Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Ryds20DCI

Jeanneau prestige 36

Rekommendera Poster

Hej.

Efter att bytt båt under hösten till en prestige 36 fly undrar jag nu ifall det finns någon

annan här på forumet med liknande båt? Alla erfarenheter kan vara trevligt att ta del av.

Vi har två volvo penta D4 300 med axlar i båten. Fina motorer.

Är det någon här som vet var man kan hitta bränsleförbrukning på dessa maskiner? Volvo pentas hemsida?

Har försökt leta där men hittar dåligt. Ifall någon vet var maila gärna en länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns beräknade effekt/bränsle-kurvor i DENNA PDF.
Verkar finnas nån färddator-tillvalsfunktion som ger stenkoll på verklig förbrukning enligt texten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns beräknade effekt/bränsle-kurvor i DENNA PDF.

Verkar finnas nån färddator-tillvalsfunktion som ger stenkoll på verklig förbrukning enligt texten?

Kanon. Tack för pdf filen. Verkar vara rimliga siffror.

Har också funderat på att sätta in ett interface för att få fram bränsleförbrukning osv.

Vet att det finns, men som allt annat ganska dyrt.

 

Gärna mer input om det är någon som har erfarenheter att dela med sig av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en singel D4 300 och jag tycker siffrorna i PDF-dokumentet verkar stämma rätt bra med min verklighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en prestige 36 fly. Vi är jättenöjda med båten, mycke båt för pengarna. Vi har kamd 300 motorer i vår men den effekten räcker gott för att få upp den ur sjön.

En grej jag inte riktigt gillar är att sidorutorna och dörrarna är av plast,blir väldigt känsligt mot repor. Har kollat med en lokal glasmästare o visserligen inte så dyrt med härdat glas istället men själva bytet blir nog några timmars jobb. Det ligger på vår "att göra lista" inom en snar framtid!

// Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en prestige 36 fly. Vi är jättenöjda med båten, mycke båt för pengarna. Vi har kamd 300 motorer i vår men den effekten räcker gott för att få upp den ur sjön.

En grej jag inte riktigt gillar är att sidorutorna och dörrarna är av plast,blir väldigt känsligt mot repor. Har kollat med en lokal glasmästare o visserligen inte så dyrt med härdat glas istället men själva bytet blir nog några timmars jobb. Det ligger på vår "att göra lista" inom en snar framtid!

// Jari

Kul med en till med prestige 36.

Har du koll på hur din förbrukning ser ut med kamd 300?

 

På vår båt som är från 2008 har jeanneau uppdaterat vissa saker. Bland annat till riktigt glas bak i dörrarna.

Antar att dina dörrar bak är tredelade, i vår är de tvådelade. För och nackdelar med det såklart.

I övrigt är vi väldigt nöjda med båten hittills.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en singel D4 300 och jag tycker siffrorna i PDF-dokumentet verkar stämma rätt bra med min verklighet.

Skönt att höra att det verkar stämma med verkligheten. Inte så att man ska kolla för mycket på förbrukning men kan vara bra att veta ungefär hur långt man kommer innan tankarna är slut:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi har en prestige 36 fly. Vi är jättenöjda med båten, mycke båt för pengarna. Vi har kamd 300 motorer i vår men den effekten räcker gott för att få upp den ur sjön.

En grej jag inte riktigt gillar är att sidorutorna och dörrarna är av plast,blir väldigt känsligt mot repor. Har kollat med en lokal glasmästare o visserligen inte så dyrt med härdat glas istället men själva bytet blir nog några timmars jobb. Det ligger på vår "att göra lista" inom en snar framtid!

// Jari

Kul med en till med prestige 36.

Har du koll på hur din förbrukning ser ut med kamd 300?

 

På vår båt som är från 2008 har jeanneau uppdaterat vissa saker. Bland annat till riktigt glas bak i dörrarna.

Antar att dina dörrar bak är tredelade, i vår är de tvådelade. För och nackdelar med det såklart.

I övrigt är vi väldigt nöjda med båten hittills.

Vet inte exakt förbrukning men gissar på att vi ligger runt 1,5 liter/distans vid 7,5-8 knop och runt 3,5 vid 24 knop ungefär.

 

Våra dörrar är tredelade som du säger. Fördelen är ju större öppning men är de nya i glas är ju det o föredra helt klart. Våran är från 2002.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

På er prestige 36 har ni akterpropeller på den?

Har tidigare inte ägt båt med axlar så frågan är hur mycket nytta man har av häckpropeller?

Samt om det är någon som vet vad ett vettigt pris är för att installera detta..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

På er prestige 36 har ni akterpropeller på den?

Har tidigare inte ägt båt med axlar så frågan är hur mycket nytta man har av häckpropeller?

Samt om det är någon som vet vad ett vettigt pris är för att installera detta..?

Hej!

Hade inte heller kört båt med raka axlar innan vi köpte vår,bara blivit båtar med drev.

Var också lite inne på en häckpropp när vi köpte men känner nu när man vant sig hantera dubbla raka axlar att det är rätt överflödigt. Så nej,vi har inte det och kommer inte skaffa det heller. Bogen räcker långt.

 

//Jari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De få gånger vi var ute med båten efter köp i höst tyckte jag också att man hade bra manöverförmåga med axlarna. Bara drev tidigare men det verkar trevligt med axlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...