Dahlstrom 4 Postad 1 December , 2014 Hej alla goa! Jag vill be er kunnigt sjöfolk om en rad råd och jag garanterar att varenda svar kommer uppskattas till tusen. Det är såhär att vi gått med en rad idéer om kanalhäng, sträckan Stockholm - Lejonbukten, där vänder vi tillbaka igen. Vi kommer ha 3 månader på oss tur-retur. Jag har seglat en del men mina kunskaper är ytterst begränsade. Vi är nu sugna på en motorbåt. Därför följer nu frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig slå hål på eller låta passera som genomförbara. Inledningsvis börjar vi med båten. Vi planerar en besättning på sammanlagt 3-4 personer. Vi är inte fina i kanten och räds inte trängsel, men fyra sovplatser ska det finnas. Vi vill ha en soppasnål båt som orkar 7-8 knop. Snipor tycker vi är spännande och även fast vi inte ägt träbåtar tidigare (och är medvetna om det extra arbete det medför) vore det kul att glida med stil i kanalerna. Plast som material vore passabelt men trä är trevligast. Vi funderar på inombordare driven med diesel, men det är bara en fundering. Bör vi lita på en begagnad inombordare när vi reser så pass långväga? Har hört att det kan bli jäkla kostsamt och krångligt om den behöver repareras. Vi är glada amatörer men har greppat ord som flat, v-formad och rundbottnade skrov. Eftersom vi kommer passera hav och inte bara håller oss till insjö och kanal måste båten fixa både och. Vår budget är begränsad och båten får max kosta 80 papp. Blir det några kronor över är vi bara glada. Vi vill ta oss i sakta mak och uppleva våren i Europa. Vi tänkte hålla oss till mindre trafikerade kanaler så gott det går. För natten vore det trevligt om man kunde lägga sig längst kanalkanterna och då är frågan om rundbotten gör vaggandet obekvämt när man sover (jag har hört att dom rullar mer än andra bottnar). Rekommenderar ni en båt med stödsegel till en rullande snipa? Och slutligen: Är det hela en god ide eller kommer det begränsade utrymmet ge oss klaustrofobi och utslag? Kan man göra klokare resor med samma budget/båt/tidsperiod? Ingen av oss har gjort en längre resa över flera veckor i båt men vi är både envisa och inspirerade av drömmen. Bör vi tänka om gällande båttyp? Ja, för tillfället är vi fåtöljfilosofer, men ut på äventyr ska vi och detta verkar spännande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 December , 2014 Kul resa. Om ni vill börja i Holland kanske detta vore något. http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m836534412-johansson-mahoniehouten-spitsgat-kajuitsloep-uit-1953.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr eller ge ett bud på denna http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m818728877-top-schip-te-koop.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr Om ni kan tänka er en stålbåt finns mer att välja på här nere. (runt Amsterdam) Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 December , 2014 Handla i Holland kan vara en bra ide. Annars är en Albin 25 ett både prisvärt och bra alternativ. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 2 December , 2014 Hoppas ni får det riktigt fint! Detta är en idé jag själv grunnat på men aldrig kommit till skott med. Klaustrofobin kan ni nog glömma. Blir det för jobbigt för någon en period så är det ju bara att lämna båten några dagar och sedan åka i kapp med bussen/tåget. Det är ju lite lättare det här, jämfört med färder över stora hav. Visst, ni får leva inpå varandra men det är ju också en del av tjusningen. Snipa låter rätt tycker jag, men jag kan inte mycket om motorbåtar. Diesel är nog det enda rätta alternativet. Jag skulle välja plast men förstår tanken om trä. Lycka till! N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 2 December , 2014 (redigerade) För min del föredrar jag nog en stålbåt, holländarna är ju vana att resa/bo på sina kanaler o måtten 9x3 finns det massor av alternativ till. Kolla länken båten har bara 0.75 i djupgående o öppen planlösning med akterdäck med bra runtomsikt, ganska säker på att man får pengarna tillbaka om man väljer att köra hem den till SE. Blir litet sugen själv på båten... http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/motorboten-en-motorjachten/m866907473-werfgebouwd-schip-hooveld-850-ok-winteraanbieding.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/hooveld-850-ok-1983/1542012 flera bilder o bättre! Lycka till!! Redigerad 2 December , 2014 av Minego Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 December , 2014 Nu var ju TS budget 80 papp (jag tolkar detta som 80000:-) att använda till båten, vilket begränsar utbudet. Albin 25 som föreslagits tidigare, är inget dåligt förslag, vilket med dagens priser ryms i budgeten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 2 December , 2014 (redigerade) Här är fler. http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/cupidokruiser-1980/1548347 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/nette-ten-broeke-kruiser-9m-1978/1549275 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/kajuitboot-1975/1549013 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/cascaruda-6479-820-met-open-kuip-1975/1546554 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/verhoefkruiser-900-1980/1508951 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/ten-broeke-800-1980/1499328 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/spitgatkotter-900-1980/1455672 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/spitgatkotter-900-1980/1455672 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/rijo-1150--1/1545312 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/miedemaschouw-900-1975/1476859 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/kempelaar-900-1980/1486748 http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/hoekstra-kruiser-750-1980/1486747 eller varför ej en flipper http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/flipper-620-1988/1513229 Jag har letat en stund efter andra båtar. Till en vän,så fråga om det är något speciellt ni letar efter,jag kanske kan hitta vad ni söker.....jag sitter i Amsterdam. Så är det något i närheten,kan jag ta en sväng och kolla. Lycka till. Redigerad 2 December , 2014 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 December , 2014 Lägger mig i lite försiktgt med mina tankar.... Albin 25 rullar så in i helskotta utan mast. å mast å stödsegel kan du glömma. Det går duktigt med svall när man möter pråmar. Helst inte någon hög överbyggnad heller om du vill vara säker på att klara alla broar om ni skall på små kanaler. Se till a toan är bekväm å stor hålltank! Hängde det på mig personligen skulle jag även försöka ha duschmöjlighet på toan. Kylskåp är ett måste å lååånga elkablar å massa extra kontakter. Fransmännen kör inte med den lilla blåa utan oftast med den stora röda kontakten. En voltmätare så man kan mäta o kolla man kopplat rätt när man bytt kontakt! För det åker man på då å då. Båten? Jag skulle inte ha snipa, drar up svall å gräven ner aktern. Inombordare å diesel ser jag som självklart. Tipset att köpa en beg där nere skulle jag ta till mig. Massor med fendrar, stora, gärna en boll som man har i fören. Många linor. minst 4 "vanliga" men helst 2-3 extra på 15 m minst. Åsså ta med en parlör. Fransmännen talar ogärna annat än franska i synnerhet ute på vischan å de äldre. Å börjar man artigt med Bon Jour så forstättter de direkt på franska. Annars är de trevliga, börja med att le å se glad ut å be om ursäkt att du stör å hatten i handen så blir man alltid välbemött. Slutligen kör kanalintyget på någon studiecirkel nu i vinter. Förmodligen inte en käft som efterfrågar men man vet aldrig. Mellan Lyon å Mareille, eller snarare Port Napoleon, så behövs ingen avgift eller kanalpapper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 2 December , 2014 Lägger mig i lite försiktgt med mina tankar.... Albin 25 rullar så in i helskotta utan mast. å mast å stödsegel kan du glömma. Det går duktigt med svall när man möter pråmar. Helst inte någon hög överbyggnad heller om du vill vara säker på att klara alla broar om ni skall på små kanaler. Se till a toan är bekväm å stor hålltank! Hängde det på mig personligen skulle jag även försöka ha duschmöjlighet på toan. Kylskåp är ett måste å lååånga elkablar å massa extra kontakter. Fransmännen kör inte med den lilla blåa utan oftast med den stora röda kontakten. En voltmätare så man kan mäta o kolla man kopplat rätt när man bytt kontakt! För det åker man på då å då. Båten? Jag skulle inte ha snipa, drar up svall å gräven ner aktern. Inombordare å diesel ser jag som självklart. Tipset att köpa en beg där nere skulle jag ta till mig. Massor med fendrar, stora, gärna en boll som man har i fören. Många linor. minst 4 "vanliga" men helst 2-3 extra på 15 m minst. Åsså ta med en parlör. Fransmännen talar ogärna annat än franska i synnerhet ute på vischan å de äldre. Å börjar man artigt med Bon Jour så forstättter de direkt på franska. Annars är de trevliga, börja med att le å se glad ut å be om ursäkt att du stör å hatten i handen så blir man alltid välbemött. Slutligen kör kanalintyget på någon studiecirkel nu i vinter. Förmodligen inte en käft som efterfrågar men man vet aldrig. Mellan Lyon å Mareille, eller snarare Port Napoleon, så behövs ingen avgift eller kanalpapper. Många av de båtar jag rekommendera lär rulla en hel del också. Detta är ett problem jag hört talas om av flera som gjort kanalvägen till medelhavet. Låg och bred brukar rekomenderas här nere. Själva har vi ej några problem med detta då vi har både köl och mast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 2 December , 2014 Köp en Vega. Ta av masten när ni går in i kanalerna och masta på igen när ni är på väg hem. Vegan går stadigt och snålt men inte djupt. Välj en med fräsch, färskvattenkyld VP MD6B + en liten 3,5 hk utombordare i reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlstrom 4 Postad 2 December , 2014 @Happysix, Johansson-båten var en riktig läckerbit. Vi har inte övervägt att köpa båten utanför Sverige, men det kan ju bli aktuellt om det verkar löna sig. Stålbåtar ska jag undersöka närmare! Alla länkar ska vi gå igenom i lugnan ro och överväga för och nackdelar, tack för alla exempel! @Bhemac, jag spanade in en blå Albin 25a som såg förträfflig ut. Att @Pentax också rekommenderar den är ju kul. Tyvärr måste vi hålla oss under 80000kr för att resan ska bli av men det verkar ju finnas gott om båtar i den klassen vilket skänker hopp! @Minego, den båten ser väldigt fin ut, och vi skulle säkert kunna hitta något under 80-ribban om vi letar lite. Intressant att Holländarna gillar stålkonstruktion. Nu har jag inte spanat speciellt efter det men är vi Svenskar lika sålda på det materialet till båtar? Jag måste fråga er stålbåts-fantaster om den inte drar mycket soppa? Blir den inte väldigt tung? Eller kompenseras det med jämn och fin gång när man väl kommer upp i några knop? @Nilsnobbing, vad spännande att du funderat på något liknande! Hittills har ingen sågat idéen vilket jag tolkar som att den är genomförbar. Jo, plast är ju mer praktiskt. Träbåt kanske förblir en dröm. Jag är särskilt svag för patinerade organiska material men det kanske får bli ett senare kapitel i livet. @Kalman, wow! Det blir till att skriva ut din post och placera den i resefoldern. Allt du beskriver är guld värt. Att du inte tror på Snipan blir ett litet mentalt bakslag men det ska vara trevligt att resa, det är semester och ju mindre gungande desto bättre! Hur hög får båten vara för att passera under broar i Frankrikes mer rurala områden? Kanalintyget blir ett nöje att ta. Ett väldigt konkret steg närmare södra breddgrader, vårsol och fransoser som skäller på oss! @Johan66smart, tänk – du läste mina tankar. Segelbåt är ju ett alternativ och så länge vi håller oss i djupare partier går det nog utmärkt. Men jag måste fråga: Tror du inte det blir lite väl tight när vi ska in i mindre kanaler där inte lika stora båtar går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 2 December , 2014 Tror Vegan går 117 cm och Albin 25 kanske runt 70 cm, så det ska nog gå bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 2 December , 2014 Säkerligen går det att förhandla om priset, antar att prisnivåerna har sjunkit där som här, alt åtgärder båt/motor som säkerställer funktion/drift. Tror att för att hålla ut i 2 -3 mån som Ni beräknar att vara ute, måste tänka litet extra o inte bara på en snäv prisbudget.....jag tänker tex för en Albin 25, 4 personer o med för akterruff lilla utrymmet o klättrandet till slut tar ut sig med irritation. Tuff uppgift oavsett hur goda vänner man är innan man åker....andra sidan man har var sitt utrymme att sova i, i stålbåten samma.. Helt klart är nog en segelbåt med mindre motor det billigaste alternativet, men boendemässigt tex med en veckas regn ingen höjdare, för regna kommer det garanterat att göra under era månader.Finns en marknad för stålbåtar....efter åkt Groggveranda /V8 börjar det bli dax att tänka om, kring 60 inget behov att köra fort, klättra, lyfta mm utan lutar åt att köpa mera av bobåt, bekvämt boende helt enkelt, så hade du haft den till salu hemma så hade jag garanterat ringt.. Kan inte berätta hur mycket tex båten drar men antar att det ligger mellan 0.7-1.0 l/nm mellan 4-7 knop...rätta mig gärna om någon har bättre koll!!! Varför stålbåt? Känns för min del litet rejälare, stabilare o personligen aldrig åka kanalerna med en mindre båt än 9x3 för den tiden...bredden betyder mycket i långa loppet. Finns ju två sidor av en sån lång tid på båt, en litet hårdare(stålbåt) en litet mjukare(vettig storlek) som rimligvis skall vara en lika viktig del när man väljer farkost. Finns en anledning till att jag hela tiden har valt att byta upp till större båtar...3 mån o 24 tim blir max 2.160 timmar ombord för Er del. Kul tråd så fortsätt att dela tankar kring resan......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlstrom 4 Postad 2 December , 2014 @Johan66smart, ja det var marginell skillnad. Och kör man mot förmodan fast får man knyta bekantskap med sin omgivning vilket kan vidga vårt socialnät. @Minego, haha, groggveranda... där fick jag lära mig ett nytt ord. Okej, att det finns en marknad är ju toppen. Vill göra många vänder med båten, men en vacker dag vill man nog uppgradera eller köpa egen båt. Då är det bra att kunna avyttra den i Svedala till ett hyfsat pris. Jag funderade på nederbörden och vad vi bör vänta oss för skala av regn. Får forska i kanalområden och söka upp torrare områden. Det är sant som du säger, det blir en sju helsikes massa timmar i samma båt! Så mycket tid orkar man inte ens umgås med sig själv, så då får vi hålla utkik efter rymliga båtar. Vi tänkte att perioden 25 mars - 25 juni blir bra men det beror mycket på vad klimatet har i sitt sköte. Råder istid får man skjuta upp avresan med 1 eller 2 veckor. Ponera att vi befinner oss i en mindre trafikerad kanal ute på den franska landsbygden. Törs man då lämna båten för dagsutflykter om man lägger till längst, låt oss säga en äng? Eller är sporadiska utflykter förunnat dom stunder man lagt till i bevakad hamn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 2 December , 2014 Det finns en bok som heter från sluss till sluss.http://www.bokus.com/bok/9789151850108/fran-sluss-till-sluss-pa-franska-kanaler/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlstrom 4 Postad 2 December , 2014 Perfekt, nu är den reserverad på biblioteket. Är den en tiopoängare blir det till att beställa ett eget exemplar. Tack för tipset! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 3 December , 2014 Med en dieseldriven Vega bör du kunna klara dig på 0,2 L/Nm (strax under 1 L/tim) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 3 December , 2014 Regn är visserligen trist, men ett välimpregnerat kapell håller regnet borta. Gäller både motor- och segelbåtar. Jag skulle fundera både en och två gånger på om det är en bra idé att ta segelbåt. Man blir då tvungen att släpa med sig mast längs hela kanalfärden, vilket nog kan vara lite i vägen. Lägg till detta trasslet med ökat djupgående. 40 cm kan tyckas lite men ibland hänger det på centimetern om man kommer ut från, eller in till en fin hamn. Trots att jag är seglare i själ och hjärta skulle jag nog välja en långsamtgående båt för egen del om jag genomfört en kanalresa. De verkar vara bättre lämpade för ända målet. N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlstrom 4 Postad 3 December , 2014 @Johan & Nils, tack för era synpunkter! Som med allt annat i livet verkar det inte finnas något perfekt val (spec. med begränsad plånbok). Allt för high chaparall vill vi inte ha när vi ska sova och pråmar bränner förbi men samtidigt vill vi röra oss i mer svårtillgängliga vatten där inte vilken båt som helst tar sig in. Det blir väl som vanligt en kompromiss vi får nöja oss med. Vegan har ju sjyst djup men skiljer ändå 50cm jämfört med en liknande motorbåt. Masten kanske är jobbigare att ha med än vad jag kan föreställa mig framför datorn? Det är ert tycke och tänk som delvis kommer forma vår resa, och varje persons åsikt tar oss närmare ett slutgiltigt val. Ni är kanon som bemödar er skriva! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 3 December , 2014 Kapell som håller regnet borta..smart! Antar att Ni kollar runt bland långseglare sidor/forum? om inte så skicka en förfrågan dit, nog mycket större chans att Ni får bättre/upplevd info hur det verkligen är att åka kanalerna, alt ta kontakt med någon som har en hemsida om gjord alt pågående resa o med ungefär samma bortavaro, tex segel alt motorbåt. Återkoppla gärna info om Ni hittar sidor........kommer själv googla så hittar jag nåt kul så lägger jag upp det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 3 December , 2014 Det finns ju inget som säger att man tvunget måste släpa med sig masten även om man väljer en segelbåt? En långkölare med inombordare är billig när det gäller bränsleförbrukning, det gäller bara att hitta en som inte går för djupt för de kanaler man tänkt sig. Utan masten går ju lättare att rigga någon typ av bimini som skyddar mot sol och regn..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 3 December , 2014 Här har man farit i frankrikes kanaler http://albin25.com/parisresan/ Lite albin i förlig sidsjö, det verkar funka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlstrom 4 Postad 3 December , 2014 @Minego, Jo många forum och hemsidor blir det. Bra idé att kontakta personerna bakom hemsidorna! Albin25.com blir dom första jag försöker ta personlig kontakt med via mail. @Twister550, Du tänker utanför vår box, smart! Ja, vad ska vi med mast till när vi inte tänker segla? Öppnas en hel massa yta utan mast, yta som kan behövas när vi vill vara ifred . @Beeblebronx, hemsidan du länkade till är perfekt! Tänk vad internet underlättar ibland. Nästa helg ska jag låna boken "från sluss till sluss" som @Marrexxx tipsade om. Hittar jag något matnyttigt ser jag till att posta det här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 December , 2014 Jag har träffat ett par som köpte en Albin 25 och sedan åkt runt på kanalerna i några år. De menar att Albin 25:an fungerar perfekt. Tanken har slagit mig att köpa en Albin 25 istället för att krångla med segelbåten. Priserna idag är löjligt låga. En Vega tror jag inte alls på, alldeles för liten motorstyrka, kommer att behöva gå fullt när det är lite ström och snabbt slita ut motorn. Dessutom vill man ha vindruta eller doghouse när det regnar och man ska gå timma efter timma. Ett litet djupgående är en stor fördel när man helst ska upp på kanalbanken för att kunna möta pråmar. Annars finns det ju en hel del båtar i Holland som är väl avpassade för kanalfärder, dessutom slipper man transportsträckan ner. Å andra sidan kan det vara enklare att köpa/rusta en båt i Sverige. Ang resan så håll er borta från de stora "motorvägarna", en liten båt är mest i vägen och betraktas som fiskmat av den kommersiella trafiken. Golfe du Lion är inget vidare med dyra hanar och besvärlig sjö. Enda anledningen att åka en sväng där är väl om man vill åka Canal du Midi. Annars kan man nog lika gärna parkera båten en bit upp och ta TGV till Perpignan och sen bussen till St Cyprien eller Canet Plage. Rekommenderas: Tom Summers, Euro Canals Cruising Gudes. Fullt med värdefull information: http://www.eurocanals.com/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 4 December , 2014 Tanken med Vegan kom när det tidigare dikuterades om hur man ska slippa att båten gungar så fort det kommer en våg eller mötande båt/fartyg.Eftersom jag förstod det som att ni inte skulle segla i Medelhavet utan vända och åka tillbaka via kanalerna så var självklart min tanke att lämna masten på land när ni startar kanalresan och inte släpa med den 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlstrom 4 Postad 4 December , 2014 @Bhemac, vi var lite sugna på att midi-kanalen, men vi tar oss säkert vatten över huvudet om vi skulle göra det idag. Det får skjutas till jag blivit gammal och vis, och törstig på sydländskt vin. Motorvägarna låter rentav trista efter alla berättelser vi läst. Får nog planera rutten så man slipper se dom mer än nödvändigt. Pråmarna ger mig magont, men jag kanske överreagerar? @happysix länkar såg fina ut, kanske skulle man bjuda hem en sådan båt och köra hem den för finjusteringar innan den stora resan? @Johan66smart, ja Vegan är fortfarande aktuell. Det vore trevligt att vinterförvara båten i Europa och varje år upptäcka en ny del av kanalsystemet. Vägen till svarta havet och vidare ut vore helt klart att föredra med en segelbåt. Med mer kött på benen kommer resan säkert ändra form många gånger innan vi gjort slag i sak och köpt båten. Vi planerar inköpet sensommar/höst 2016 för att kasta loss 2017. Det känns väldigt långt bort just nu, men att vara ute i god tid skadar aldrig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 4 December , 2014 Hej igen! Kom på att jag har en bok här hemma i mitt nautiska bibliotek (ja, jag är lite nördig jag...) om två män som åker båt från Stockholm till Svarta havet på 80-talet. De använder en sådan, slumpartat nog precis på budget: Uttern 690 N.N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dahlstrom 4 Postad 4 December , 2014 @nilsnobbing, det var mig en läckerbit till båt! Du råkar inte komma ihåg vad boken heter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 5 December , 2014 (redigerade) Det skulle jag förstås skrivit. Den heter Flodfarare och gavs ut 1977, så det är kanske utgånget bäst-före-datum på den. Minns den som lite småtrist också, men det var länge sen jag läste den. Men några matnyttigheter finns väl.http://www.bokborsen.se/Sundfeldt-Jan-Geijerstam-B/Flodfarare-Fr%C3%A5n-Nordsj%C3%B6n-Till-Svarta-Havet/1854688 Andra kanalåkartips, mest för inspitationens skull: - The unikely voyage of Jack de Crow. Kille som seglar Mirrorjolle från England till Svarta havet. Fantastisk bok! - The Improbable Voyage, Tristan Jones. Trimaran till svarta havet genom kanalerna. Mustig och saltstänkt, som alla Tristans böcker. - Site som är kul och udda. Par som seglar sin Fingal på ryska kanaler till Svarta Havet: http://home.swipnet.se/oakmountain/En-ide.htm - Med Galejan till Medelhavet, Tom Selander. IF-båt till medelhavet. Kanske ingen höjdare dock. - Lars Hässler har väl också skrivit något om kanalåkande som kanske är mer aktuellt och matnyttigt. Har ingen titel dock. God läsning! N.N Redigerad 5 December , 2014 av nilsnobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 6 December , 2014 Flodfarare är en fantastisk bok en resa i en Uttern 690 från Sverige till Svarta havet, men också en resa genom ett kulturellt, politiskt och geografiskt landskap som inte längre finns. Ett tidsdokument, men små trist icke. En bok som jag läst många gånger. extra plus för bildmaterialet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser