Ryds20DCI 6 Postad 1 December , 2014 Hej. Efter att bytt båt under hösten till en prestige 36 fly undrar jag nu ifall det finns någon annan här på forumet med liknande båt? Alla erfarenheter kan vara trevligt att ta del av. Vi har två volvo penta D4 300 med axlar i båten. Fina motorer. Är det någon här som vet var man kan hitta bränsleförbrukning på dessa maskiner? Volvo pentas hemsida? Har försökt leta där men hittar dåligt. Ifall någon vet var maila gärna en länk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 December , 2014 Hej, finns beräknade effekt/bränsle-kurvor i DENNA PDF.Verkar finnas nån färddator-tillvalsfunktion som ger stenkoll på verklig förbrukning enligt texten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds20DCI 6 Postad 1 December , 2014 Hej, finns beräknade effekt/bränsle-kurvor i DENNA PDF. Verkar finnas nån färddator-tillvalsfunktion som ger stenkoll på verklig förbrukning enligt texten? Kanon. Tack för pdf filen. Verkar vara rimliga siffror. Har också funderat på att sätta in ett interface för att få fram bränsleförbrukning osv. Vet att det finns, men som allt annat ganska dyrt. Gärna mer input om det är någon som har erfarenheter att dela med sig av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 1 December , 2014 Jag har en singel D4 300 och jag tycker siffrorna i PDF-dokumentet verkar stämma rätt bra med min verklighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 1 December , 2014 Vi har en prestige 36 fly. Vi är jättenöjda med båten, mycke båt för pengarna. Vi har kamd 300 motorer i vår men den effekten räcker gott för att få upp den ur sjön. En grej jag inte riktigt gillar är att sidorutorna och dörrarna är av plast,blir väldigt känsligt mot repor. Har kollat med en lokal glasmästare o visserligen inte så dyrt med härdat glas istället men själva bytet blir nog några timmars jobb. Det ligger på vår "att göra lista" inom en snar framtid! // Jari Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds20DCI 6 Postad 2 December , 2014 Vi har en prestige 36 fly. Vi är jättenöjda med båten, mycke båt för pengarna. Vi har kamd 300 motorer i vår men den effekten räcker gott för att få upp den ur sjön. En grej jag inte riktigt gillar är att sidorutorna och dörrarna är av plast,blir väldigt känsligt mot repor. Har kollat med en lokal glasmästare o visserligen inte så dyrt med härdat glas istället men själva bytet blir nog några timmars jobb. Det ligger på vår "att göra lista" inom en snar framtid! // Jari Kul med en till med prestige 36. Har du koll på hur din förbrukning ser ut med kamd 300? På vår båt som är från 2008 har jeanneau uppdaterat vissa saker. Bland annat till riktigt glas bak i dörrarna. Antar att dina dörrar bak är tredelade, i vår är de tvådelade. För och nackdelar med det såklart. I övrigt är vi väldigt nöjda med båten hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds20DCI 6 Postad 2 December , 2014 Jag har en singel D4 300 och jag tycker siffrorna i PDF-dokumentet verkar stämma rätt bra med min verklighet. Skönt att höra att det verkar stämma med verkligheten. Inte så att man ska kolla för mycket på förbrukning men kan vara bra att veta ungefär hur långt man kommer innan tankarna är slut:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 2 December , 2014 Vi har en prestige 36 fly. Vi är jättenöjda med båten, mycke båt för pengarna. Vi har kamd 300 motorer i vår men den effekten räcker gott för att få upp den ur sjön. En grej jag inte riktigt gillar är att sidorutorna och dörrarna är av plast,blir väldigt känsligt mot repor. Har kollat med en lokal glasmästare o visserligen inte så dyrt med härdat glas istället men själva bytet blir nog några timmars jobb. Det ligger på vår "att göra lista" inom en snar framtid! // Jari Kul med en till med prestige 36. Har du koll på hur din förbrukning ser ut med kamd 300? På vår båt som är från 2008 har jeanneau uppdaterat vissa saker. Bland annat till riktigt glas bak i dörrarna. Antar att dina dörrar bak är tredelade, i vår är de tvådelade. För och nackdelar med det såklart. I övrigt är vi väldigt nöjda med båten hittills. Vet inte exakt förbrukning men gissar på att vi ligger runt 1,5 liter/distans vid 7,5-8 knop och runt 3,5 vid 24 knop ungefär. Våra dörrar är tredelade som du säger. Fördelen är ju större öppning men är de nya i glas är ju det o föredra helt klart. Våran är från 2002. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds20DCI 6 Postad 7 Januari , 2015 Hej igen. På er prestige 36 har ni akterpropeller på den? Har tidigare inte ägt båt med axlar så frågan är hur mycket nytta man har av häckpropeller? Samt om det är någon som vet vad ett vettigt pris är för att installera detta..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jari_L 15 Postad 7 Januari , 2015 Hej igen. På er prestige 36 har ni akterpropeller på den? Har tidigare inte ägt båt med axlar så frågan är hur mycket nytta man har av häckpropeller? Samt om det är någon som vet vad ett vettigt pris är för att installera detta..? Hej!Hade inte heller kört båt med raka axlar innan vi köpte vår,bara blivit båtar med drev. Var också lite inne på en häckpropp när vi köpte men känner nu när man vant sig hantera dubbla raka axlar att det är rätt överflödigt. Så nej,vi har inte det och kommer inte skaffa det heller. Bogen räcker långt. //Jari Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryds20DCI 6 Postad 8 Januari , 2015 De få gånger vi var ute med båten efter köp i höst tyckte jag också att man hade bra manöverförmåga med axlarna. Bara drev tidigare men det verkar trevligt med axlar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser