skipjack 0 Postad 30 November , 2014 Hej. Jag vet ju att man bör göra en konservering på maskin innan vintern. Instruktionsboken beskriver hur man kopplar loss kylvattenslangen, fyller en hink med glykol+vatten och kör runt grejorna en stund. Enligt förra ägaren hade han aldrig gjort detta, han sa att det räckte med att öppna upp till impellern, och öppna bottenkranen. Han menade på att om isen behöver expandera så gör den det i gummislangarna samt att överskottstrycket går ut genom den öppna huset till impellern i så fall. Känns så där. Men han har aldrig haft bekymmer under de 6 år han hade båten med motorn. Det är en 2008 års modell på dieseln tror jag. Jag känner väl själv att jag bör göra en ordentlig konservering men jag har varit sjukskriven ett tag nu och kommer så vara ett tag till, och orken/möjligheten/styrkan finns inte ännu till att ta tag i ett sånt här projekt. Så frågan är egentligen, hur stor är risken att något fryser sönder om man inte gör något? Har föregående ägare bara haft tur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 30 November , 2014 Konstruktionen på din motor gör att värmeväxlaren töms när motorn stängs av. Om du lossar locket på pumpen töms resten av sjövattnet, så det blir inget vatten kvar som kan skada motorn vid frost. Däremot står det vatten i avgasslangen som dunstar och kan orsaka rostbildning via en öppen avgasventil. Glykol innehåller rostskyddsmedel och dunstar inte lika lätt som bara vatten. Därför skyddar glykolkörning av motorn inre delar som cylindrar och ventiler från rost. Vissa lossar avgasslangen från kröken under vintern. Det går ju också bra, men den brukar inte vara så lätt att få loss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skipjack 0 Postad 1 December , 2014 Hej Rollen, tack för svar. Ok. Då vet jag att det funkar i nödfall, men att det också i så fall är att föredra att försöka få loss avgasslangen för att minimera rostangrepp. Kanske går det att masa sig upp här under dagen, annars får jag skicka upp grannen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser