Todda 3 Postad 29 November , 2014 I min Scand 25 Classic sitter det två bottenkranar till kylningen, vad är iden med det? Tänkte renovera men behöver man två,dubbelt så dyrt Tord Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 29 November , 2014 (redigerade) Du kanske har ett slutet system. Som går i en slinga under båten,sen tillbaka igen. Då bör din båt ha torra avgaser. Redigerad 29 November , 2014 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Todda 3 Postad 1 December , 2014 Har kollat det sitter 2 kranar en på bb o en på sb sen till ett byxrör och sen till ett filter. Inget slutet system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 2 December , 2014 (redigerade) Har kollat det sitter 2 kranar en på bb o en på sb sen till ett byxrör och sen till ett filter. Inget slutet system. Det är en mycket bra lösning. Om man går geggig kanal eller stöter på Östersjöns blomning så stänger man stänga ena kran. När intaget börjar sätta igen byter man och för det mesta så släpper det i det intag man stänger då suget försvinner. Har hjälpt mig två ggr i Östersjön i mörker när man inte ser algblomningen. Antagligen fler utan jag vetat om det då jag inte ens märkt att ett av dem varit igensatt. Ganska många Norska båtar har denna lösning. Vet inte om det egentliga skälet är som ovan eller om det är till hjälp vid kraftig sjögång och rullning. Nån som vet? Redigerad 2 December , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 December , 2014 Har kollat det sitter 2 kranar en på bb o en på sb sen till ett byxrör och sen till ett filter. Inget slutet system. ...Ganska många Norska båtar har denna lösning. Vet inte om det egentliga skälet är som ovan eller om det är till hjälp vid kraftig sjögång och rullning. Nån som vet? Har sett nån förklaring som handlar om maneter, kan ju bli rejäla ansamlingar av främst blåmaneter. De är ju formade som stora sugkoppar och kan nog sugas fast över intaget av pumpens undertryck. Med två öppna intag bildas knappast nåt kraftigt undertryck ens om en manet faktiskt skulle råka täcka det ena, så maneten kan nog ta sig loss? Två öppna intag ger ju två chanser och halverar väl därmed risken för sådant stopp, men detta med uteblivet undertryck förbättrar nog oddsen ytterligare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 2 December , 2014 Smart, det har jag aldrig sett. Kanske funkar i is-sörja också. Inte en dum ide alls. Annars är ett slutet system också bra i grumliga kanaler. De slutna system jag träffat på ,har haft två kranar likaså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Todda 3 Postad 4 December , 2014 Ok då renoverar jag bägge då. Tack för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser