Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
ELOtto

Trilux Vit Bottenfärg - vattenlinje

Rekommendera Poster

Jag har Trilux Hård Vit bottenfärg på vår båt (ligger i Sundsvall) och undrar om någon har ett bra tips för hur man håller vattenlinjen vit under säsongen. Den har en förmåga att bli lite "blåaktig kring vattenlinjen ca 10cm. Det försvinner när man högtryckar på hösten vid upptagning. Det går såklart att gnugga/våtslipa med abralontrissa när man är vid någon strand men det borde finnas något "mirakelmedel" som gör det enklare när man tvättar båten och slippa behöva krypa runt i gummijollen var eviga gång för att få till en vit vattenlinje när man är i hamnen och tvättar. På hösten har jag tvättat med Toxal och högtyck och det blir kritvitt och helt rent men det funkar bäst om det får ligga och dra någon timme innan man spolar av botten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Trilux white may show a green patina at the waterline, especially when applied in thin coats." Seger International själva. Så tjocka lager nästa år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns märkligt när man följer anvisningarna från tillverkaren och den "grön-blåa patinan" går att tvätta bort med högtryck på hösten. Båten isblästrades ren från bottenfärg och behandlades med 5 lager gelshield och har 4 lager med Trilux Hård och känns inte som om den är målad tunt. Det står i databladet från Internationall att "...Trilux Hard är också lämplig till vattenlinje..."

Har en teori att kopparen i färgen reagerar med syret i luften närmast vattnet och oxiderar och bildar den gröna-blåa skiftningen, under vattenlinjen finns inget problem med detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte välja en annan färg till botten helt enkelt..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte välja en annan färg till botten helt enkelt..?

Nopp, vill ha vit och sliter vidare för att hålla den så, Jag ska kontakta International och se om de har någon förklaring/tips på vad man kan göra eller om de rekommenderar någon annan färg närmast vattenlinjen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vit är kulören, Trilux är färgen.

Igen, kan du inte använda en annan färg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att hitta färger som är vita på riktigt nu sedan de stoppade zinkfärgerna...

Jag har hört att Triluxen är den färg som är vitast. Jag använder idag Hempel Mille Light Copper och är inte så nöjd med den gråa färg som påstås vara åt det vita hållet.

Trilux är nog mitt försaval om man inte som jag har massa självpolerande under båten redan och ännu inte orkat tvätta bort den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vit är kulören, Trilux är färgen.

Igen, kan du inte använda en annan färg?

... Vill ha vit kulör och har inte hittat någon annan färgtillverkare som har riktigt vit kulör på sin färg. Letar vidare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv Lefant Nautica, fast svart. Men den finns visst i vitt också? Vet inte hur vit bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv Lefant Nautica, fast svart. Men den finns visst i vitt också? Vet inte hur vit bara.

Det där med vitt är svårt. Har haft botten på många av mina båtar vit med blå bred vattenlinje. :)

Vid nått tillfälle blev den alternativa färg jag målade botten med ljusgrå.  :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...