se/medelhav.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 2 December , 2014 Kör med det lätt lösta pappret. Köpte en förpackning om fyra rullar 2013. Har två kvar.. Själv använder jag väldigt sällan toan. Har nog alldrig fyllt tanken med mer än tio liter åt gången. Lite dyrare papper ja. Men dyr kostnad över en sommar..nje.. Lägger mer pengar på bränsle till spritköket. När jag går och bajsar. ( vet inte vad ni äter och dricker om ni mökar 2:or? ;) iaf. Föredrar jag att inte snåla på "bakpappret" Aldrig haft problem med stopp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 December , 2014 Kör med det lätt lösta pappret. Köpte en förpackning om fyra rullar 2013. Har två kvar.. Själv använder jag väldigt sällan toan. Har nog alldrig fyllt tanken med mer än tio liter åt gången. Lite dyrare papper ja. Men dyr kostnad över en sommar..nje.. Lägger mer pengar på bränsle till spritköket. När jag går och bajsar. ( vet inte vad ni äter och dricker om ni mökar 2:or? ;) iaf. Föredrar jag att inte snåla på "bakpappret" Aldrig haft problem med stopp! Skiter du inte på 14 dagar 3 veckor eller är du aldrig ute med båten mer än på dagsturer!? Läste också den där testen om toapapper. Brukar använda vanligt papper som jag spolar ner. Har haft stopp i toan - nån gång i mitten på 1980-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 3 December , 2014 Tidningen Praktiskt Båtägande testade toapapper för något år sedan: Det visade sig att det papper som du köper i vanliga affären var minst lika bra som det dyra som var speciellt anpassat för båttoaletter. Toa-bluffen vill jag minnas rubriken var. Du kan göra testet själv. Lägg en bit toapapper i ett glas vatten, vänta några timmar. Rör om och vips så löser de flesta upp sig. Det stämmer säkert bra, så länge man väljer någon av de mjuka sorterna, tar du ett lite kraftigare papper, så har du garanterat stopp. Men å andra sidan blir jag gärna bluffad på några hundralappar om året, bara jag slipper stå och böka med stop i anläggningen just när behovet av att den ska fungera är som störst. Vi brukar betala 44 kr för 4 rullar, och det är säkert upp mot 150 % dyrare än ett mjukt standardpapper på stormarknaden, men ingen stor affär att gråta över då 8-10 rullar lätt klarar säsongen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 December , 2014 Jag sparar pappret i en plastpåse, har aldrig haft stopp. Men, en bekant lånade ut sin båt till sina söner och deras flickvänner, nästa helg var det stopp i toan, min bekant har för ändamålet en järnstång på 30/40 cm som han dök i med och trycker upp i genomförningen, ut kommer en blandning trosskydd,beg. kondomer, toapapper blandat med vanliga fekalier, mitt i detta "moln" simmar min bekant. Efter denna syn är jag ännu mer övertygad, att mitt råd att inte spola ner annat än sådant som är tuggat innan, är det rätta om man ska vara helt säker på att inte få stopp. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 3 December , 2014 Användet vanligt mjukt toapapper och spolar ner, använder inte "specialen". Funkar skitbra för oss. Skall dock också nämnas att vi ibland fuskar, och lägger pappret i plastpåsar - Men det är mest för att spara utrymme i tanken... Har haft stopp någon gång, men oftast inga problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 3 December , 2014 Använder ICAs vanliga papper och har bara haft stopp en enda gång. Men då var det såna där långa tarmar som växer i vikar som hade satt igen inloppet till sjövattnet. Inte skit-relaterat mao. Min nuvarande toa i båten är en el-toa. Jag spolar som vanligt och det ligger lite vatten längst ner i den precis som i vanliga toaletter. Som beskrivning till TS så kan jag då tillägga att man ska koppla på sjövatten (går att använda färskvattentanken också) till toan så bara toa + tank räcker inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 3 December , 2014 Använder ICAs vanliga papper och har bara haft stopp en enda gång. Men då var det såna där långa tarmar som växer i vikar som hade satt igen inloppet till sjövattnet. Inte skit-relaterat mao. Min nuvarande toa i båten är en el-toa. Jag spolar som vanligt och det ligger lite vatten längst ner i den precis som i vanliga toaletter. Som beskrivning till TS så kan jag då tillägga att man ska koppla på sjövatten (går att använda färskvattentanken också) till toan så bara toa + tank räcker inte. Planerar faktiskt att använda tanken för färskvatten til toa-lösningen. Ett hål mindre i båten att oroa sig för och ett användningsområde som den annars tomma vattentanken kan uppfylla. Dessutom är man säkrare på att vattnet inte innehåller "skräp" som sjövatten kan innehålla. Vattentanken rymmer mer än septitanken så det finns ingen risk att spolvattnet tar slut innan septitaken är full. Grunnar på om jag ska investera i en tankmätare eller om det är billigare och enklar om man kan använda en handhållen IR-termometer för att hitta nivån i septitanken. mvh Gladius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 541 Postad 3 December , 2014 Ja, man gör ju som man vill men jag har ofta problem att få tillräckligt med färskvatten, speciellt om man är ute i Stockholms skärgård där tillgången på vatten är mycket begränsad. Det har oftare hänt att jag har med mig extradunkar med färskvatten än extradunkar med bränsle. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 December , 2014 Jag hade aldrig vågat koppla dricksvattnet till toan. Risken för konterminering är för stor. För att spara ett hål är min toa kopplad till samma sjövattenintag som till pentryt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 3 December , 2014 Jag hade aldrig vågat koppla dricksvattnet till toan. Risken för konterminering är för stor. För att spara ett hål är min toa kopplad till samma sjövattenintag som till pentryt. Den risken är nog i stort sett helt försumbar. I moderna husvagnar tas spolvattnet till toan från den ordinarie vattentanken och jag har aldrig hört talas om att det lett till några problem..... Däremot kan jag ju tycka att det är slöseri med färskvatten när man har hela havet att hämta spolvatten från, hade jag inte velat ha ett extra hål i skrovet kanske jag då satt in en extra tank för bara spolvatten som jag kunde laddat från sjöhavet med en pyts och tratt eller nåt..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 December , 2014 Är det inte tryckvatten i moderna husvagnar? Jag tänker att en handjagad sugpump som blandar vatten och fekalier inte är något jag vill koppla ihop med mitt dricksvatten i alla fall, men var och en gör ju som de själva vill. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 3 December , 2014 Om man inte vill använda dyrt specialpapper kan man prova vanligt mjukt papper genom att lägga det i vatten. Löser det upp sig och blir som flock är det OK, om inte är det risk för att det kan bli stopp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 3 December , 2014 Sitter en elektrisk sugpump i tanken på de flesta husvagnar, skiljer sig inte så mycket mot systemen i båtar. Varför skulle man koppla slangarna så att det över huvud taget går att blanda avloppsvattnet med färskvattnet? I husvagnen går en slang från fördelningen från tanken genom en backventil till spolningen på toaletten. Spolsystemet på toaletten kan inte suga vatten baklänges till sugpumpen som ligger i färskvattentanken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 December , 2014 Tror de flesta inte har elekriska sugpumpar i tanken på båten, jag saknar t ex tryckvatten och har fotpump. Muggen handjagas, ingen knapp att trycka på. En backventil funkar sådär utan att det finns tryck någonstans. Därav riskerna som jag beskrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 3 December , 2014 Du bygger ju upp ett tryck även med fot eller handpump, sen fattar jag inte riktigt hur spolningen skulle kunna suga upp något, spolningen sker väl uppifrån, ska det kunna gå vatten baklänges måste ju först hela stolen fyllas med vatten i så fall?? I alla fall i de båt och husvagnstoaletter jag träffat på. Jag tror säkert man kan bygga ett säkert system även i båt, men jag ser egentligen ingen nytta med det när man har hela havet att ta spolvatten ifrån...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 December , 2014 Det bildas undertryck på sugsidan när du pumpar, när du inte pumpar är inget tryck. Det är ju samma pump som suger vatten och trycker skiten till tanken. Hur sedan vattnet rinner in i skålen är ju av mindre betydelse - det är hur vattnet kommer dit som räknas, och ut igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 3 December , 2014 Oki, då har jag nog tittat på en annan typ av toa. Då låter man helt enkelt spolvattnet gå en annan väg utan att passera pumpen som trycker till tanken, en separat pump som suger vatten direkt från vattentanken....till spolningen, så är problemet löst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 December , 2014 Okej. Jag pratar om en vanlig marin-toa, typ Jabsco och liknande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 3 December , 2014 Jag hade aldrig vågat koppla dricksvattnet till toan. Risken för konterminering är för stor. För att spara ett hål är min toa kopplad till samma sjövattenintag som till pentryt. Jag håller med dig Peter_K! Det skulle jag aldrig göra heller och tänker inte göra det heller. Jag tänker använda min vattentank till ENBART toa-spolning. Jag har aldrig använt den till färskvatten utan använder istället mindre dunkar med vatten när jag är ute och seglar. Det blir godare, fräschare och lättstuvat. Med vänlig hälsning Gladius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 3 December , 2014 Jo, det är väl avsett för att ta suga havsvatten och då tänk på annat sätt. Jag kan inte säga märket på den båttoan jag tänker på, men den satt i en stålbåt från Holland, så det är kanske inte den vanliga i svenska båtar..... Men egentligen förstår jag inte tanken att använda färskvatten till spolning. Det måste ju förkorta räckvidden/utetiden utan tank och tömning högst avsevärt jämfört med att använda sjövatten för spolning?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 3 December , 2014 Varför inte koppla spolvattenintaget till toan från septitanken? Då får man ju ett slutet system med maximal återvinning! :) En skämtsam Gladius Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser